نظر متخصصان درباره جراحی رباتیک چیست؟ + فیلم


جراحی رباتیک یا جراحی رباتیک به پزشکان امکان می دهد انواع روشهای پیچیده را با دقت ، انعطاف پذیری و کنترل بیشتری نسبت به روشهای جراحی معمول انجام دهند. جراحی رباتیک معمولاً جراحی کم تهاجمی است. این ربات ها به جراحان اجازه می دهند کارهای خود را با دقت باورنکردنی انجام دهند ، در حالی که برش هایی بسیار کوچکتر از آنچه معمولاً انجام می شود ، ایجاد می کنند.

به گزارش ایسنابسیاری از بیمارستانها در ایالات متحده و اروپا از فناوری جراحی رباتیک استفاده کرده اند. پرکاربردترین سیستم برای جراحی رباتیک بالینی شامل بازوی دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزار جراحی متصل به آنها است. جراحان هنگام نشستن روی کنسول رایانه نزدیک میز عمل ، دستان خود را کنترل می کنند. این کنسول جراح نمایی واضح از ناحیه را نشان می دهد و همراه با بزرگنمایی ، نمای سه بعدی از ناحیه جراحی را فراهم می کند و جراح می تواند سایر اعضای تیم جراحی را در حین عمل کاملاً مشاهده و به آنها کمک کند.

جراحانی که از سیستم رباتیک استفاده می کنند تفاوت بین جراحی و جراحی را با کمک ابزارهای سنتی درک می کنند.یکی از تفاوت ها عمل دقیق تر با کمک ربات و مشاهده بهتر محل جراحی است.

با جراحی رباتیک ، جراحان می توانند اقدامات ظریف و پیچیده ای را انجام دهند که انجام آن به روش های دیگر دشوار یا غیرممکن است. جراحی رباتیک اغلب یک جراحی کم تهاجمی است و از مزایای این جراحی کم تهاجم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض کمتری مانند عفونت کمتر در محل جراحی

درد و خونریزی کمتر

بهبود سریعتر

جای زخم های کوچکتر و کوچکتر

اما جراحی رباتیک می تواند خطراتی مانند عفونت جزئی در محل جراحی و برخی عوارض دیگر را نیز به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که گزینه جراحی رباتیک برای همه مناسب نیست و افراد باید در مورد مزایا و خطرات جراحی رباتیک با پزشک خود صحبت کنند و آن را با سایر روش ها مقایسه کنند.

در اینجا دیدگاههای مختلف محققان از سراسر جهان در مورد جراحی رباتیک و دیدگاه آنها در مورد عملکرد آنها آورده شده است.

یک مطالعه فوق تحلیلی اخیر توسط محققان دانشگاه تگزاس و منتشر شده در Annals of Internal Medicine نحوه انجام عمل جراحی رباتیک لگن را با استفاده از روبات ها و سایر روش های سنتی بررسی می کند. محققان در این مطالعه اظهار داشتند که جراحی رباتیک تفاوت چشمگیری با جراحی باز یا لاپاراسکوپی ندارد. در این مطالعه ، آنها 50 مطالعه را که شامل داده های 4898 بیمار بود ، تجزیه و تحلیل کردند. در بیشتر موارد ، هیچ تفاوتی در عوارض حین عمل یا اثرات طولانی مدت بین جراحی رباتیک و سایر روش ها وجود نداشت و فقط از 39 نفر که عارضه داشتند ، چهار نفر (10٪) تحت عمل جراحی رباتیک قرار گرفتند. عوارض جانبی کمتری

بیشتر بخوانید  پیشنهاد صرافان به بانک مرکزی /آغاز پلمب سکه توسط کانون صرافان

محققان می گویند جراحی رباتیک معمولاً طولانی تر از جراحی لاپاراسکوپی است ، اما هیچ تفاوت آشکاری بین جراحی رباتیک و جراحی باز وجود ندارد.

محققان نتیجه گرفتند که جراحی رباتیک در حال حاضر مزایای روشنی نسبت به سایر روشهای جایگزین ندارد.

نتایج این مطالعه به احتمال زیاد توسعه دهندگان فناوری و طرفداران فناوری جراحی رباتیک را شوکه می کند. ارزش بازار جهانی رباتیک جراحی در سال 2020 2.3 میلیارد دلار تخمین زده می شود و انتظار می رود با نرخ رشد پیچیده سالانه 21.6٪ از 2021 به 2028 افزایش یابد.

اگر روبات ها جراحان آینده دنیا باشند چه می شود؟

سوئیس ، سیلیکون رباتیک

با این حال ، در مطالعه ای دیگر ، محققان دیدگاه متفاوتی نسبت به فناوری در حال ظهور داشتند و آن را برای جامعه بسیار عملی و ضروری خواندند و معتقد بودند که این فناوری می تواند به دقیقتر شدن مسائل کمک کند.

شش سال پیش ، فیلیپ مورل ، جراح و پیشگام رباتیک پزشکی ، گفت: “جراحی رباتیک آینده جراحی است و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.” در سال 2010 ، او اولین بای پس معده را در بیمارستان دانشگاه ژنو (HUG) با استفاده از سیستم جراحی داوینچی انجام داد. از آن زمان ، این فناوری پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال ، بسیاری از جراحی های اورولوژی ، سرطان پروستات ، سرطان کلیه و حتی جراحی مثانه اکنون با کمک ربات داوینچی انجام می شود. از سال 2015 ، بیش از 22 مرکز در سوئیس به این فناوری مجهز شده اند.

ربات های امروزی نه تنها قادر به انجام عمل های پیچیده هستند ، بلکه می توانند کمکی خوب برای پزشکان در اتاق عمل باشند. بیمارستان های Klinik Permanence و Sale-Spital برای اولین بار از بازوی رباتیک ماکو ساخت آمریکا برای اولین بار در سوئیس استفاده کردند. ماکو به جراحان اجازه می دهد مفصل زانو یا مفصل ران را با دقت بی سابقه ای تعویض کامل یا جزئی کنند.

بیشتر بخوانید  "آقای بازیگر" چهره جدید خود را فاش کرد / عکس

گئورگ راوتر ، استاد مهندسی پزشکی در دانشگاه بازل ، سوئیس ، اخیراً مصاحبه ای در پاسخ به این سوال “سوئیس از نظر تحقیق و نوآوری در رباتیک پزشکی کجاست؟” “سوئیس در زمینه رباتیک و رباتیک پزشکی پیشرو است و می تواند فناوری های منحصر به فردی ایجاد کند “. به همین دلیل به آن سیلیکون ولی رباتیک گفته می شود. شرکت های سوئیسی فقط به دنبال نوآوری نیستند ، بلکه به طور فعال در مورد آن تحقیق می کنند.

وی درباره آینده فناوری رباتیک در پزشکی گفت: جراحی رباتیک ، که شامل استفاده از سیستم های نوری و لیزری است ، مطمئناً امیدوار کننده است. دستگاه های جراحی رباتیک مانند داستان های علمی تخیلی به نظر می رسند. شرکت های سوئیسی مانند Cascination اولین ربات جهان را تولید کرده اند ، ربات HEARO که در ساخت کاشت حلزون برای بازگرداندن سیستم شنوایی تخصص دارد یا Aot ، اولین لیزر برش دهنده استخوان بنام CARLO که روی هر دو ربات کار می کند. او بی نظیر است.

راتر در پاسخ به محدودیت های فناوری گفت: “امنیت داده ها به ویژه در زمینه رباتیک پزشکی مسئله مهمی است.” هکرها می توانند از اینترنت اشیا برای حملات استفاده کنند که این بسیار خطرناک است. برخلاف سایر دستگاه ها ، حمله سایبری علیه یک ربات می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد. به عنوان مثال ، در زمینه پزشکی ، ربات ها برای انجام برخی کارها برنامه ریزی شده اند و اگر دستورالعمل های آنها به هر طریقی تغییر کند ، زندگی افراد به شدت در معرض خطر است. به همین دلیل ، بیمارستان ها سعی می کنند سیستم های IT بسته داشته باشند و ربات ها به اینترنت متصل نیستند.

بیشتر بخوانید  نشست تعاملی مسئولین فولاد شهر و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان

یکی از مهمترین تحولات اخیراً توسط استارت آپ سوئیسی CUTISS صورت گرفت. این پرتاب اخیراً دستگاهی تولید کرده که می تواند بافت پوست را تولید کند.

مارک آندره میزرس ، محقق این تحقیق ، در مقاله خود در مورد این اختراع شگفت انگیز گفت که این اختراع می تواند قلب میلیون ها قربانی سوختگی در سراسر جهان را خوشحال کند. این یک پیشرفت کاملا جدید در پیوند پوست است. در این روش ، با استفاده از نمونه کوچکی که از بیمار گرفته می شود ، این دستگاه جدید می تواند سطحی از بافت پوست مهندسی زیستی مانند پوست خود فرد را ایجاد کند که کاملاً با بدن سازگار است. این روش به مدت 20 سال توسط پزشکان بیمارستان کودکان در زوریخ مورد مطالعه قرار گرفته است. پوست جدید موسوم به denovoSkin قبلاً توسط سازمان دارویی سوئیس ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تأیید شده است و در مرحله دوم آزمایشات بالینی است.

در زیر نظر یکی از جراحان در UC Davis Health در ایالات متحده آمده است.

جراحان مرکز بهداشت دیویس در سراسر ایالات متحده به خاطر پیشرفت در جراحی رباتیک و استفاده از آخرین فن آوری در جراحی و جراحی با حداقل تهاجم شناخته شده اند. این مرکز جراحی رباتیک را در مناطق مختلفی از جمله دستگاه گوارش ، قلب و عروق ، انکولوژی زنان ، گوش و حلق و بینی (سر و گردن) و اورولوژی انجام می دهد. هر روش توسط تیمی از جراحان ، پرستاران و تکنسین های باتجربه و باتجربه انجام می شود که به طور خاص برای استفاده از سیستم های جراحی رباتیک آموزش دیده اند.

دکتر بهاره ام نژاد ، متخصص زنان و زایمان در مرکز ، کاملاً موافق عمل با روبات های کمک کننده است و به گفته وی این عمل دقیقاً با کمک دستگاه های رباتیک انجام می شود. وی گفت: از مزایای جراحی رباتیک می توان به بهبود سریعتر ، ترشح زودتر ، خطر کمتر عفونت ، خونریزی کمتر و داروهای بعد از عمل کمتر از جراحی سنتی اشاره کرد.

نحوه عمل جراحی رباتیک

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید