نطنز; باغ شهری باورنکردنی در دل کویر / از آتشکده ساسانی تا جوزقند


نطنز یکی از باغ‌های تاریخی ایران است که در دامنه کوه کرکس در مرکز شهر نطنز در استان اصفهان قرار دارد. این شهر در 135 کیلومتری اصفهان و 319 کیلومتری تهران است و با قرار گرفتن در دل کویر، جاذبه های دیدنی و منحصر به فردی دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، سرسبز و کوهستانی بوده و در طول تاریخ مکانی امن برای کاروان های عبوری از شهر برای سیاحت، زیارت و تجارت بوده و همواره زمینه ای برای آسایش و آرامش گردشگران فراهم آورده است. برای آشنایی بیشتر با نطنز و دیدنی های این باغ شهر دیدنی با ما همراه باشید.

نطنز این شهر زیبا از ترکیب واژگان اوستایی «رو» یا «نه» (واژه نفی) و «نازک» به معنای بزرگ و نیرومند و در کل نطنز به معنای «شهر نه چندان بزرگ و وسیع» یا «تیغ» تشکیل شده است. با 15000 نفر جمعیت از توابع استان اصفهان و در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا واقع شده است.

یکی از گویش های کهن زبان های ایرانی، زبان مردم نطنز است و گویش این مردم تا حدودی شبیه گویش اصفهانی است و از نظر نحوه تلفظ کلمات و جملات، خود را دارند. کهن الگوی خاص و منحصر به فرد جالب است که گاهی لهجه بومیان قدیمی در دسترس دیگران نیست و در برخی نقاط شهر از گویش رجا استفاده می شده است.

غذاهای سنتی، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی از جمله مقاصد نطنزاست. فرآوری سنتی سفال و سرامیک در این شهر تاریخی قدمتی 700 ساله دارد و از دیرباز یکی از حرفه های مردم این سرزمین اصلی بوده و هنوز هم تعدادی ماشین های قدیمی برای ریسندگی و بافت قالی در اختیار دارد. شیلینگ (قفل کردن) که قدیمی ها تا چند سال پیش انجام می دادند از دیگر صنایع دستی رایج در بازار نطنز است.

بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه چهارشنبه 15 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق

«هدیه نطنز» کنایه از مصداق نادری است که هر شخص یا چیزی می تواند به آن گواهی دهد. مجبورم انجامش دهم. «آجیل قندی» نوعی فرآورده میوه خشک است که از میوه بسیار شیرینی به نام جلبک (از خانواده هلو) تهیه می شود که منشأ آن نطنز است. خشک و آماده خوردن باشد. این غذا با وجود سختی کم بسیار خوشمزه و متفاوت است.

نطنز دارای 5 درخت کهنسال است که خوشبختانه برای حفظ این میراث طبیعی و ارزشمند در کنار سایر جاذبه های تاریخی و آثار ناملموس ثبت ملی شده است. سرو کهنسال امامزاده میراحمداء روستای جاریان، چنار و درخت کهنسال بیرون از روستای توره، درخت افرا کهنسال روستای ابیانه و مسجد افرا کهنسال در خیابان فرح از آثار ملی ثبت شده نطنزه هستند. .

    نطنز;  باغی باورنکردنی در دل کویر / از آتشکده ساسانی تا جوزقند

مسجد جامع نطنز

از دیدنی های نطنز می توان به مسجد جامع وی اشاره کرد که نمایانگر زیبایی های تاریخ و معماری در دوره ایلخانی است و به آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی نیز معروف است. این بنا با معماری استثنایی و زیبای خود متشکل از بقعه شیخ عبدالصمد، ورودی خانقاه، شبستانی هشت ضلعی با گنبد و مناره های بلندی است که تا سقف امتداد دارد و کاشی کاری های گنبد و فضای داخلی مسجد فیروزه ای است. منعکس کننده معماری اصیل ایرانی است. با قدم زدن در مسجد و باغ زیبای اطراف آن، می توانید با نگاه کردن به مناره مرتفع و گنبد هرمی مسجد، چشمان خود را خشنود کنید.

معبد آتش ساسانی

در اطراف مسجد جامع نطنز، در وسط باغ، بنای آتشکده متعلق به دوره ساسانی ساخته شده است. چارطاقی نطنز با قدمتی 1800 ساله از مصالحی مانند قلوه سنگ رودخانه و گچ گچ و خاک ساخته شده است. در این آتشکده از چوب برای پیچیدن چهار طاق و از گچ و کاه برای پوشاندن بنا استفاده می شده است.

بیشتر بخوانید  اجاره دادن خونه به این افراد برای همیشه ممنوع شد!

کوه کرکس، روستای ابیانه، روستای هنجان، روستای نسران، روستای جهنم سفید، شکارگاه عباسی، کاروانسرای میرابوال معالی، غار پریان، چشمه سرخ فریژند، روستای گردشگری ریان و منطقه گردشگری متین آباد؛ اولین اکو کمپ ایران یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی نطنزاست. برای اقامت در این کشور شگفت انگیز از هتل کصر جهان، اکو کمپ متین آباد یا اقامتگاه سنتی خانه نطنز توسلیان دیدن کنید.

    نطنز;  باغی باورنکردنی در دل کویر / از آتشکده ساسانی تا جوزقند

دیدگاهتان را بنویسید