مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نشانه ها علت و درمان تنگی نفس

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان بیماری های تنفسی با طب سنتی

تنگی نفس یا مشکل در تنفس برای آن تنگی نفس می توان گفت در برخی موارد به دلیل ورزش یا مشکلات بینی بی ضرر است. در موارد دیگر، ممکن است نشانه بیماری جدی قلبی یا ریوی باشد. تنگی نفس مکرر باید توسط پزشک ارزیابی شود و علل آن شناسایی شود دلگرم کننده با من باش.

 علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری قلبی

مقدار غذای مصرفی فرد مبتلا به تنگی نفس باید سبک و کم باشد و از مواد غذایی مقوی به مقدار کم استفاده کند.

غذای گرم برای مبتلایان به برونشیت مزمن

برای درمان برونشیت و بیماری های مزمن تنفسی بهتر است از غذاها و گیاهان گرم مانند نخود، عسل، گوشت گوسفند و گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل و غیره. مصرف کردن. این بیماری شامل ترشحات تنفسی مزمن، مکرر و فراوان همراه با خلط فراوان می باشد.در آسیب شناسی سلولی این بیماری با افزایش میزان غدد ترشح کننده همراه است و شدت و مدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در طب جدید، علت اصلی برونشیت مزمن ناشناخته است، اما در طب سنتی می توان آن را تفسیر کرد.

در طب سنتی چهار مخاط مختلف در افرادی که شامل می شوند تعریف شده است صفرا، خون (دم)، مخاط (مخاط) و سودا که هر کدام خواص خاص خود را دارند. به عنوان مثال، خواص گرما و خشکی برای صفرا، گرم و مرطوب برای خون، سرد و تر برای مخاط و سرد و خشک برای سودا تعریف شده است. در این زمینه برونشیت مزمن با افزایش مخاط در مجاری تنفسی و علائم سرما و تری در بیماران همراه است که برای درمان این بیماران با رژیم غذایی گرم و خشک ضروری است.

بنابراین بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد خودداری شود تا خلق و خوی بیمار به تدریج از حالت سرد و مرطوب به متعادل تبدیل شود. البته رژیم غذایی به تنهایی برای درمان این بیماری کافی نیست و باید از گیاهان گرم همراه آن استفاده کنید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

 علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری قلبی

علائم تنگی نفس

این را باید جدی گرفت، چه به صورت ناگهانی و چه برای مدت طولانی اتفاق بیفتد. اگر دچار تنگی نفس هستید حتما یادداشت کنید چه زمانی و چگونه و همچنین اگر علائم دیگری دارید حتما یادداشت کنید و به پزشک ارائه دهید زیرا به شما در تشخیص بیماری های احتمالی کمک می کند.
اگر تنگی نفس ناگهانی و شدید باشد، ممکن است به دلیل مشکلات ریوی یا لخته شدن خون در ریه ها باشد. در هر صورت، شما نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید.

علل تنگی نفس ناگهانی

تنگی نفس ناگهانی و غیرمنتظره می تواند نتیجه یکی از بیماری های زیر باشد.

بیشتر بخوانید  دلایل اصلی درد و سوزش در قسمت لگن کدامند ؟

مشکلات قلبی

ممکن است یک حمله قلبی خاموش بدون علائمی مانند درد قفسه سینه و اضطراب شدید داشته باشید. در این موارد، تنگی نفس ممکن است نشانه حمله قلبی باشد. اگر شما و پزشک عمومی تان احتمالا آسپرین مصرف می کنید، فوراً آن را به بیمارستان ببرید. نارسایی قلبی نیز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. ابتلا به این بیماری تهدید کننده زندگی به این معنی است که قلب شما قادر به پمپاژ خون کافی به قسمت های مختلف بدن نیست و این معمولاً به دلیل ضعیف و سفت شدن ماهیچه قلب اتفاق می افتد. این بیماری باعث تجمع آب در ریه ها می شود که باعث اختلال در تنفس می شود.

با تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و انجام عمل جراحی قلب، توانایی قلب در پمپاژ خون افزایش یافته و تنفس دشوارتر می شود. تنگی نفس نیز می تواند یکی از دلایل مشکلات قلبی باشد. برخی از شرایطی که می توانند با عملکرد قلب تداخل داشته باشند عبارتند از فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب سریع و نامنظم) یا تاکی کاردی فوق بطنی (ضربان قلب سریع و منظم).
مشکلات ریه یا راه هوایی

تنگی نفس ناگهانی می تواند نتیجه حمله آسم باشد. این بدان معنی است که راه های هوایی شما باریک می شود و خلط (خلط چسبنده) تولید می کند که باعث خس خس و سرفه می شود. به دلیل مشکل در گردش هوا در مجاری تنفسی، دچار تنگی نفس هستید.
پزشک عمومی شما ممکن است استفاده از اسپری های استنشاقی آسم را توصیه کند که می تواند به کاهش تنگی نفس کمک کند. پنومونی (التهاب ریه) می تواند باعث تنگی نفس و سرفه شود. پنومونی معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود، بنابراین باید از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کنید.
اگر بیماری مزمن انسدادی ریه دارید، تنگی نفس ممکن است نشانه عود بیماری باشد.

حمله پانیک یا اضطراب

حمله پانیک یا اضطراب می تواند باعث تنفس سریع یا عمیق شود که به عنوان هایپرونتیلاسیون شناخته می شود. تمرکز بر تنفس آهسته یا تنفس از طریق کیسه کاغذی به بازگرداندن تنفس به حالت عادی کمک می کند.
موارد خاص و غیرعادی دیگر

سایر موارد خاص عبارتند از:

  1. واکنش آلرژیک شدید (آنا فیلاکیا)
  2. پنوموتوراکس به تخریب بخشی از ریه ها به دلیل پارگی یا زخم کوچک روی سطح ریه گفته می شود که هوا را بین ریه ها نگه می دارد.
  3. آمبولی ریه، انسداد یکی از رگ های خونی در ریه ها
  4. فیبروز ریوی ایدیوپاتیک یک بیماری نادر و ناشناخته ریوی است که باعث ایجاد زخم در ریه ها می شود.
  5. کم آبی ریه که به تجمع آب در ریه ها گفته می شود
  6. کتواسیدوز دیابتی یکی از عوارض دیابت است که باعث تجمع اسید در خون و ادرار می شود.
بیشتر بخوانید  راههای تشخیص عفونت گوش ( خارجی ، میانی، درونی )

غذاهای گرم مانند گوشت گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان، نخود، عسل، خرما و موز می توان نام برد.
خشکسالی چون بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه هایی مانند زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل مفید برای بیماران مبتلا به تنگی نفس، مانند گیاهان دارویی زعفران، زنجبیل، پونه، نعناع، ​​آویشن و سیاه دانه برای درمان برونشیت توصیه می شود.

دانشیار آسیب شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به بیماران توصیه کرد از مصرف غذاهای سرد مانند گوشت گاو، سفیده تخم مرغ، ماست، شیر ترش و میوه و داروهای سرماخوردگی خودداری کنند. عرق مریم گلی، زرشک، عناب، کاسنی و شنبلیله گروه کر.

گیاهان معجزه آسا در درمان آسم

بیشتر سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها توانایی خنثی کردن اثرات منفی خود را با تحریک اکسیدان ها دارند. یکی از بیماری هایی که در طب سنتی با استفاده از داروهای سنتی به خوبی قابل کنترل است، آسم یا تنگی نفس و به معنای طب سنتی بیماری ربوی است. از گیاه بابونه برای صورت استفاده کنید یک جفت بابونه استنشاقی بنوشید و استنشاق کنید، در بازکردن راه های هوایی و کاهش علائم آسم بسیار موثر است.

نعناع یا زنبق با هم این خاصیت را دارد که راه های هوایی را باز کند. استفاده از شربت نعناع و چای نعناع می تواند راه های هوایی را باز کند، در حالی که استنشاق بخار نعناع نیز عوارض آسم و تنگی نفس را کاهش می دهد.مثل فردی که به تازگی دویدن را متوقف کرده است.

 علت و درمان تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری قلبی

تنگی نفس مزمن و طولانی مدت

تنگی نفس طولانی مدت معمولاً به دلایل زیر رخ می دهد:

  • چاقی و اضافه وزن
  • آسم کنترل نشده

بیماری انسدادی مزمن ریه یک آسیب دائمی است که معمولاً در اثر سیگار کشیدن طولانی مدت ایجاد می شود.
کم خونی، از دست دادن سطح اکسیژن در خون ناشی از کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین است. (بخشی از گلبول های قرمز که اکسیژن را حمل می کند)
نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب به دلیل ضعف عضله قلب نتواند خون کافی را به اندام های بدن پمپ کند.
مشکلات قلبی برخی از بیماری هایی که با قلب تداخل دارند شامل فیبریلاسیون دهلیزی است. (ضربان قلب تند و نامنظم) یا تاکی کاردی فوق بطنی (ضربان قلب سریع و منظم).

برخی از دلایل دیگر تنگی نفس طولانی مدت عبارتند از:

  • برونشیت یک بیماری ریوی است که در آن راه‌های هوایی گشاد می‌شوند و شما دچار سرفه‌های مداوم همراه با خلط می‌شوید.
  • آمبولی ریه، انسداد مکرر رگ های خونی در ریه ها
  • تخریب بخشی از ریه ها به دلیل سرطان ریه
  • آب آورده شده به ریه ها، تجمع آب در ریه ها
  • باریک شدن دریچه های اصلی قلب و کاهش جریان خون به قسمت های مختلف بدن
  • حملات پانیک مکرر که باعث هیپرونتیلاسیون می شود (تنفس سریع یا عمیق)
بیشتر بخوانید  مصرف اومنیسف برای کودکان چه عوارضی دارد؟

تنگی نفس و نارسایی قلبی

تنگی نفس یک علامت رایج در بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی است. شما باید نحوه تنفس خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و مراقب هرگونه تغییر در آن باشید. به عنوان مثال، باید در نظر بگیرید که آیا تنگی نفس در شب افزایش می یابد یا زمانی که به پشت روی یک سطح صاف دراز می کشید. ممکن است به پشتی بیشتری برای بلند کردن قسمت بالایی کمر برای تنفس راحت‌تر نیاز داشته باشید.
تنگی نفس به این دلیل رخ می دهد که خون انباشته شده در شریان هایی که خون را از ریه ها به قلب می برند، به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ خون کافی از قلب باقی می ماند. این باعث نشت مایع به داخل ریه ها می شود که به آن لخته خون نیز می گویند.

پیشگیری از تنگی نفس

توصیه های پیشگیرانه بر اساس بیماری ها است. پزشک می‌تواند با تغییر سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، به شما در کنترل تنگی نفس کمک کند.

علل تنگی نفس را بشناسید

پزشک ممکن است آزمایش های زیر را برای تعیین علت تنگی نفس شما تجویز کند:

معاینات فیزیکی

پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. در برخی موارد، پزشک بلافاصله علت را تشخیص می‌دهد یا با واکنش‌های فوری تکنسین آزمایشگاه مواجه می‌شود. اما برای تشخیص دقیق تر به آزمایش خون بیشتری نیاز است.

آزمایش خون

آزمایش خون گازهای خون شریانی و اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می کند.

تست آمادگی جسمانی

این تست ها فشار خون، ضربان قلب و تغییرات ضربان تنفس را در حین ورزش در حالت استراحت اندازه گیری می کنند.

الکتروکاردیوگرام

که فعالیت الکتریکی قلب و ضربان نامنظم قلب را ثبت می کند (آریتمی یا آریتمی) تعیین می کند

پایش ضربان قلب

مانیتور هولتر در 24 ساعت شبانه روز قابل استفاده است. سایر مانیتورها تا دو هفته قابل استفاده هستند.

اکوکاردیوگرافی

با استفاده از امواج اولتراسوند، تصویر متحرک قلب و دریچه های قلب با استفاده از دستگاه اکو ثبت می شود.
اشعه ایکس که بیماری ریوی را تشخیص می دهد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید درمان تنگی نفس

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ————————————–

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *