مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نزدیک شدن طوفان حاره‌ای به جنوب سیستان و بلوچستان / مردم چابهار به هیچ وجه در سطح شهر تردد نکنند –

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، امروز شنبه ۱۰ مهر برای مدیریت این وضعیت و پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی ستاد بحران در فرمانداری این شهرستان تشکیل جلسه داد. همچنین استاندار سیستان و بلوچستان هم  اعلام کرد: مردم سیستان و بلوچستان به اطلاعیه‌های ستاد بحران توجه داشته باشند.

آخرین وضعیت آب و هوایی منطقه

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: تحلیل آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره نشان می‌دهد که حرکت چرخند حاره‌ای شاهین متمایل به سواحل جنوب استان است به‌طوریکه از دیشب تا کنون حدود ۱۰۰ کیلومتر دیگر به سواحل ما نزدیک تر شده است.

دوست محمد کلیم گفت: در حال حاضر چرخند حاره‌ای در نزدیک‌ترین فاصله به سواحل استان از زمان تشکیل تا کنون قرار گرفته است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با بندرگواتر چابهار و کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

وی افزود: از دیروز تاکنون زبانه‌های طوفان وارد استان شده و در حال توسعه است که ضمن وزش بادهای شدید و گردوخاک، موجب وقوع بارش در حدود ۲۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان شده است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون بیشینه بارش‌ها با مقدار ۴۴ میلی‌متر از بندر «بریس» گزارش شده است. پس از آن از ایستگاه‌های «بل ریمدان» و «نگور» در جنوب استان ۲۶.۵، «باهوکلات» دشتیاری ۱۸، «کمبل سلیمان» چابهار ۱۳ و شهر چابهار ۱۱ میلی متر گزارش شده است.

کلیم بیان کرد: داده های سینوپتیکی ایستگاه‌های جنوب غرب پاکستان در نزدیکی مرز ایران نیز نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته از «گوادر» ۹۲ و «پاسنی» ۵۰ میلی متر باران گزارش شده است که این بارش‌ها ظرف چند ساعت دریافت شده .

بیشتر بخوانید  آیا از پارک جنگلی سیاه داران دیدن کرده اید؟

وی تصریح کرد: وزش باد شدید و گرد و خاک مخاطره دیگر متأثر از چرخند حار ای شاهین است که سواحل جنوب شرق استان را در نوردید. داده‌های سینوپتیکی ایستگاه‌های جنوب غرب پاکستان نشان می‌دهد که وزش باد شدید و گردوخاک شعاع دید افقی در ایستگاه‌های «پاسنی» و «گوادر» را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر کاهش داده است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر چرخند حاره‌ ای در محدوده ۲۴ درجه عرض شمالی و ۶۲ درجه عرض شرقی قرار دارد و با سرعت جابه‌جایی ۱۵ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سوی دریای عمان است.

تشکیل ستاد بحران و توصیه استاندار

وقوع طوفان و نزدیک شدن پدیده چرخند حاره‌ای به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان موجب شد تا شهر چابهار تعطیل و ستاد بحران در این شهرستان تشکیل شود.

حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان هم در این باره گفت: در کنار آماده‌باش کامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌های ایمنی و اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد بحران این استان صادر می‌شود توجه کافی داشته باشند.

مدرس‌خیابانی افزود: هر چند امیدواریم براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، تداخل طوفان‌های تابستانی منطقه سیستان از اثرات تخریبی توفند شاهین در شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بکاهد، امّا لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران استان برای برخورد با بدبینانه‌ترین شرایط جوی آماده باشند.

 وی بیان کرد: معاون عمرانی استانداری و مدیر بحران استان هم در منطقه حضور دارند و آخرین وضعیت جوی و پیش بینی‌های هواشناسی به صورت لحظه به لحظه کنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیده نشده از قلاده پلنگ نر در ارتفاعات املش در استان گیلان / فیلم

شهروندان به هیچ وجه در سطح شهر تردد نکنند

 معاون امور عمرانی فرمانداری چابهار هم اعلام کرد: تمهیدات لازم برای کاهش خسارت‌های طوفان حاره‌ای در این شهرستان بندری اندیشیده شده اس> با این وجود از شهروندان می‌خواهیم تا زمان فروکش کردن طوفان، حتی الامکان از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری وسفرهای برون شهری خودداری کنند.

عبدالغفور هوت افزود: از زمان اعلام وقوع طوفان و چرخند حاره‌ای گلاب تمامی اقدامات و تمهیدات انجام و ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نیز تشکیل شده است.

وی گفت: گزارش لحظه به لحظه هواشناسی به ستاد و اعلام درفضای مجازی برای اطلاع عموم مرتب در حال انجام است و همچنین اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی برای مراقبت و استحکام منازل مسکونی وماندن درخانه و همینطور در صورت ناامن بودن منازل مراجعه به فضاهای عمومی که از قبل تدارک دیده شده، انجام شده است.

معاون عمرانی فرمانداری چابهار تصریح کرد: مسیرهای منتهی به ساحل بسته شده و هشدار باش های لازم برای پرهیز از رفتن به ساحل و جلوگیری از تردد صادر و اجرایی شده است.

هوت افزود: اطلاع رسانی درخصوص عدم تردد شناورها به دریا وهدایت شناورها و قایق‌ها به نقاط امن ازطریق تعاونی لنج داران، شیلات، اداره بنادر و دریابانی انجام شده و تشکیل جلسات داخلی توسط ادارات بنادر و دریانوردی، شیلات، شهرداری و کلیه ادارات مرتبط اجرایی برگزار شده است.

معاون عمرانی فرمانداری چابهار گفت: مسیر دفع آب، جداول، معابر، پل‌ها و مسیل‌های داخل شهر و همینطور اصلاح اشجار در معرض خطر توسط شهرداری انجام شده و تیمهای اداره برق برای رفع قطعی وافتادگی تیرهای برق احتمالی و اداره آب فاضلاب درصورت قطعی آب تجهیز شده‌اند.

بیشتر بخوانید  ماجرای دستگیری تتلو چیست؟ خواننده پر حاشیه به دنبال اقامت آمریکا؟

وی به استقرار تیم‌های راهداری در محورها و باز کردن مسیر آب، پل‌های جاده‌ای بین شهری شهرستان توسط اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای اشاره کرد و گفت: جلسات کمیته امنیتی و آمادگی واحدهای نظامی وانتظامی برای کمک رسانی درصورت آسیب‌های احتمالی ناشی از طوفان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: درخواست کمک از ستاد استانی برای گسیل ماشین الات عمرانی ادارات استان به شهرستان شده و همچین علاوه بر این به پیمانکاران مستقر درشهرستان اعلام شده تا ماشین الات عمرانی را برای توفان و سیل آماده کنند.


 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *