نزدیک به 20 میلیون نفر در کشور در فقر مطلق هستند



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 3 میلیون خانوار در فقر مطلق به سر می برند، گفت: همچنین تعداد زیادی خانواده با توانایی های بالا در کشور داریم. کشور و ضریب جینی در کشور است.که با این تفاوتی که ایجاد شده است عده ای واقعا توانمند هستند بنابراین ما در ایران چند میلیون کارت داریم که تراکنش مالی آن بیش از یک میلیارد و نیم تن است.

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر فروش مو به دلیل فقر گفت: اثرات منفی آن را برای کشورها می بینم، مطلق است. فقر.”

وی ادامه داد: البته ما با فقر فرهنگی ناشی از اسراف نیز مواجه هستیم و مردم می توانند برای رسیدن به اسراف خود دست به هر کاری بزنند اما موضوع فقر مطلق که به وجود آمده برای من مهم است. در دهه اخیر به دلیل رشد اقتصادی صفر و در واقع فضای خاصی که در کشور ایجاد شده است، متاسفانه با درصد قابل توجهی از فقر مطلق مواجه هستیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه شعارهای مجلس و دولت مبارزه با فقر مطلق بود، گفت: از طریق نظام حمایت اجتماعی ایران که در قانون بودجه نیز به آن اشاره شده است، افراد باید از مشروعیت ویژه برخوردار باشند و همه نهادهای حمایتی در کشور داشته باشند. و در مبارزه با فقر مطلق.» باید در این زمینه به اتحاد برسند. ما باید بتوانیم از نزدیک افراد را در اولین تا پنج مورد زیر نظر داشته باشیم و وضعیت آنها را دریابیم و به آنها کمک کنیم.

بیشتر بخوانید  قتل پاکبان در مشهد توسط افراد ناشناس

محبی درباره حذف ارز 4200 تومانی گفت: قطعاً آنچه امروز حذف 4200 تومانی محسوب می شود زمانی به ما مربوط می شود که بتوانیم کارت عرضه کالاهای اساسی را طراحی کنیم که شامل 25 کالای اساسی مورد استفاده اکثر خانواده ها است. به این خانواده ها کمک کنید. معتقدم نهادهای انقلابی مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد زحمات زیادی کشیده اند اما باید با توان بیشتر و تلاش مضاعف وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: در کمیسیون های مختلف مجلس باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم و برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر داشته باشیم. اشتغال زایی و سرمایه گذاری در این زمینه در لایحه دولت به خوبی دیده می شود، «ایجاد اشتغال به رفع فقر مطلق کمک می کند، اما کمک ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده در پاسخ به این سوال که حقوق بازنشستگی توسط موسسات کمکی تامین می شود. کمیته مددکاری و مددکاری حقوقی است اما نسبت به تورم آنقدر کم است که هیچ کمکی به خانواده نمی کند، آیا برای افزایش این مستمری ها و ارتقای جایگاه خانواده ها برنامه ای دارید؟ وی گفت: معتقدم کمک های کالایی می تواند به خانواده ها کمک کند. با حذف 4200 تومان بیش از 400 هزار میلیارد تومان سود نصیب دولت می شود. فکر می‌کنم این فرصتی است برای تخصیص مقدار قابل توجهی از این پول به نیازمندان، زیرا شاید اکنون دولت حدود 30 درصد از این مبلغ را برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و مردم برای تهیه کالاهای اساسی خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید  مشهد مقدس

محبی با بیان اینکه این موارد قبلا در مجلس مطرح شده است، گفت: در حال حاضر کارت عرضه کالاهای اساسی را در دستور کار داریم. اگر این اتفاق نیفتد، زنده ماندن برای کسانی که در معرض خطر هستند بسیار دشوارتر خواهد بود. معتقدم اکنون که ارز 4200 تومانی حذف شده است باید آن را به عنوان کارت عرضه در سبد خانوار قرار دهیم. دولت تقریباً 160 هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته است که معتقدم باید به 300 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا رقم قابل توجهی داشته باشد و تأثیرات مستقیم و مثبتی در زندگی مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده کارت خرید کالاهای اساسی توزیع شود. نهادهای انقلابی نیز باید با جدیت و منسجم بیشتری وارد عمل شوند. برخی خانواده ها از منظر چندگانه حمایت می شوند و برخی خانواده ها از جایی حمایت نمی شوند. همین سیستم رفاهی ایران که توسط وزارت رفاه طراحی شده می تواند این موضوع را کنترل کند و همه اقشار آسیب پذیر دارای کد هستند. من معتقدم که نمایندگان باید در شهرستان های حوزه انتخابیه خود “ستاد فقر مطلق” تشکیل دهند و کل شهرستان را به کلیه موسسات خیریه و کمکی تقسیم کنند تا طبق کد ملی به خانواده ها کمک مالی و کمکی بدهند تا همه خانواده های فقیر بتوانند از آن بهره مند شوند. .

نماینده مردم جگتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث اشتغال نیز بسیار مهم است و باید به طور جدی با مسائلی که به تولید داخلی کمک می کند برخورد کنیم چرا که می تواند توان خانواده ها را افزایش دهد. درست است که باید آن کمک ها را بدهیم، اما چیزی که در نهایت مشکل ملت را حل می کند، اشتغال، تولید و صادرات است.

بیشتر بخوانید  سعید معروف خداحافظی کرد

محبی در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی خاصی از افراد مبتلا به فقر مطلق دارید؟ وی خاطرنشان کرد: متأسفانه حدود 20 میلیون نفر در کشور وضعیت مطلوبی ندارند و آن هم حدود 3 میلیون خانواده و از فقر مطلق رنج می برند که این آمار در سازمان حمایت اجتماعی مشخص است و این افراد نیازمند کمک های جدی و اساسی هستند. آنها فرصت های بالایی دارند، ما در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می دهد که با این تفاوت ایجاد شده، عده ای واقعاً توانمند هستند، یعنی ما چند میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش های مالی آنها بیشتر است. بیش از یک میلیارد و نیم تن.

دیدگاهتان را بنویسید