نرخ دلار امروز 2 شهریور 1401



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، دلار به مدت دو هفته بین 30 تا 29 هزار تومان در نوسان بود که در نهایت پس از دو هفته به 30 هزار تومان رسید. اما فاصله بین 30 تا 31 هزار تومان به سرعت طی شد و افزایش قیمت تشدید شد.

کارشناسان پیش بینی کردند در صورت عبور دلار از 30 هزار تومان تقاضای جدید در بازار شکل بگیرد و تقاضا برای خرید دلار افزایش یابد. اتفاقی که امروز 23 سپتامبر افتاد.

قیمت دلار را دوباره افزایش دهید

گزارش های میدانی حاکی از آن است که تقاضا برای خرید دلار افزایش یافته و خریدارانی که منتظر اعطای برجام بودند، منتظر مانده و وارد بازار شده اند تا عقب نمانند. این موضوع باعث افزایش قیمت دلار شده است.

رئیس اتحادیه صرافی دیروز گفت: بخشی از این افزایش قیمت هیجانی است و بخشی به دلیل سفر و پرداخت ارز مسافرتی اعراب است که باعث افزایش تقاضا شده است. وی البته به اخبار سیاسی هم اشاره کرد و گفت: توقف مذاکرات و اخبار منفی که شنیده می شود به افزایش قیمت ها دامن زده است.

وی وعده داد احتمالا در هفته اول مهرماه و پس از تعطیلات تابستان بخشی از تقاضای فعلی از بازار حذف و دلار ارزان خواهد شد. وی در ادامه به نقش کلیدی مذاکرات در قیمت دلار اشاره کرد و گفت: مذاکرات روند بازار را تعیین می کند.

از سوی دیگر گزارش های سیاسی حاکی از آن است که روند مذاکرات به بن بست رسیده و احتمالا تا آبان ماه و انتخابات کنگره خبری از مذاکرات جدید نخواهد بود. از سوی دیگر، مشخص نیست که آیا طرفین پس از آن به نتیجه خواهند رسید یا این روند فرسایشی بدون توافق ادامه خواهد داشت یا اینکه مذاکرات برای همیشه به بن بست می رسد.

بیشتر بخوانید  ایثارگران بخوانند؛ ارائه تسهیلات مسکن آغاز شد+ مبلغ

سرگیجه ارزی در بازار

اگرچه قیمت دلار در چند ماه گذشته به روند مذاکرات و اخبار سیاسی وابسته بوده است، اما کارشناسان معتقدند آنچه در نهایت بر قیمت دلار تاثیر می گذارد، روندهای اقتصادی مانند کسری بودجه و افزایش نقدینگی است. به همین دلیل برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که کسری بودجه دولت در نیمه دوم امسال ظاهر شود و این کسری بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

به عبارت دیگر، اخبار سیاسی می تواند در کوتاه مدت باعث کاهش یا افزایش بازار شود، اما آنچه جهت گیری کلی دلار را نشان می دهد، شاخص های اقتصادی هستند که وضعیت چندان خوبی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید