مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بازدید از اولین نشست گفت و گوی «کوپ تد» با محوریت «تعاون; “عموم سازی اقتصاد” در برج میلاد برگزار شد، وی پای صحبت مدعوین نشست و در پایان گفت: امیدوارم با تعاونی ها شاهد فعالیت های غیورانه تری باشیم.
بیمه تعاون در مسیر رشد و تعالی
یونس مظلومی مدیر اجرایی تعاونی بیمه در این مراسم با موضوع “چگونه یک تعاونی می تواند موفق باشد؟” وی صحبت کرد و گفت: می خواهم توضیح دهم که چگونه تعاونی توانست به مسیر رشد بازگردد.
مظلومی ادامه داد: در سال 1395 شرکت بیمه تعاون در شرایطی قرار گرفت که با توجه به اتفاقاتی که برای آن رخ داد در شرف انحلال بود و بیمه مرکزی برای آن سه سناریو را در نظر می گرفت: یکی انحلال است. دوم توقف فعالیت تا اطلاع ثانوی و سوم ادغام با یکی از شرکت های بیمه.
با توجه به اینکه این شرکت به عنوان تنها شرکت بیمه در بخش تعاونی فعالیت می کرد، هر سه سناریو بیانگر یک اتفاق ناگوار در این بخش و مواردی بود که نامناسب تلقی می شد.
مدیر کل تعاونی بیمه در ادامه توضیح داد: آمدیم و شروع به کار کردیم و حتی به دلیل کمبود امکانات مجبور شدیم در نمازخانه شرکت حاضر شویم و جلسات برگزار کنیم. البته روند برگزاری جلسات همچنان ادامه دارد و مکان مناسب تری در حال بررسی است.
مظلومی افزود: معتقدم بهتر است به جای اینکه تصمیم بگیریم و به دیگران بگوییم این کار را انجام بدهیم، با خود مدیران جلساتی برگزار کنیم و ساختاری را که به نظرشان برای انجام کار بهتر است پیشنهاد دهند.
مدیر عامل بیمه تعاون در ادامه بیان کرد: از سال 1396 سعی در اخذ استانداردها جهت رعایت حداقل ها و بر اساس آنها جهت حرکت به سمت تعالی داشته ایم و سیستم ISO توسط خود همکاران در شرکت راه اندازی شد تا بتوانیم اثر مطلوب تری داشته باشد.
مظلومی در ادامه گفت: اکنون با پیوند دادن سیستم پاداش به عملکرد، توانسته ایم نرخ پاسخگویی خود را تقویت کرده و آن را به بیش از 90 درصد برسانیم. ما همچنین از همه افرادی که ما را استخدام کرده اند نظرسنجی می کنیم و به فعالیت خود امتیاز می دهیم.
وی افزود: از سوی دیگر از سال 2019 مدل تعالی سازمانی را در شرکت پیاده سازی کرده ایم و معتقدیم برای موفقیت باید با همه علاقه مندان دیدار کرد. بر این اساس، ما در کنار مشتریان، سهامداران، شرکای تجاری، جامعه و کارمندان خود هستیم.
مظلومی به دیگر فعالیت های این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به مسئولیت اجتماعی تیم کاراته را تاسیس کردیم و در یک مورد بانوان موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ شدند.
وی در ادامه به آمار شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 320 پرسنل در 28 شعبه داریم که تعداد اعضای شبکه فروش ما به 1700 نفر رسیده است. همچنین در حال حاضر 28 هزار و 700 بیمه شده از خدمات بیمه تعاونی استفاده می کنند.
مدیر کل شرکت بیمه بیمه در پایان بیان کرد: موفق شدیم به عنوان اولین تعاونی عمومی در فرابورس حضور پیدا کنیم. در عوض، این آرامش مشتری است.
یک سیستم هدفمند
احمد نظری، مدیرعامل و عضو هیئت موسس هیات مدیره تعاون ایران “تصفا” از دیگر سخنرانان این مراسم بود که اظهار داشت: 1) عدم آگاهی از بخش تعاونی در مواردی مانند وجود انواع تعاونی ها، مزایا و معایب تعاونی ها و مقررات مختلف تعاونی ها، 2) تغییر دیدگاه نسبت به تعاونی ها، 3) جلب اعتماد، 4) رفع تعارضات موجود از جمله مواردی بود که ما را به راه اندازی این مجموعه سوق داد.
وی در ادامه ماموریت مجموعه ای را که مدیریت می کند 1) افزایش بازده سرمایه اعضا 2) تامین نیاز کالا و خدمات 3) تداوم کار و تولید اعضا 4) بازاریابی بین المللی و تمرکز بر صادرات 5) استفاده از مشاوران عنوان کرد. و 6) ایجاد اتحاد و همدلی در افزایش قدرت چانه زنی بود.
نظری همچنین به مواردی از جمله 1) برنامه ریزی با در نظر گرفتن شاخص هایی از جمله “نیازهای اولویت دار، بودجه بندی، جلب مشارکت و نظرات اعضا و ثبات در مدیریت” 2) مدیریت صحیح موجودی و سرمایه با در نظر گرفتن شاخص هایی مانند “افزایش منظم سرمایه و افزایش مستمر سهام فقط برای اعضای صنف، افزایش سرمایه از محل سود و درآمد نقدی و مشارکت در سود در حدود قانونی 3) توجه به سرمایه انسانی با شاخص هایی مانند رعایت اصل مالکیت کارکنان، مشارکت کارکنان. در سود سازمان، حصول اطمینان از آموزش حرفه ای و 4) پایبندی به چارچوب اخلاقی سازمان با شاخص هایی چون «شفافیت و انضباط مالی، توجه به ذینفعان، صداقت و سلامت، احترام متقابل» به عنوان عوامل موفقیت گروه تحت مدیریت وی. .
نقش تعاونی های مالکیت در توسعه
دومین مجری این نشست داریوش پاکبین بود که با عنوان «بخش تعاونی و نقش تعاونی های سهامی در توسعه اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران» به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در این سخنان به راهکارهای عملی برای توسعه بخش تعاون اشاره کرد و اظهار داشت: با کاهش بار مالی و مدیریتی دولت در انجام فعالیت های اقتصادی (هدف ششم سیاست کلی اصل 44) از مدیریت 49 بنگاه های اقتصادی، موجب ارتقای بهره وری بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری (هدف سوم سیاست های کلی اصل 44) و درآمد آن شرکت ها، در هر استان به طور مستقیم با ایجاد انواع تولیدات و پروژه های صنعتی و… علاوه بر گسترش مالکیت در سطح عمومی مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی (هدف دوم سیاست کلی اصل 44) و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی (هدف پنجم سیاست های کلی اصل 44)، افزایش سطح اشتغال در بخش دولتی (هفتمین هدف از سیاست های کلی اصل 44) و تشویق مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوار (هشتم) هدف سیاست های کلی اصل 44). هدف سیاست کلی ماده 44).
وی افزود: نتایج فعالیت شرکتهای سرمایهگذاری استانی و تعاونیهای شهرستانی، در صورتی که دولت و دستگاههای نظارتی در راستای تقویت اقتصاد به بخش تعاون نگاه کنند، رشد اقتصاد ملی را تسریع میکند (هدف اول سیاستهای کلی). اصل 44) و افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی (هدف چهارم از سیاست های کلی اصلی 44).
لازم به ذکر است این مراسم با حضور محسن سوره تبار سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور و جمعی از مدیران کشوری برگزار شد.
روابط عمومی بیمه تعاون