مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان در تیرماه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: بر اساس آخرین اظهارات اعضای اتحادیه بازنشستگان، محمد باکر کلیباف تا سوم تیرماه یعنی پنج روز دیگر فرصت دارد تا حقوق بازنشستگان را مشخص کند، بنابراین در صورتی که کلیباف طبق قوانین مصوبه هیئت مدیره را به دولت ابلاغ کند، دولت باید حقوق سایر رده های مستمری بگیران را 38 درصد مکمل و متمم افزایش دهد و در صورت عدم قبول این رای به روال فعلی ادامه می یابد به همین دلیل از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبری نیست. و به نظر می رسد مستمری تیرماه بر اساس مصوبه جنجالی کمیته دولت پرداخت شود.

اما در صورت اعلام مصوبه کمیته تطبیق، به نظر می رسد دولت بر اساس اصلاحات جدید حقوق تیرماه را به بازنشستگان پرداخت نخواهد کرد و بازنشستگان بدون توجه به تجدیدنظر در حقوق باز هم باید حقوق دریافت کنند. یا نه.

تجارت نیوز نوشت: از اواخر ماه گذشته که بازنشستگان تامین اجتماعی به افزایش حقوق بازنشستگان اعتراض کردند، چندین اتفاق مهم به طور همزمان رخ داد.

با همه این اتفاقات، نحوه افزایش دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1401 ثابت ماند و تغییری نکرد. و این در حالی است که زمان زیادی تا پایان تیرماه و مهلت پرداخت مستمری ماهانه باقی نمانده است.

علی دهقانکیا، رئیس انجمن صنفی بازنشستگان شهر تهران به تجارت نیوز گفت: هیچ چیزی متوقف نشده، نظارت ها ادامه دارد اما در حال حاضر همه چیز به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد. “

بیشتر بخوانید  خبری خوش؛ وام خرید مسکن برای این افراد افزایش یافت

وی ادامه داد: تا امروز جلساتی با معاون رئیس جمهور و سرپرست وزارت رفاه اجتماعی داشتیم، راه های پیشنهادی دولت برای جلب رضایت بازنشستگان مبنای قانونی ندارد و به همین دلیل توافقی صورت نگرفت.

بازنشستگان چه می خواهند؟

انتظار مستمری بگیران غیرحداقلی افزایش 38 درصدی مستمری از سال 1401 است که مبنای این افزایش پیشنهادی مصوب هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی است که مورد حمایت ماده 96 قانون بیمه های اجتماعی است. بر اساس نقل قول های تا به امروز، پیشنهاد دولت برای جلب رضایت بازنشستگان معترض، توزیع بسته زندگی و اجرای همسان سازی است.

هر دوی این پیشنهادها با جنبه منفی بازنشستگان مواجه شد، معترضان معتقدند بسته پیشنهادی وسایل زندگی مغایر با تعهدات OZS در قبال آنها است. بازنشستگان در خصوص پیشنهاد تناسب بر اعمال ماده 96 بیمه اجتماعی تاکید دارند و الزامات مربوط به تناسب را جدا از اجرای این تکلیف قانونی می دانند.

در ماده 96 قانون تامین اجتماعی بر تناسب افزایش مستمری سالانه با هزینه متعارف زندگی تاکید شده است. طرح تناسب حقوق بازنشستگان آخرین بار در دولت قبل برای مستمری بگیران تامین اجتماعی اجرا شد و طبق قانون مربوطه ۲۵ درصد مابقی به دولت سیزدهم اختصاص یافت.

پیش از این حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در سخنانی مشابه گفته بود: رئیس مجلس در شرایطی تاریخی قرار دارد، تاثیر تصمیم وی مبنی بر لغو مصوبه افزایش دستمزد مددکاران، امنیت مستمری بگیران محدود به یک حوزه انتخابیه نیست، بلکه در کل ایران قابل توجه است.

سازمان تامین اجتماعی حدود 5 میلیون مستمری بگیر دارد که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مستمری بگیر غیرحداقل هستند و در حال حاضر خواهان تغییر حقوق هستند.

بیشتر بخوانید  اعتماد با تئوری، توئیت و ابوالمشاغل‌ها به بورس برمی‌گردد؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *