نحوه محاسبه مالیات خودروها و خانه های لوکس / این افراد از خانه های لوکس مالیات نمی گیرند



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، علی رستم پور رئیس سازمان حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه محاسبه مالیات وی درباره انواع خودروهای سواری و وانت گران قیمت گفت: بر اساس تغییراتی که از سال 1400 در قانون بودجه صورت گرفت، کلمه خودروی لوکس تغییر کرد. بر این اساس اگر مجموع ارزش خودروی شخصی و افراد تحت تکفل وی به بیش از یک میلیارد تومان برسد مشمول مالیات می شود.

وی افزود: بر اساس نرخ های پیش بینی شده در قانون بودجه 1400، خودروها تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات هستند که در نتیجه یک تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومانی، یک درصدی، از مالیات معاف هستند. 1.5 تا سه میلیارد تومان. «برای مازاد 1.5 میلیارد دو درصدی، از سه تا 4.5 میلیارد تومان برای مازاد سه میلیارد تومانی، سه درصد و برای مازاد 4.5 میلیارد تومانی، چهار درصد مشمول مالیات می شود.

رئیس مرکز تشریفات مالیاتی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه اگر امروز سازمان مالیاتی خودرو را 2.5 میلیارد تومان برآورد کرده که یک میلیارد آن تخصیص می یابد، گفت: 500 میلیارد اول با نرخ یک درصد (پنج میلیون تومان) و یک مالیات میلیارد دوم با نرخ دو درصد (20 میلیون تومان) محاسبه می شود.

وی در ادامه گفت: در نتیجه مالیات مالک این خودرو در مجموع به 25 میلیون تومان در سال می رسد. این نرخ ها به صورت پلکانی است و طبق جدول تعیین مالیات، نرخ نهایی چهار درصد است که به خودروهای بالای 4.5 میلیارد تن تعلق می گیرد.

مالیات خانه های لوکس مالیات بر ثروت نیست

رستم پور در پاسخ به این سوال که مالیات خانه های لوکس چگونه محاسبه می شود، گفت: در اینجا قانونگذار از واژه خانه مجلل نیز استفاده کرده است. نرخ مالیات خانه های لوکس برای خانه ها، باغ ویلاها و ویلاهای بالای 10 میلیارد تومان اعمال می شود. البته با توجه به بازار املاک امروز می توان گفت که این عدد کم است زیرا قیمت یک آپارتمان 100 متری در برخی از محله های تهران به 100 میلیون تن رسیده است.

بیشتر بخوانید  ۵۰ سبک زیبا و دلنشین آشپزخانه صورتی سال ۱۴۰۲ | یک دکوراسیون شجاعانه و زیبا

وی افزود: تفاوت مالیات خانه های لوکس با مالیات خودروهای گران قیمت در این است که دیگر ارزش خانه فلانی در نظر گرفته نمی شود و هر خانه جداگانه در نظر گرفته می شود. اگر شخصی بیش از یک آپارتمان، ویلا یا باغ ویلای داشته باشد، ارزش هر یک از این املاک کمتر از ده میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خانه های مجلل نمی شود، حتی اگر ارزش کل آنها بیش از ده میلیارد تومان باشد.

این مقام مسئول در ساماندهی امور مالیاتی گفت: در اینجا هدف قانونگذار اخذ مالیات از خانه های مجلل بوده است، بنابراین واحد فردی در نظر گرفته شده است نه ارزش کل. در واقع این مالیات مالیات بر ثروت و دارایی نیست، بلکه مالیات بر کالای خاصی به نام خانه لوکس است، اما مالیات بر انواع خودروها و وانت های گران قیمت با دو مالیات، مالیات بر دارایی است و در نتیجه کل ارزش خودرو در نظر گرفته شده است.

نرخ مالیات خانه های لوکس را بررسی کنید/ در چه شرایطی مالیات خانه مشمول مالیات می شود؟

وی با بیان اینکه هر واحد مسکونی مستقل، مجزا و مستندی که دارای کاربری مسکونی، ویلا و باغ ویلا باشد و قیمت آن بیش از 10 میلیارد تومان باشد مشمول مالیات می شود، گفت: نرخ مالیات این خانه ها به گونه ای است که تا 10 بیلیون. از تومان معاف از مالیات، از 10 تا 15 میلیارد تومان نسبت به مازاد 10 میلیارد تومانی که معادل پنج میلیارد تومان است، یک در هزار مالیات دارد.

رئیس مرکز تشریفات مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره نرخ های مالیاتی محاسبه شده ساختمان های مسکونی لوکس گفت: دارایی های بین 15 تا 25 میلیارد تومان با مازاد 15 میلیارد تومان نرخ دو در هزار دارد. اگر ارزش ملک تا سقف 40 میلیارد تومان باشد نسبت به 25 میلیارد تومان مازاد، نرخ سه در میلی به آن تعلق می گیرد. اگر ارزش ملک تا سقف 60 میلیارد تومان باشد نرخ آن معادل چهار درصد نسبت به 40 میلیارد تومان مازاد خواهد بود.

وی بیان کرد: در صورتی که ارزش ملک به بیش از 60 میلیارد تن برسد سالانه به میزان پنج در میلیون یا یک و نیم درصد مالیات پرداخت می شود. ارقام ذکر شده در اینجا بر اساس قانون بودجه 1400 است و در صورت تغییر نرخ مالیات در لایحه بودجه سال 1401 توسط قانونگذار، طبق آن عمل خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  آمادگی برای واکسیناسیون معلمان و مدرسان علیه کرونا

به عنوان مثال، اگر ارزش دارایی ها را 60 میلیارد تومان در نظر بگیریم، 10 میلیارد تومان معاف از مالیات، پنج میلیارد به نرخ هزار (پنج میلیون تومان)، 10 میلیارد به نرخ دو در هزار (20 میلیون) است. تومان). ) 15 میلیارد به نرخ سه در هزار (45 میلیون تومان) و 20 میلیارد با نرخ چهار در هزار (80 میلیون تومان) محاسبه می شود.

رستم پور تاکید کرد: در صورت عدم پرداخت مالیات افراد، قانونگذار به سازمان امور مالیاتی اجازه داده است که از طریق عملیات اجرایی مالیات مطالبه کند و ادارات ثبت مجاز به نقل و انتقال چنین اموالی نیستند مگر اینکه سازمان امور مالیاتی گواهی مالیاتی دریافت کند.

تمام قیمت های سازمان امور مالیاتی کمتر از قیمت های بازار است

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس ارزش گذاری خودرو صورت می گیرد، گفت: ارزش گذاری خودرو بر اساس جدول مواد ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 و ماده 28 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 است. این جدول مبنای محاسبه عوارض نقل و انتقال، شماره گذاری مالیات و عوارض و عوارض سالیانه خودروهای پرداختی به شهرداری ها می باشد. این جدول به دو قسمت خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی تقسیم می شود.

رئیس مرکز تشریفات مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: این جدول مبنای اولیه برای تعیین ارزش فعلی خودرو بود. در جدول ماده 42 قانون ارزش افزوده، قیمت کارخانه را برای خودروهای داخلی در نظر می گیریم. این مقدار با قیمت های بازار آزاد متفاوت است. در مورد خودروهای وارداتی نیز باید گفت که طبق قانون اساسی ارز ارجح است.

وی افزود: در گمرکات کشور مبنای ارزیابی کالاهای وارداتی 4200 تومان است و با همین نرخ برای دریافت حقوق ورودی، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده استفاده می شد. مبنای محاسبه قیمت خودروهای خارجی در جدول طبق ماده 42 قانون ارزش افزوده، همان نرخ محاسبه حقوق گمرکی است.

بیشتر بخوانید  آلگری با مهاجم PSG تماس گرفت

این مقام مسئول در سازمان مالیاتی گفت: وقتی ارزش خودرو را با ارز 4200 تومان محاسبه می کنیم، قیمت خودروی وارداتی 30 هزار دلار است و با احتساب هزینه های ثانویه به حدود 300 میلیون تومان می رسد. اما اکنون یک خودروی وارداتی به این ارزش بیش از یک دلار میلیارد تومان است.

در نتیجه جدول مورد نظر مبنای تعیین قیمت هاست اما طبق قانون باید مالیات خودروهای گران قیمت را بر اساس قیمت فعلی آنها محاسبه کنیم. برای رسیدن به قیمت روز خودرو، ضرایبی را در نظر گرفته ایم که متناسب با تولید خودروهای وارداتی یا داخلی است.

وی گفت: با توجه به این ضرایب، قیمت ها به قیمت های بازار نزدیکتر است، اما همه قیمت های ما همچنان کمتر از قیمت بازار است.

رستم پور در خصوص پایین بودن قیمت ها نسبت به قیمت روز بازار گفت: امسال اولین سالی بود که این قانون اجرا شد و هدف این بود که فشار زیادی به مردم وارد نشود و دلیل دیگر این است که قیمت های ما بر اساس سال است. ساخت، مدل و استهلاک. ” سالانه است، اما ممکن است خودرو در این مدت به طور تصادفی آسیب دیده باشد.

در نتیجه سعی کردیم قیمت ها را کمتر از قیمت واقعی نگه داریم تا مردم راحت تر آن را بپذیرند و مالیات بپردازند.

تغییر نرخ ورود کالا چه تاثیری بر درآمدهای مالیاتی خواهد داشت؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان تغییر نرخ واردات کالا از 4200 تومان به نرخ ETS و تاثیر احتمالی آن بر نرخ مالیات، گفت: در صورت تحقق این امر مبنای محاسبه کلیه مالیات بر کالاهای وارداتی تغییر می کند.

رئیس مرکز تشریفات مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پایان گفت: البته در مورد مالیات بر خودروهای گران قیمت باید گفت که اکنون بر اساس مابه التفاوت 4200 ضرایب گرفته ایم. تومان. تغییر نرخ ورودی این ضرایب نیز اصلاح خواهد شد، بنابراین به نظر می رسد این تغییر تاثیر چندانی بر درآمدهای مالیاتی این پایه مالیاتی نداشته باشد، زیرا مبنای ضرایب ما قیمت بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید