مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه محاسبه سود استیک کردن ارز دیجیتال

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟


استیکینگ ارز دیجیتال برابر است با خرید کوین و نگهداری آن در یک والت یا کیف پول! به همین سادگی.


استیکینگ به معنی دریافت سود در عوض نگهداری یک ارز دیجیتال است.


تریدرهای زیادی این عمل را با ماینینگ رمز ارزها مقایسه کرده و با توجه به افزایش سختی استخراج کوین‌ها با گذر زمان، روز به روز بیشتر به راهکار مورد بحث ترغیب می‌شوند.


استیکینگ ارز دیجیتال را می‌توان راهکاری جایگزین برای استخراج دانست. یکی از مهمترین مزیت‌های این روش در مقایسه با ماینینگ هزینه به مراتب کمتر است، به طوری که بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند یا اسیک‌ها و همچنین تحمل مخارج بالای استفاده از برق زیاد، به طور رایگان ارز دیجیتال به دست خواهید آورد.


خوشبختانه امکان Staking و دریافت پاداش برای ارزهای متعددی فراهم است. البته بهتر است قبل از اقدام به خرید در صورت تمایل به بهره بردن از این روش، اطلاعات کاملی به دست آورید. به عنوان نمونه بعد از خرید بیت کوین امکان استیک کردن آن به خاطر الگوریتم اجماع مورد استفاده فراهم نیست.


عملکرد استیکینگ ارز دیجیتال


در مکانیزم اثبات کار، بلاک‌های تازه به دست استخراج‌کننده و از طریق ماینینگ تولید می‌شوند، اما در مکانیزم اثبات سهام، بلاک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها، به واسطه استیکینگ ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. عمل Staking نودهایی از شبکه را شامل می‌شود که مقداری از کوین شبکه بلاک چین را نگهداری می‌کنند.


در ادامه پروتکل شبکه به طور تصادفی و در یک بازه زمانی خاص، از میان این به اصطلاح استیکرها (Stakers)، یک نود را انتخاب کرده و مسئولیت تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید را بر عهده آن قرار خواهد داد. در این روش، هر گره‌ با مقدار کوین بالاتر، شانس بیشتری برای ایجاد بلاک تازه و در ادامه کسب سود دارد.

بیشتر بخوانید  شعبه های بانک سینا در بندرعباس + آدرس و تلفن


مزیت بزرگ PoS در مقایسه با PoW، از بین رفتن نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت نظیر دستگاه‌های اختصاصی ماینینگ یا سیستم‌های کامپیوتری گرانبها است. در روش اثبات کار، به منظور ماین کردن بلاک‌های جدید نیازمند ماینرهای قوی، که قیمت سرسام‌آوری دارند، هستیم. به همین دلیل هر کاربری قادر نیست وظیفه تامین امنیت حتی بخش کوچکی از شبکه و در ادامه دریافت پاداش این مسئولیت را بر عهده بگیرد.


محاسبه سود و پاداش استیک کردن ارز دیجیتال


جواب مشخصی نمی‌توان برای این پرسش پیدا کرد، چرا که هر شبکه، بر اساس پروتکل منحصربه‌فردش، سود استیکینگ ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر مکانیزم PoS اغلب به منظور محاسبه سود و پاداش Staking فاکتورهای زیر را در نظر می‌گیرند:


  • مقدار کوین ذخیره شده توسط نود

  • مدت زمان نگهداری کوین توسط نود

  • مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه

  • نرخ تورم


این‌ها نمونه‌ای از فاکتورهای تاثیرگذار در مقدار سود استیکینگ محسوب شده و معیارهای بیشتری در این امر دخیل هستند.


انواع استیکینگ ارز دیجیتال


Staking رمز ارزها دارای روش‌های مختلفی است. به عنوان نمونه باید به استیکینگ سرد (Cold Staking)، استیکینگ قفل شده (Locked Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking) اشاره کرد. در ادامه نگاهی به این راهکارها خواهیم انداخت.


  • استیکینگ قفل شده (Locked Staking)


لاکد استیکینگ، هولد کردن دارایی‌ داخل والت صرافی با هدف پشتیبانی از یک شبکه بلاک چین محسوب می‌شود. تا وقتی که ارزهای شما شما در والت صرافی قفل شده‌اند، سود دریافت خواهید کرد. به محض برداشت وجه از کیف پول، ارائه سود نیز متوقف می‌شود. هر ارز دیجیتال زمان انتظار منحصربه‌فردی دارد. در صورت درخواست برای برداشت دارایی قفل شده، ارز دیجیتال مورد نظر و سود آن به والت اسپات شما واریز خواهد شد. تصویر زیر، لیستی از ارزهای دیجیتال با قابلیت Locked Staking در صرافی بایننس است.


استیکینگ ارزهای دیجیتال


  • استیکینگ سرد (Cold Staking)


استیکینگ سرد زیر مجموعه‌ای از روش قفل شده به شمار می‌رود. این راهکار شامل ذخیره کردن یک ارز دیجیتال در یک والت سرد است. منظور از والت سرد، یک کیف پول فاقد اتصال به اینترنت نظیر کیف پول‌های سخت افزاری است. طبق انتظار، این نوع از ذخیره‌سازی یک رمز ارز را می‌توان به واسطه یک والت سخت افزاری انجام داد.


تعدادی از شبکه‌های بلاک چینی، قابلیت ذخیره آفلاین دارایی‌ها را فراهم کرده‌اند. این روش استیکینگ از امنیت بالاتری برخوردار بوده و تا زمانی که هودلر، دارایی خود را در همان کیف پول نگهداری کند، پاداش دریافت خواهد کرد. بعد از انتقال دارایی، سوددهی دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. از طرف دیگر، علاوه بر امنیت بالای این روش، Staking رمز ارزها مناسب افراد دارای سرمایه زیاد است.


  • استیکینگ منعطف (Flexible Staking)


شبیه به روش قفل شده، راهکار منعطف نیز شامل نگهداری رمز ارز در یک والت ارز دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است. تفاوت این روش با لاکد استیکینگ ارز دیجیتال، عدم احتیاج به قفل شدن وجوه است. در این حالت، کاربر قادر خواهد بود با وجود هولد کردن دارایی، به ترید با آن‌ بپردازد. به طور واضح، در این روش سود کمتری دریافت خواهید کرد.


استیکینگ ارزهای دیجیتال


امکان استیک کردن کدام رمز ارزها وجود دارد؟


به عنوان نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال با قابلیت استیک کردن در صرافی بایننس باید به ایاس (EOS)، تزوس (XTZ)، اتم (ATOM)، ترون (TRX)، نئو (NEO)، الگوراند (Algo)، وی چین (VET)، آنتولوژی (ONT)، کومودو (KMD) و تروی اشاره کرد. البته این‌ها تنها بخشی از ارزهای پشتیبانی شده محسوب شده و فهرست کامل گزینه‌های قابل استیک کردن در بایننس، به مراتب طولانی‌تر است.


یکی از بهترین گزینه‌ها در این بین خرید ترون محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال در حال حاضر قیمت بسیار مناسبی داشته و فرصت خوبی برای کاربران تازه وارد و فاقد سرمایه زیاد به منظور ترید کردن است. بعد از خرید این ارز نیازی به نگهداری بیهوده آن در کیف پول نیست؛ ترون‌های خود را در صرافی بایننس استیک کرده و سود کسب کنید.


آموزش استیکینگ ارزهای دیجیتال در بایننس


در وب سایت یا اپلیکیشن Binance Exchange، از قسمت Finance، گزینه Staking را انتخاب کنید. در اپلیکیشن موبایل می‌بایست ابتدا از ردیف بالایی، روی گزینه More ضربه زده و در صفحه بعد، از قسمت Finance، گزینه Staking را برگزینید.


استیکینگ ارزهای دیجیتال


در صفحه بعدی، با سه دسته‌بندی رو به رو خواهید شد. همانطور که در مطلب بررسی جامع استیکینگ ارزهای دیجیتال به آن اشاره کردیم، این کار به روش‌های مختلفی بر اساس نحوه و استراتژی پیاده‌سازی، قابل انجام است. هر یک از روش‌های قفل شده، انعطاف‌پذیر و دیفای دارای مزایا و معایب خود است. در این سه تب، گزینه‌های متعددی مشاهده خواهید کرد. با لمس یک گزینه، دارایی خود را استیک می‌کنید.


استیکینگ ارزهای دیجیتال


پاداش استیک کردن در انتهای هر ماه به صورت خودکار به والت شما در همین صرافی منتقل خواهد شد و برای دریافت سود استیکینگ ارزهای دیجیتال در بایننس نیاز به انجام هیچ کاری نیست.


بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک صادرات در ساری + آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *