نحوه صحیح در دست گرفتن ایگوانای



چگونگی در دست گرفتن ایگوانا


بهتر است این آموزش، ابتدا در محیط زندگی ایگوانا و در زمانی که حیوان از فعالیت کمتری برخوردار (صبح و شب) است صورت گیرد.


بیاد داشته باشید: ایگواناها برخلاف ظاهر کم تحرک و رفتار کندی که از خود نشان می دهند، دوندگان سریع و چالاکی می باشند و به راحتی می توانند از دست شما فرار کنند و یا خود را به پائین بیندازند.


زمانی که حیوان به این آموزش پاسخ داد و به در دست بودن شما عادت کرد و دیگر نشانی از تلاش برای فرار کردن در این خزنده دیده نشد، می توانید این آموزش را خارج از محیط زندگی ایگوانا انجام دهید،


و مکانی که برای این آموزش در نظر می گیرید، بهتر است خالی از لوازم منزل بوده و زیر در و یا هر قسمتی از این اتاق را که ایگوانا می تواند از آن فرار کند را با حوله مسدود کنید.


و بطور کلی از محیطی امن برای آموزش ایگوانا استفاده کنید. در زمان آموزش احتمال فرار ایگوانا از دست شما زیاد می باشد، به همین علت برای گرفتن دوبارۀ ایگوانا بهتر است از پارچه و یا حوله استفاده شود.


شما پارچه را به آرامی بر روی ایگوانا پهن میکنید در این زمان حیوان از فرار کردن دست برداشته و بی حرکت می ایستد و شما حیوان را با آرامش می گیرید.


هیچگاه زمانی که ایگوانا فرار کرد برای گرفتن آن بدنبالش ندوید و هیجان زده رفتار نکنید بلکه اجازه دهید حیوان در مکانی که احساس امنیت میکند مستقر شود و به آرامی به ایگوانا نزدیک شوید و آنگاه به روش ذکر شده حیوان را بگیرید، و با احتیاط کامل این عمل را انجام دهید تا به حیوان آسیبی نرسد،


و همچنین در زمان بلند کردن حیوان از زمین سعی کنید این عمل با آرامش صورت گیرد تا ایجاد ترس و وحشت در حیوان نشود.


روش در دست گرفتن ایگواناهای کوچک


در هنگام در دست گرفتن ایگواناهای جوان باید بسیار محتاط بود، زیرا بدن ایگوانا در این زمان بسیار آسیب پذیر بوده و از انگشتان و دم شکننده ای برخوردار می باشند.

بیشتر بخوانید  آخرین یافته‌ها نشان از برابری جرم کهکشان راه‌شیری با مجموع جرم 800 میلیارد خورشید دارد


بیاد داشته باشید: که در این دوران ایگواناهای کوچک از فعالیت بیشتری نسبت به ایگواناهای بزرگ برخوردار می باشند و بیشتر در دست حرکت می کنند و پیچ و تاب می خورند و خیلی سریع می جهند.


در این دوران شما می توانید این آموزش را روزانه دوبار انجام دهید. در زمان در دست گرفتن ایگوانای جوان، سر حیوان باید خارج از مشت شما قرار گیرد و انگشت شست را بسیار آرام بر روی قفسۀ سینه حیوان قرار دهید تا حیوان نتواند با فشار دادن دستها بدن را به خارج از مشت شما سُر داده و خود را رها سازد.


و با انگشت کوچک انتهای دم حیوان را باید کنترل کنید تا ایگوانای جوان نتواند با شلاق زدن باعث شکستگی در این ناحیه نشود.


دست را باید به حدی ببندید که نه زیاد به بدن حیوان فشار وارد شود و نه آنقدر آزاد باشد که ایگوانا بتواند به راحتی از آن خارج شود.


زمانی شما می توانید از عادت کردن حیوان به این آموزش مطمئن شوید که دیگر ایگوانای شما با دست و پا به انگشتان شما فشار وارد نکند و با آرامش و بدون حرکت در دست شما بماند.


در این زمان شما می توانید مشت خود را در محیط زندگی ایگوانا باز کرده و اجازه دهید حیوان برروی دست شما حرکت کند.


و بهتر است در این زمان حیوان را خیلی بالا تر از سطح زمین نگه ندارید تا در صورت افتادن آسیبی به حیوان وارد نشود و به راحتی بتواند از دست شما بر روی شاخه ها بپرد.


نحوه صحیح در دست گرفتن ایگوانا کوچک



در مورد ایگواناها بیشتر بخوانید::


آشنایی با ایگوانا و روش های نگهداری آن


جفت گیری و تولید مثل ایگوانا حتما بخوانید!!!


تشخیص جنسیت ایگوانا


روش های در دست گرفتن ایگوانای بالغ


ایگوانا های بالغ این آموزش را سریعتر فرا می گیرند و بر روی دست شما بدون حرکت می ایستند.

بیشتر بخوانید  گل های زیبای سری اول


زیرا می دانند اگر بدون حرکت، خود را برروی دست شما نگهدارند به زمین سقوط نخواهند کرد. بهتر است در این زمان از کوتاه بودن ناخن ها این خزنده اطمینان حاصل کنید.


اگر شما دستی را که ایگوانا بر روی آن قرار دارد را به سمت پائین متمایل کنید، مشاهده خواهید کرد که ایگوانا دست شما را محکم تر نگه خواهد داشت و اگر در این زمان ناخن ها پاهای این خزنده بلند باشند آنها را در بن شما فرو خواهد کرد تا از سقوطتش جلوگیری کند.


به همین علت ایگوانا را خیلی از سطح زمین بالا نگاه ندارید و یا به یکباره به سمت زمین پایین نیاورید تا در حیوان احساس ترس و وحشت به وجود نیاورد.


روش صحیح در دست گرفتن ایگوانای بالغ


در دست گرفتن مرحله به مرحله ایگوانای بالغ


  1. یک دست را زیر شانۀ ایگوانا قرار داده و بدن حیوان را بر روی ساعد خود خوابانده و با دست دیگر پائین تنۀ حیوان را تحت کنترول داشته باشید.

    با استفاده از این روش شما قدرت چنگ زدن را از حیوان صلب خواهید کرد. در این روش ایگوانا کاملاً احساس آرامش کرده و آرام بر روی دست قرار می گیرد.

  2. روش دیگری که شما برای نگاه داشتن ایگوانا بر روی دست می توانید از آن استفاده کنید به همان روشی است که این خزنده بروی شاخۀ درختان در زیر نور خورشید به استراحت میپردازد می باشد.

    البته از این روش زمانی می توان استفاده کرد که ایگوانای شما کاملاً اهلی شده باشد و بین شما و حیوان خانگی تان رابطه خوبی برقرار باشد.

    در این صورت ایگوانا حتی در فضای باز به آرامی و بدون حرکت بر روی ساعد شما قرار می گیرد و به استراحت می پردازد.

    برای استفاده از این روش بهتر است ابتدا در محیطی بسته و دور از صداهای ناگهانی و ازدحام به تمرین آن بپردازید و بعد حیوان را آرام آرام با محیط بیرون آشنا سازید.

  3. شما میتوانید برای کنترل بیشتر و بهتر ایگوانا، حیوان را بین بدن و بازو قرار داده و با دست زیر شانۀ آن را بگیرید.

    و یا در مواقعی که زمان طولانی می خواهید حیوان را در دست نگاه دارید، می توانید بدن ایگوانا را به خود تکیه دهید.

    در این حالت حیوان احساس آرامش بیشتری پیدا می کند و زمان بیشتری را بی حرکت بر روی دست شما سپری می کند.

  4. برای کنترل ایگوانای بزرگ و وحشی، شما باید از دستان قویی برخوردار باشید.

    برای این منظور یک دست را در زیر شانۀ ایگوانا قرار داده و با آن بالا تنۀ حیوان را تحت کنترل قرار دهید و دست دیگر و ساعد را زیر بدن حیوان قرار داده و پائین تنۀ آن را کنترل کنید و با باز دم ایگوانا را نگاه داشته و اجازۀ چرخش و تکان دادن دم و بدن را به آن ندهید.

    با استفاده از این روش، حتی یک ایگوانای عصبانی هم نمیتواند شما را گاز گرفته و یا خود را از دست شما رها سازد.

  5. زمانی که در محیط شلوغی قرار دارید و می دانید این شرایط باعث عصبی شدن ایگوانای شما می شود، باید حیوان را درون حوله و یا پارچه ای قرار دهید تا نتواند به شما و دیگران آسیبی برساند.

    در این روش حوله و یا پارچه، باید به ابعادی باشد که تمام بدن ایگوانا را در بر گیرد و فقط سر حیوان خارج از آن قرار گیرد. و نگاه داشتن ایگوانا به صورتی است که در بالا (توضیح4) ذکر شد.

    شما می توانید از این روش زمانی که در مهمانی قرار دارید و یا می خواهید حیوان را به خارج از منزل و یا دامپزشکی ببرید استفاده کنید.

    این روش دامپزشک به راحتی می تواند حیوان شما را مورد معاینه قرار داده و یا ناخنهای ایگوانای شما را کوتاه کند و یا اگر باید تزریقی برای حیوان صورت گیرد شما می توانید به تنهای حیوان را کنترل کنید.


بیشتر بخوانید  تعاونی های کار و مراقبت اجتماعی شهرستان چایپاره آذربایجان غربی

دیدگاهتان را بنویسید