به گزارش سایت طلا، سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه ای برای خرده فروشان تایر سواری اعلام کرد: به اطلاع خرده فروشان تایر سواری می رساند، در زمان فروش تایر سواری به مصرف کننده نیاز است مقادیر شماره شاسی و شماره موتور خودرو نیز از خریدار دریافت شده و در سند خرده فروشی ثبت شود.
همچنین جهت کنترل میزان سهمیه خریدار لازم است بر روی دکمه “ارسال کد تایید سهمیه” کلیک شود و کد پیامک شده به خریدار نیز در سند ثبت شود. در حال حاضر مقادیر به صورت اختیاری دریافت می شود و از ابتدای آذر ماه به صورت اجباری دریافت خواهد شد.
بنابر این گزارش اتاق اصناف ایران نیز چندی پیش با صادور اطلاعیه ای اعلام کرد: تمامی فعالان صنف عمده و خرده فروش لاستیک «کد نقش» دریافت کنند.
کد نقش کد شناسایی است که به تمام واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت میکنند، اختصاص داده میشود.
همچنین عضو اتحادیه لاستیک و روغن تهران با اشاره به اینکه کارخانهها تولید خود را بر تایرهای پرمصرف معطوف کردهاند، گفت: شاهد روند کاهشی قیمتها هستیم و قیمتها بهشدت به نرخ مصوب نزدیک شده است.
رضا عباسآبادی دانشور با اشاره به اینکه کارخانهها تولید خود را بر تایرهای پرمصرف معطوف کردهاند، گفت: روند کاهشی قیمتها پیشِرو خواهد بود و کارخانهها اهتمام خود را بر سایزهای مورد تقاضای مردم خاصه خودروهایی با رینگ۱۳ معطوف کردهاند.
وی افزود: در این صورت قطعاً التهاب بازار کاهش مییابد و لاستیک مورد نیاز مردم توسط اعضای صنف لاستیک با قیمت مصوب توزیع میشود و به دست مصرفکننده نهایی میرسد و همین باعث شده است که شاهد روند کاهشی قیمتها باشیم و در بازه لاستیکهای رینگ قیمتها بهشدت به نرخ مصوب نزدیک شده است.
عباسآبادی دانشور ادامه داد: قیمتها برای رینگ ۱۴ نیز به همین شکل است و تقریباً بازار مصرفکننده به بازار نرخ مصوب نزدیک شده است و فقط رینگ ۱۳ مانده که کارخانهها تولیدات خود را برای این رینگ نیز افزایش دادهاند و عرضه بیشتر جوابگوی تقاضای مردم هست و جای نگرانی وجود ندارد چون لاستیک بهوفور وجود دارد و به قیمت مصوب بسیار نزدیک خواهد شد.
نائبرئیس اول اتحادیه لاستیک و روغن تهران درباره ثبتنام توسط تولیدکنندهها و ارائه لاستیک با نرخ مصوب به مردم گفت: کسانی که در سایتها ثبتنام کردند به یک روش توزیع ورود یافتند که به مسیر توزیع صحیح تایر کمک کرد و روش دیگر سنتی و بهینه است که مردم تایر خود را در واحدهای صنفی تحویل میگیرند و راستیآزمایی نیز صورت میگیرد.
ازاینرو مسیر دیگر که کسی تایر خود را تحویل میگرفت و شاید در واحد صنفی دیگر نیز تحویل بگیرد و بازارچههای موازی ایجاد شود، از بین رفته است و مردم در سایتهای دیوار و شیپور تایر را با قیمتهای دیگر به فروش میرساندند و قیمتها مورد کنترل نبود.
وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو با بیان این که محل تعویض و خدمات لاستیک پنچرگیریهاست، گفت: واحدهایی نیز هستند که جواز کامل پنچرگیری و لاستیکفروشی را دارند و حتی ممکن است تعویض روغنی نیز داشته باشند.
عباسآبادی دانشور خاطرنشان کرد: در زمان حاضر با پرمصرفی تایر روبهرو هستیم و فروش نیز فصلی است خاصه در تابستان و شب عید که مسافرتها فزونی میگیرد و در فصل کشاورزی نیز لاستیکهای خاص کشاورزی پرمصرف خواهد شد و اتحادیه همواره ناظر و حامی اعضا بوده است و شرایط اقتصادی و بازار گاهی این مسائل را در تلاطم میاندازد.
وی راه درمان را نیز تولید سایزهای پرمصرف خواند و تصریح کرد: اگر این رویه ادامه یابد کارخانهها تولیدات خود را بهموقع به دست نمایندهها خواهند رساند و اعضای ما نیز با قیمت مصوب لاستیک را توزیع میکنند.