مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه تکثیر و نکات نگهداری و پرورش زامیفولیا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گیاه زامیفولیا شناخت گل زامیفولیا + عکس

زامیفولیا همیشه سبز شرق آفریقا و از آنجاست نام جواهرات زنگبار به او نیز داده می شود. برگ های جذاب آن دلیل نگهداری این گیاه در آپارتمان است. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

مشخصات و اطلاعات کامل گیاه زامیفولیا

  • نام علمی: Zamioculcas zamiifolia Zamiifulia
  • نام انگلیسی: Zanzibar Gem, ZZ plant
  • خانواده: Araceae
  • زامیفولیا (به انگلیسی: zamiifolia)، یکی از گیاهان گلدار در تیره زامیفولیا است و شامل یک گونه از Zamioculcas zamiifolia است. این گیاه چند ساله استوایی است که بومی شرق آفریقا، از جنوب کنیا تا شمال شرق آفریقای جنوبی است.

زادگاه این گیاه همیشه سبز و غیرمنتظره شرق آفریقا است و به همین دلیل نام سنگ زنگبار نامیده می شود. ارتفاع معمول آن 90-60 سانتی متر است و برگ های جذاب دلیل نگهداری این گیاه در آپارتمان است.

زامیفولیا دارای ریزوم های غده ای (ساقه های زیرزمینی) متراکم و غده ای است و رشد ریزوم ها در خاک باعث تولید برگ های جدید در بالای خاک می شود. برگ های گیاه در واقع یک محور ساقه ای شکل هستند که 6-8 جفت برگ در دو طرف رشد می کنند. برگها به طول 15-7 سانتی متر، بیضی شکل و براق هستند.

نکته مهم: تمام قسمت های زامیفولیا سمی هستند. آن را از کودکان و حیوانات خانگی که می توان با آنها بازی کرد یا مصرف کرد دور نگه دارید.

الزامات اکولوژیکی گیاه Zamifolia

1. نور مناسب برای رشد گیاه زامیفولیا

ایده آل برای مکانی با نور متوسط است. با این حال، یکی از گیاهان آپارتمانی است که با نور کم محیط سازگار است و برای آپارتمان هایی با نور کم گزینه بسیار خوبی است. زامیفولیا در سایه خوبی رشد می کند، اما نور کمی باعث طراوت گیاه می شود.

بیشتر بخوانید  انواع هرس و فواید آن برای درختان

ولی نورپردازی باید منظم باشد، در گلخانه های حرفه ای برای زامیفولیا در روز خاصی از هفته به طور مرتب نور داده می شود که زامیفولیا این نور و انرژی را به مدت یک هفته ذخیره می کند که باعث می شود گیاه را در برابر بیماری ها تقویت کنید.

گیاه زامیفولیا: نحوه تکثیر و نکات نگهداری و پرورش زامیفولیا

2. میزان آبیاری برای رشد بهتر گیاه Zamifolia

بهتر است این گیاه همیشه خشک بماند. اگر آب زیادی به آن بدهید یا آن را مرطوب نگه دارید ممکن است برگ های آن زرد می شود و پیاز و ریشه آن می پوسد. هرگز zamifolija را آب نکنید و همیشه برای رفع تشنگی به او آب بدهید این بهترین راه برای آبیاری زامیفولیا است.

مقاومت این گیاه در برابر کم آبی بیشتر از آبیاری زیاد است. نیاز به آبیاری متوسط ​​است و آبیاری مجدد زمانی انجام می شود که 5 سانتی متر از لایه بالایی خاک رطوبت خود را از دست بدهد.

ساقه های زیرزمینی (ریزوم) این گیاه به خاک غرقابی و پوسیدگی حساس هستند. در فصل زمستان، رطوبت بیش از حد در ریشه مهمتر است.

3. روش تکثیر گیاه زیبای Zamifolia

رایج ترین روش تولید مثل ریزوم ها را تقسیم کنید این است. هنگام تعویض گلدان با گیاهان متراکم، توده های ریزوم گیاه جدا شده و هر قسمت در گلدان جداگانه کاشته می شود.

گیاهان جدید را می توان با قلمه های برگ نیز به دست آورد. با این حال، این روش زمان بر است و نیاز به صبر زیادی دارد.

تکثیر این گل کند رشد با قلمه برگ و تقسیم ریزوم امکان پذیر است اما برای رشد آن باید چند ماه صبر کرد.

بیشتر بخوانید  نکات ایمنی از دیدگاه آتش نشانان

4. آفات و بیماری های zamifolija

تقریبا هیچ آفتی وجود ندارد، اما پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد مهمترین بیماری است.

بهترین مزیت زامیفولیا کم آبی و کمبود نور است، زامیفولیا به دلیل ماهیت سمی مورد حمله حشرات و آفات قرار نمی گیرد و همیشه از شر حشرات در امان بوده و نیازی به سم پاشی حشرات ندارد.

5. دمای مناسب برای گیاه Zamifolia

محدوده دمایی برای رشد گیاه 24-32 درجه است و در فصل سرد دمای محیط برای نگهداری نباید کمتر از 16 درجه باشد. میانگین دمای اتاق 4 تا 3 درجه سانتیگراد.

6. بهترین خاک برای رشد بهتر زامیفولیجا

خاک سبک با زهکشی عالی مورد نیاز است. ترکیبی از خاک معمولی خاکی + خاک برگ (پیت نارگیل) + پرلیت (ماسه) برای آن مناسب است. در طول فصل رشد هر دو ماه یکبار می توان آن را به صورت مصنوعی تغذیه کرد. استفاده از کودهای 20-20-20 با نیم غلظت راحت است.

اگر ریشه های گیاه از منافذ ته گلدان بیرون زد، گلدان را با سایز بزرگتر جایگزین کنید.

بهترین زمان برای تعویض چنار گلدانی اوایل بهار است.

ن ن بدون ماسه تیز یا پرلیتی و ٪ Vermikompost 30 ٪ ٪ پیت ماس ​​به خوبی کار می کند و روی بستر کاکتوس عالی می ماند.

7. نحوه کود دهی گیاه زامیفولیا

تغذیه 4 بار در سال با کود کامل از سه تا بیست در ابتدای هر فصل بهترین راه برای کوددهی این گیاه است.

گیاه زامیفولیا: نحوه تکثیر و نکات نگهداری و پرورش زامیفولیا

بیشتر بخوانید:

تیلاندزیا: گیاهی که بدون خاک رشد می کند!

گل برگ انجیر نحوه نگهداری این گیاه در منزل و آپارتمان

بیشتر بخوانید  روز پرستار در تقویم ایران چه روزی است ؟

آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ

یکی از راه های تکثیر این گیاه است قلمه ها از طریق برگ ها است. برگ ها را دقیقا از قسمت متصل به شفت جدا کرده و در مخلوط سبک و مرطوب قرار دهید.

برای این منظور می توان از ترکیبات مختلفی مانند ترکیبات استفاده کرد حفاری و پرلیت یا خاک برگی + ماسه یا پیت ماس ​​+ ماسه یا هر ترکیب دیگری علاوه بر حفظ رطوبت، بافت سبکی دارد و می توان از زهکشی بسیار خوبی نیز استفاده کرد.

پس از قرار دادن قلمه ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با یک لایه پلاستیک شفاف به مرطوب نگه داشتن هوای اطراف قلمه کمک می کند. در طی زمانی که به نظر می رسد برگها پوسیده می شوند، ساختارهای غده ای در قسمت پایینی خاک ایجاد می شود که در نهایت گیاهان جدید را تشکیل می دهند.

فرآیند تشکیل این غده های کوچک می تواند 6-7 تا 7 ماه طول بکشد و رشد برگ ها از آنها نیز چندین ماه طول می کشد به عبارت دیگر تکثیر این گیاه از قلمه های برگ تا یک سال طول می کشد. تقسیم یک گیاه و به عبارت دیگر تقسیم ریزوم گیاه یکی دیگر از روش های تکثیر آن است.

زمانی که گیاه به خوبی فشرده و بزرگ شد، هنگام تعویض گلدان، می توان توده ریزوم های گیاه را جدا کرد و هر قسمت را به عنوان یک گیاه مستقل در گلدانی جداگانه کاشت.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *