مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه توسل به امام صادق (ع) برای رفع گرفتاری‌ها و حاجات

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


همه ما انسان ‌ها در زندگی روزمره خود مشکلاتی زیادی داریم که هرچقدر تلاش و کوشش می‌کنیم نمی‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم. در این شرایط برای رفع گرفتاری های خود به قدرت خدا پناه می‌بریم. خداوند بزرگ، دعا کردن را راهی برای بیان خواسته های و حاجات قرار داده است. توسل پیدا کردن به ائمه معصومین (ع) به کمک نماز و دعا یکی از روش‌های رسیدن به حاجات مختلف است.

حال اگر برای رسیدن به حاجت خود دست به دامن امام صادق (ع) شده‌اید؛ می‌توانید از این دعاها و نمازها برای توسل به امام صادق (ع) استفاده کنید. نماز و دعای امام صادق (ع) یکی از روش‌های توسل به ائمه معصومین (ع) است که در این مقاله به آموزش آن پرداخته‌ایم.

نحوه توسل به امام صادق (ع)

جعفر صادق (2)
دعاهای توسل به امام صادق (ع)

 دعایی از امام جعفر صادق (ع) که هر کس یا رب یا الله بگوید به گونه ای که تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟. 

همه ی این دعاها را مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، فصل پنجم آورده است.

همچنین دعای دیگر که ادریس بن عبدالله به نقل از امام صادق (ع) آورده است در اجابت دعاهای محال توصیه شده است:

متن دعای سریع الاجابه امام صادق (ع)

أَللّهُمَّ، أَدینُکَ بِطَاعَتِهِمْ وَ وِلایَتِهِمْ وَ الرِّضا بِما فَضَّلْتَهِمْ بِهِ غَیْرَ مُتَکَبِّرٍ [یا: مُنْکِرٍ] وَ لا مُسْتَکْبِرٍ عَلى مَعْنى ما أَنْزَلْتَ فى کِتابِکَ عَلى حُدُودِ ما أَتانا فیهِ وَ مالَمْ یَأْتِنا، مُؤْمِنٌ مُعْتَرِفٌ مُسَلِّمٌ بِذلِکَ، راضٍ بِما رَضیتَ بِهِ، یارَبِّ، أُریدُ بِهِ [وَجْهَکَ الْکَریمَ وَ] الدّارَ الْآخِرَهَ مَرْهُوباً وَ مَرْغُوباً إِلَیْکَ فیهِ، فَأَحْیِنى عَلى ذلِکَ وَ أَمِتْنى إِذا أَمَتَّنى عَلى ذلِکَ، وَ ابْعَثْنى عَلى ذلِکَ. وَ إِنْ کانَ مِنّى تَقْصیرٌ فیما مَضى، فَإِنّى أَتُوبُ إِلَیْکَ، وَأَرْغَبُ إِلَیْکَ فیما عِنْدَکَ، وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تَعْصِمَنى بِوِلایَتِکَ عَنْ مَعْصِیَتِکَ،

وَ لا تَکِلْنى إِلى نَفْسى طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَداً وَ لا أَقَلَّ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ، إِنَّ النَّفْسَ لاََمّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلّا ما رَحِمْتَ، یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ، وَ أَسْأَلُکَ بِحُرْمَهِ وَجْهِکَ الْکَریمِ وَ بِحُرْمَهِ اسْمِکَ الْعَظیمِ وَ بِحُرْمَهِ رَسُولِ اللَّهِ (صلى الله على و آله و سلم) وَ بِحُرْمَهِ أَهْلِ بَیْتِ رَسُولِکَ (علیهم‏السلام) و در اینجا همه ائمه را نام ببرید – أَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْ تَفْعَلُ بى کَذا وَ کَذا.

 

دعای توسل به امام صادق(ع) برای رسیدن به حاجت به نقل از شیخ طوسى

شیخ طوسى براى برآورده‏ شدن حاجت از امام صادق علیه السّلام روایت كرده:

روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را روزه بدار،و چون روز پنجشنبه به آخر رسد به ده مسكین، هر مسكینى یك مدّ [به مقدار تقریبى ۱۰ سیر] طعام صدقه بده. و در آغاز روز جمعه غسل كن و به محراب برو و نماز جناب جعفر را، بخوان، آنگاه زانوها را برهنه ساز و بر زمین بگذار و بگو:

یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ [عَلَیَ‏] الْقَبِیحَ یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَةِ وَ لَمْ یَهْتِكِ السِّتْرَ

آن‏كه زیبایى را آشكار سازى و زشتى را بپوشانى،از آن‏كه بندگان را بر خطایشان سرزنش نكنى و پرده حرمتشان را ندرى‏

بیشتر بخوانید  سقوط مرگبار جرثقیل روی سر ۳ کارگر در خرم آباد!

یَا عَظِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ

اى بزرگ در بخشش و نیكو در گذشت،اى كه آمرزگارى‏ات فراگیر، و دستانت به مهر گشاده است،

یَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ یَا كَرِیمَ الصَّفْحِ

اى شنواى‏ هر راز و نجومى و سرانجام هر دادخواهى،از كه از لغزش ها درگذرى،

یَا عَظِیمَ الْمَنِّ یَا مُبْتَدِئا بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا

اى بزرگوار در چشم‏ پوشى و گذشت،اى‏ بزرگ بخشایشگر اى آغازگر نعمت ها پیش از شایستگى بندگان.

 

ده مرتبه،یَا رَبَّاهْ یَا رَبَّاهْ یَا رَبَّاهْ،/اى پروردگار

ده مرتبه، یا اللّه یا اللّه یا اللّه‏/ اى خدا

ده مرتبه، یا سداه یا سیداه/ اى سرور

ده مرتبه، یا مولایاه، یا مولایاه/ اى مولا

ده مرتبه، «یا رجاءاه»/ اى امید

ده مرتبه، «یا غیاثاه»/ اى پناه

ده مرتبه «یا غایة رغبتاه»/ اى نهایت رغبت

ده مرتبه، «یا رحمن»/ اى بخشاینده

ده مرتبه، «یا رحیم»/ اى مهربان

ده مرتبه، «یا معطى الخیرات»/ اى عطابخش

ده مرتبه صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَثِیرا طَیِّبا كَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ/ درود فراوان و پاكیزه بر محمّد و خاندان محمّد فرست،همچون بهترین درودها كه بر بنده‏اى از بندگان خود فرستى

 حاجت خود را بطلب.

مؤلف گوید: درباره روزه این سه روز و بجا آوردن دو ركعت نماز مستحب به هنگام ظهر روز جمعه، براى برآورده شدن حاجت،روایات بسیارى وارد شده.

علاوه بر دعا، یکی دیگر از راه های توسل به امام جعفر صادق (ع) خواند نماز ایشان است. کیفیت نماز امام صادق (ع) به چند شیوه نقل شده است و برای حاجت‌های مختلف و مهمی همچون ازدواج، فرزند و… خوانده می‌شود.

نحوه خواندن نماز امام صادق (ع):

جعفر صادق
نماز امام صادق (ع)

توسل به پیامبران و امامان بهترین روش برای گرفتن حاجات و گشایش مشکلات است پس هنگامی که دچار گرفتاری شدید به دعاها ،ذکرها و نمازهای ائمه متوسل شوید.در روایات مختلف دعا ها و نمازهای بسیاری برای برآوردن حاجات ذکر شده که یکی از آن ها «نماز حاجت» است که بسیاری از علما، از جمله «سید بن طاووس»، «شیخ صدوق» و «شیخ طوسی» بدان اشارت‌های گوناگونی داشته‌اند.

در این قسمت روش توسل به امام صادق (ع) از طریق نماز را به شما آموزش می‌دهیم.

دوستان عزیز این دو تا نماز بینهایت عالی برای رسیدن به حاجات و توسل به امام صادق (ع) وجود دارد. در مورد نمار اول؛ امام صادق خودشان ضمانت کرده‌اند كه صد در صد حاجت روا می شوید.

نماز حاجت و آن به كیفیاتى وارد شده: یكى از آنها كه گفته‏اند [و] مكرر به تجربه رسیده آن است كه از حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: وقتى كه امرى به تو نازل شود متوسل شو به حضرت رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم و دو ركعت نماز به جا آور و هدیه كن بر آن بزرگوار.

راوى گوید: عرض كردم چه كنم؟ فرمود: غسل مى‏كنى و دو ركعت نماز به جا می آوری، ابتدا  به آن چه در نماز فریضه ابتدا می‌گویی اقتدا می‌کنی و مثل تشهّد فریضه به جا می‌آوری و بعد از آن كه سلام میگویى بگو:

بیشتر بخوانید  از شدت گرما در روزهای پنجشنبه و جمعه کاسته می شود - آژانس مهر اخبار ایران و جهان

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْكَ السَّلامُ وَ إِلَیْكَ یَرْجِعُ وَ یَعُودُ السَّلامُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَلِّغْ رُوْحَ مُحَمَّدٍ مِنِّی السَّلامَ وَ بَلِّغْ أَرْواحَ الأَئِمَةِ الصَّالِحینَ سَلامِی وَ ارْدُدْ عَلَیَّ مِنْهُمْ السَّلامَ وَ السَّلامُ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ اللَّهُمَّ إِنَّ هاتَیْنِ الرَّكْعَتَیْنِ هَدِیَّةٌ مِنِّی إِلى‏ رَسُولِ اللَّهِ فَأَثْبِتْنِی عَلَیْهِما ما أَمَّلْتُ وَ رَجَوْتُ فِیكَ وَ فِی رَسُولِكَ یا وَلِیَّ الْمُؤْمِنینَ

بعد از آن برو به سجده و چهل مرتبه بگو:

یا حَىُّ یا قَیُّومُ یا حَیَّاً لا یَمُوتُ یا حَىُّ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ یا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ

بعد از آن طرف راستِ رو را به زمین گذار و چهل مرتبه همین دعا را بگو بعد از آن طرفِ چپ صورت را به زمین گذار و همان دعا را چهل مرتبه بگو بعد از آن، بلند كن سر خود را و دستها را بلند كن و چهل مرتبه بگو بعد از آن، دست خود را به گردن بینداز و انگشت سبابه‏ى خود را بگیر و آن را چهل مرتبه بگو بعد از آن، ریش خود را به دست چپ بگیر و گریه كن یا خود را به گریه بدار و بگو:

یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللَّهِ أَشْكُو إِلَى‏ اللَّهِ وَ إِلَیْكَ حاجَتی‏ وَ إِلى‏ أَهْلِ بَیْتِكَ الرَّاشِدینَ حاجَتی‏ وَ بِكُمْ أَتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ فِی حاجَتی‏

بعد از آن برو به سجده و آن قدر یا اللَّهُ یا اللَّهُ بگو تا نفس تو تمام شود و بگو صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی كَذا وَ كَذا وبجای كذا وكذا حاجت خود را ذكر كن.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: من ضامنم بر خداى عز و جل آن كه از جاى خود حركت نكند تا حاجت او روا شود.

نماز دوم توسل به امام صادق(ع)

نماز دوم توسل به امام صادق (ع) مخصوص ۵شنبه است . حدود نیم ساعت طول می كشد. فقط باید مواظب شماره سوره های اخلاص باشید.

از فضیلت‌های این نماز این است که می‌توانید هر چند خواسته‌ای که دارید بخواهید و همه رو در بخش ذكر حاجت بگویید . بهتر است این نماز را طبق عادت هر پنج شنبه بخوانید . 

از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت است كه هر كس این نماز را در روز پنجشنبه بخواند و در آخر نماز در حالی كه به سجده رفته است حاجت خود را از خداوند بخواهد، حاجتش حتی اگر جابجا شدن كوهها یا نزول باران هم باشد برآورده خواهد شد.

در مقام و حكمت این نماز هر چقدر بگوییم كم گفته‌ایم و برای درك بهتر مقام این نماز در نزد خدواند متعال، به این روایت از پیامبر اكرم (ص) اكتفا می‌كنیم كه فرموده‌اند: هر كس این نماز را بخواند و چیزی از خدا نخواهد، رواست كه خداوند بر او غضب كند.

این نماز را باید بعدازظهر روز پنج‌شنبه بخوانید. این نماز چهار رکعت و به صورت دو نماز دورکعتی است و باید در نیت آن به نماز حاجت روز پنج‌شنبه اشاره کنید.

  • در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سوره توحید
  • در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سوره توحید
  • در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سوره توحید
  • در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سوره توحید
بیشتر بخوانید  پوتین تخلیه بخش‌هایی از منطقه خرسون اوکراین را تایید کرد

بعد از نماز در حالت نشسته:

  • ۵۱ بار سوره توحید
  • ۵۱ بار صلوات

سپس به سجده رفته و ۱۰۰ بار ذکر «یا الله» را بگویید و در همان حال حاجت خودتان را از خدا بخواهید.

بیشتر بخوانید: آموزش خواندن نماز امام صادق (ع)

نكاتی كه باید در خواندن این نماز جهت دستیابی به اجر واقعی به آن توجه كرد:

۱. این نماز را با حضور قلب واقعی بخوانید.

۲. نحوه ی خواندن این نماز را در طول هفته تمرین كنید تا بتوانید بدون هیچگونه اشكالی آن را بخوانید.

۳. قبل از خواندن این نماز در بعدازظهر پنجشنبه حتماً نماز واجب ظهر و عصر را خوانده باشید.

۴. بهترین زمان برای خواندن این نماز حدود یك ساعت بعد از اذان ظهر می باشد.

۵. برنامه روز پنجشنبه خود را طوری تنظیم كنید كه استراحت كافی داشته باشید و به هنگام خواندن این نماز هیچگونه احساس خستگی و كسالت در شما نباشد تا بتوانید نماز را كامل و بدون هیچ اشتباهی بخوانید.

۶. در تعداد سوره ها دقت كنید و از خواندن بیشتر یا كمتر سوره ها جهت احتیاط خودداری كنید.

امام جعفر صادق(ع)

امام صادق(علیه السلام) درباره ردّ نشدن دعای بعضی افراد می فرماید:

«دعاى سه گروه هرگز ردّ نمى شود و حتماً خداوند دعاى آنان را به هدف اجابت مقرون مى سازد:

۱. «دُعَاءُ الْوَالِدِ لِوَلَدِهِ اِذَا بَرَّهُ، وَ دَعْوَتُهُ عَلَیْهِ اِذَا عَقَّهُ»؛ (دعاى پدر در حقّ فرزند به هنگامى كه فرزند كار نیكى در حقّ پدر مى كند و نفرین پدر در حقّ فرزند زمانى كه فرزند مورد عاقّ پدر قرار مى گیرد).
جوانان عزیز! احترام پدر و مادر را فوق العاده نگهدارید؛ زیرا دعاى والدین بسیار كارساز، و نفرینشان نیز بسیار خطرناك است. خوشا به حال آنها كه سایه پدر و مادر بر سرشان است و مى توانند در سختى ها و مشكلات از آنها بخواهند تا برایشان دعایى كنند، آنها منبع سعادتند.

۲. «دُعَاءُ الْمَظْلُومِ عَلَى ظَالِمِه، وَ دُعَائُهُ لِمَنِ انْتَصَرَ لَهُ مِنْهُ»؛ (نفرین مظلوم بر كسى كه به او ظلم كرده، و دعاى مظلوم در حقّ كسى كه به یاریش شتافته است). این دعا نیز بى شكّ مستجاب خواهد شد و از درگاه پروردگار رد نمى شود.

۳. «وَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ دَعَا لِأَخٍ لَهُ مُؤْمِنٍ وَاسَاهُ فِینَا، وَ دُعَاؤُهُ عَلَیْهِ إِذَا لَمْ یُوَاسِهِ مَعَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهِ وَ اضْطِرَارِ أَخِیهِ إِلَیْهِ»(۱)؛ (دعاى مرد مؤمنى كه از برادر مؤمنش تقاضاى كمك كرده و او اجابت نموده و به خاطر محبّت به اهل بیت كمكش كرده است، و نفرین مؤمنى كه از كسى تقاضاى كمك كرده و قادر بر كمك وى بوده و به كمكش نشتافته است)».

از اینکه با مجموعه اعمال توسل به امام صادق (ع) همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *