نحوه برخورد با همسایگان مزاحم و پر سر و صدا


چند نکته برای خلاص شدن از شر صدای مزاحم همسایه!

جامعه ای که امروز در آن زندگی می کنیم با رشد جمعیت، افراد را از نظر فضای زندگی به یکدیگر نزدیک کرده است، به طوری که در بسیاری از موارد مانند آپارتمان، چند خانواده با فاصله کمی از یکدیگر زندگی می کردند. مهمتر از گذشته
در متون حقوقی تعریف روشنی از همسایه وجود ندارد. اما معنای همسایه معمولاً همان معنای لغوی آن است و به کسانی که در خانه های همجوار یا قسمت های مختلف خانه (مانند آپارتمان) زندگی می کنند، همسایه می گویند. همسایه ها نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی دارند و در صورت تضییع این حقوق و تکالیف می توان نسبت به همسایه پر سر و صدا اقدام کرد و از آزار و اذیت او شکایت کرد.
به همین دلیل، این مقاله به بررسی پنج راهکار برای برخورد با همسایه پر سر و صدا می پردازد. با این توضیح ابتدا به تعریفی از همسایه می پردازیم سپس حقوق و تکالیف همسایگان در قبال یکدیگر را در قانون بررسی می کنیم و در قسمت پایانی راهکارهای مقابله با مزاحمت همسایه را بیان می کنیم.

از آنجایی که در این مقاله قصد داریم پنج راهکار برای برخورد با همسایه پر سر و صدا ارائه کنیم و در مورد شکایت از بی حوصلگی همسایه صحبت کنیم، لازم است ابتدا تعریفی از این اصطلاح ارائه کنیم تا بدانیم چه کسانی یا افرادی می توانیم از راهکارهای حل مسئله استفاده کنیم. با همسایگان پر سر و صدا و شکایت از آزار و اذیت آنها.
معنای لغوی همسایه در لغت نامه دههد این گونه بیان شده است: «دو نفر یا دو خانواده که خانه مشترک دارند یا در دو قسمت خانه زندگی می کنند و از قضا همسایه و همسایه» را همسایه می گویند.


با همسایه پر سر و صدا خوش بگذران

متون حقوقی، از جمله قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی، تعریف روشنی از همسایگان ارائه نکرده اند. اما معنای همسایه معمولاً همان معنای لغوی آن است و به کسانی که در خانه های همجوار یا قسمت های مختلف خانه (مانند آپارتمان) زندگی می کنند، همسایه می گویند. همسایه ها نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی دارند که در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است و نحوه رفتار با همسایه پر سر و صدا و شکایت از آزار و اذیت او در صورت نقض این حقوق و وظایف را توضیح می دهیم.

بیشتر بخوانید  تاثیر استرس بر مفاصل فک

بررسی حقوق و وظایف همسایگان نسبت به یکدیگر در قانون

در قسمت قبل مفهوم همسایه را توضیح دادیم. اما از آنجایی که در این مقاله پنج راه حل برای برخورد با همسایه پر سر و صدا ارائه می دهیم و صحبت از شکایت مزاحمت همسایه ها می شود، لازم است بررسی و توضیح داده شود که با کدام یک از حقوق و تکالیف زیر می توان شکایت از مزاحمت همسایه ها را انجام داد. .

حقوق و تعهدات همسایگان در قبال یکدیگر در قانون شامل موارد زیر است:
طبق ماده 30 قانون مدنی: «هر مالکی در اموال خود حق هر گونه تصرف و استفاده دارد، مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد». بنابراین، مالک می تواند هرگونه تصرفی را در ملک خود یا واحد خود انجام دهد، مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

تصرف در ماده 30 قانون مدنی به اعمال و فعالیت هایی اطلاق می شود که هر روز در منزل یا آپارتمان شخصی انجام می دهیم. بر اساس این ماده، اصل بر این است که تمام تصرفات ما در اموال شخصی و منازل ما مورد تأیید قانونی است، مگر اینکه تصرف یا تصرف خاصی به موجب خود قانون منع شده باشد. بنابراین عدم اجرای تصرف که منع قانونی دارد، از اولین حقوق و تکالیف همسایگان نسبت به یکدیگر است.

طبق اصل چهل و یکم قانون اساسی: «هیچکس نمی تواند از اعمال حقوق خود به ضرر دیگران یا به ضرر مصالح عمومی استفاده کند». بنابراین اعمال حقوق در فضاهای خصوصی نباید به سایر همسایگان آسیب برساند. مثلاً نگهداری نکردن حیواناتی که سر و صدای غیرعادی ایجاد می کنند و آسایش را از همسایه سلب می کنند، به ویژه در مواقعی مانند صبح زود، از حقوق و تکالیف همسایه ها در قبال دیگران است.


مقابله با آزار و اذیت همسایگان

طبق ماده 132 قانون مدنی: «هیچ کس نمی‌تواند مال خود را که مستلزم ضرر همسایه است توقیف کند، مگر در صورت توقیف که برای رفع نیاز و یا برای رفع ضرر عادی است». ملک در این ماده واحد شخصی یا منزل مسکونی است که شخص یا اشخاص اعم از مالک یا مستاجر در آن سکونت دارند.
همانطور که ملاحظه می شود ماده 132 قانون مدنی در واقع ماده 30 قانون مدنی را محدود کرده و مقرر می دارد که تمام تصرفات مال توسط مالک جایز نیست. در عوض، مالکیت مجاز است که عادی باشد. شغلی عادی است که طبق عرف جامعه ضرری برای همسایگان ندارد و در عین حال رفع نیاز می کند.

بیشتر بخوانید  گاهی هم دعوای زن و شوهری شیرین است !( ۷ فایده دعوای زن و شوهر )

مثلاً گریه نوزاد صدای غیرعادی نیست و نمی توان از آن شکایت کرد و یا جر و بحث کرد، اما طبق قانون سر و صدا در آپارتمان، موسیقی بلند یا جشن و بازی با صدای بلند مهمانان در نیمه شب و چیزهای دیگر. چنین چیزی غیر متعارف است. البته در موارد این تصرفات ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود که در این صورت قاضی با مراجعه به آداب و رسوم منطقه و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه ای محل تصمیم می گیرد.

بر اساس ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون املاک و مستغلات: شرکای ساختمانی موظفند در پرداخت هزینه های جاری و هزینه های انجام شده برای نگهداری قسمت های مشترک ساختمان طبق مقررات شرکت کنند. یکی از حقوقی که بر اساس قانون ملزم به پرداخت هزینه های ضروری مانند صورتحساب و هزینه های برق مشترک هستند.
یکی دیگر از مواد قانونی که به حقوق و تکالیف همسایه ها نسبت به یکدیگر می پردازد، ماده 59 قانون آپارتمان هاست. بر اساس این ماده: «در مهمانی های شبانه بعد از ساعت 22 و شب های جشن بعد از نیمه شب، رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از نظر صدای مهمان و چه از نظر موسیقی) الزامی است.

استراتژی های مقابله با مزاحمت های همسایه

در قسمت های قبل مفهوم همسایه را توضیح داده و حقوق و تکالیف همسایگان را در قبال یکدیگر در قانون بررسی کرده ایم. حال در این قسمت به ارائه راهکارهایی برای مقابله با مزاحمت همسایه ها و توضیح این راهکارها می پردازیم.
راهکارهای مقابله با مزاحمت همسایه یعنی میزان جدی بودن راه حل و تضمین اجرای قانونی آن شامل موارد زیر است:

1. از روش های آرام استفاده کنید

وقتی همسایه ای با ایجاد صداهای عجیب موسیقی یا نگهداری حیوانات در مکان های مشترک و ایجاد صداهای عجیب مزاحم شما می شود، ابتدا پیشنهاد می شود که ابتدا از روش های حل مسئله به صورت مسالمت آمیز استفاده کنید و با گفتگو فضایی دوستانه ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید  اروتومانیا چیست ؟ نحوه تشخیص و درمان این اختلال چگونه است ؟


با همسایه بد رفتار کنید

2. یک جلسه در ساختمان برگزار کنید

در شرایطی که روش و گفتار مسالمت آمیز کارساز نیست و سروصدا و مزاحمت ادامه دارد، بنا به درخواست مدیر ساختمان برای برگزاری جلسه با همسایه های معترض و همسایه مزاحم و سخنان جدی اما دوستانه برای جلوگیری از مزاحمت، صداها و سر و صداهای مزاحم همسایه را اطلاع رسانی کنید.

3. ارائه اظهارنامه دادگاه

قبل از طرح دعوی در دادگاه یا دادگاه کیفری، بهتر است برای طرح دعوای مزاحمت همسایگان به دفاتر الکترونیکی دادگستری مراجعه کرده و حل و فصل آن را بخواهید. در این بیانیه به موضوع همسایه آزاری بپردازید و از همسایه خود بخواهید که از سروصدا، مزاحمت و قانون شکنی دست بردارد، در غیر این صورت با شکایت مواجه خواهید شد.

4. با پلیس 110 تماس بگیرید

برخورد با مزاحمت همسایه از طریق تماس با پلیس 110 باید در مواردی انجام شود که مزاحمت از نظر قانون جرم محسوب می شود، یعنی در شرایطی که همسایه مهمانی های مکرر با سر و صدای غیرعادی می کند و شما باید تا نیمه های شب سروصدا را تحمل کنید. ، می توانید در حین رفتن مهمانی با پلیس 110 تماس بگیرید و برای تنظیم صورتجلسه از آنها کمک بخواهید.

5. با قوه قضائیه تماس بگیرید

اگر راهبردهای آزار و اذیت که در بالا توضیح داده شد جواب نداد، می توانید به دادگاه مراجعه کرده و شکایت کیفری یا شکایت کنید. در اولین قدم برای طرح شکایت از همسایه مزاحم خود، از جمله شکایت در مورد آزار و اذیت همسایه طبقه بالا، یک شهادت تهیه کنید و اجازه دهید همسایه ها آن را امضا کنند.
در مرحله بعد به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک دادگستری مراجعه و درخواست یا شکایت خود را ثبت و به مرجع ذیصلاح ارسال نمایید. در دادخواست یا شکایت حتما تمامی مدارکی که آزار و اذیت همسایه را ثابت می کند درج کنید. برای مثال، می‌توانید از فیلم‌های دوربین مداربسته استفاده کنید تا ثابت کنید که حیوانات پر سر و صدا رایج هستند.


دیدگاهتان را بنویسید