نحوه بازی شیر و پلنگ با جزئیات کامل و شرح پیشینه


در قدیم رسوم بسیار زیبایی در جمع های خانوادگی و دوستانه رواج داشت که امروزه بازی با گوشی های همراه و چرخ زدن در شبکه های اجتماعی جای آن را گرفته است. در اکثر جمع های دوستانه و خانوادگی افراد سعی می کردند ضمن صحبت و تبادل اطلاعات با یکدیگر، خود را با انجام بازی هایی مانند بازی گرگم به هوا و بازی یه قل دو قل سرگرم کنند.  

بازی شیر و پلنگ نیز یکی دیگر از بازی های گروهی ما ایرانیان است که از دیرباز میان خانواده ها به عنوان یک سرگرمی در سیزده به درها، پیک نیک ها و تفریحات آخر هفته به عنوان یک سرگرمی گروهی انتخاب می شده است. در این نوشته از ستاره ضمن بررسی نحوه بازی شیر و پلنگ، در مورد پیشینه آن هم صحبت خواهیم کرد. 

نحوه بازی شیر و پلنگ

برای شروع بازی شیر و پلنگ تنها به یک توپ نیاز دارید و فضایی باز که بتوانید راحت در آن بدوید. 

این بازی برای ۷ سال به بالا مناسب است و همه افراد با هر سنی می توانند در آن شرکت کنند. همچنین بهتر است تعداد افراد ۵ نفر به بالا باشد. 

شروع بازی

ابتدا لازم است محدوده مشخصی برای بازی در نظر گرفته شده و یکی از افراد نام همه افراد را در برگه ای نوشته و نام مستعاری که نام یکی از حیوانات است برای آن ها انتخاب کند. پس از آن هر فرد را از نام مستعار خودش مطلع می کند. توجه کنید می توانید از ابتدا هر کدام برای خودتان نامی انتخاب کنید و اجازه دهید هر کدام از دیگر بازیکنان از نام شما مطلع شوند. 

بیشتر بخوانید  چرا حرم امام رضا (ع) مانند کلیسای "سنت پیتر و معبد لهاسا" ثبت جهانی نمی شود

پس از آن همه افراد به شکل دایره وار کنار یکدیگر می ایستند توپ را میان دایره گذاشته و همه افراد خم شده و انگشت خود را روی توپ می گذارند. وقتی راهنما به طور مثال نام “گرگ” را فریاد می زند، همه به غیر از گرگ فرار کرده و سعی می کنند به سرعت خود را به خارج از محدوده تعیین شده برسانند. گرگ نیز باید به سرعت توپ را برداشته و یکی از افرادی که هنوز در محدوده تعیین شده هستند را با آن بزند.

اگر فرد بتواند کسی را بزند امتیاز مثبت گرفته و اگر نتواند امتیاز منفی می گیرد. در مقابل فردی که توپ به او برخورد کرده است نیز امتیاز منفی کسب می کند. 

شکل جدید بازی شیر و پلنگ

در برخی از مناطق کشور ما، در حال حاضر نحوه بازی شیر و پلنگ تغییر کرده است. به این صورت که در ابتدای بازی بدون تعیین هیچ راهنما و هیچ محدوده ای، افراد نام مستعاری برای خود انتخاب می کنند و اجازه می دهند همه آن را بدانند. یکی از افراد وسط دایره قرار گرفته و توپ را به سمت بالا پرتاب کرده و نام مستعار یکی از بازیکنان، به طور مثال گرگ را صدا می زند. گرگ باید سعی کند توپ را گرفته و به سرعت با صدای بلند بگوید استپ تا بتواند توپ را به سمت یکی از افراد پرتاب کند. بقیه افراد باید سعی کنند تا قبل از شنیدن نام استپ تا جایی که می توانند دور شوند. 

اگر گرگ بتواند توپ را به کسی بزند (به طور مثال پلنگ) یک امتیاز مثبت گرفته و یک امتیاز منفی به فرد مقابل می دهد. اگر توپ به پلنگ برخورد کند بازی باید توسط پلنگ آغاز شود. 

بیشتر بخوانید  اگر مسئولان نتوانند جلوی دعوای سگ ها را بگیرند، گروه های مردمی باید به میدان بروند

در ابتدای بازی حد مشخصی برای امتیازات منفی بازی در نظر گرفته می شود و اگر فردی به این حد نصاب رسید گوشه دیوار ایستاده و بقیه افراد با توپ به او می زنند و در انتها فرد از دور بازی خارج می شود. در برخی از ورژن های بازی برای فرد بازنده اسم جذاب اما خنده داری انتخاب شده و تا انتهای بازی روی او باقی می ماند. 

پیشینه بازی شیر و پلنگ

بازی شیر و پلنگ یک بازی اصالتا ایرانی است و بسیاری از افراد معتقدند این بازی اصالتا خراسانی است. اما اکنون می بینیم که برخی از افراد در کشورهای دیگر مانند آمریکا اشکال دیگر این بازی را انجام می دهند. به احتمال زیاد این بازی از ایران به مناطق دیگر دنیا برده شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید