مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه استفاده از تکنیک ۶ کلاه در طرز تفکر و نگرش

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تکنیک شش کلاه تفکر ادوارد دوبونو


به گزارش دلگرم : اگر با استفاده از تکنیک ۶ کلاه به مشکلات خود نگاه کنید، آنوقت می توانید از این رویکردها برای رسیدن به بهترین راه حل ممکن استفاده کنید. تصمیمات و برنامه های شما ترکیبی از جاه طلبی، مهارت در اجرا، حساسیت، خلاقیت، و برنامه ریزی تصادفی خواهد بود.


نحوه استفاده از تکنیک ۶ کلاه


برای استفاده از تکنیک “۶ کلاه فکری” برای ارتقاء کیفیت تصمیم گیریهایتان،باید به تصمیم سر گذاشتن هر کدام از این کلاه ها فکر کنید.هر کلاه فکری نوعی متفاوت از فکر کردن است که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت.


1. کلاه سفید:


چون رنگ سفید خنثی و منفعل است، کلاه سفید با موضوعات و شکل های انفعالی سرو کارو دارد و به تجزیه و تحلیل اطلاعات کمک میکند. بدون هیچگونه قضاوتی، فقط واقعیت ها مورد جستجو قرار است.


2. کلاه سرخ:


چون رنگ سرخ نشانه خشم، شور، و هیجان است کلاه سرخ بیانگر بینشی هیجانی است .


3. کلاه سیاه:


در این طرز تفکر باید به همه چیز منفی گرایانه، محتاطانه و تدافعی نگاه کنید.ببینید چرا ایده ها و رویکردهای مختلف ممکن است موثر نباشد چون رنگ سیاه نشانه افسردگی و منفی است کلاه سیاه بیانگر جنبه های منفی و بدبینانه است


4. کلاه زرد:


چون رنگ زرد آفتابی و مثبت است کلاه زرد، بیانگر جنبه های مثبت و خوشبینانه است رویکرد کلاه زرد به شما کمک می کند وقتی همه چیز گرفته و ناراحت کننده است همچنان به راهتان ادامه دهید و امیدتان را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید  در چه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی می‌توانیم تست شخصیت شناسی بدهیم؟


5. کلاه سبز از تکنیک ۶ کلاه


چون رنگ سبز نشانه گیاهان، رویش درختان بارور، طراوت و تازگی است، کلاه سبز، بیانگر خلاقیت و فکرهای تازه است. یک طریقه فکری است که در آن ایده ها به هیچ وجه نقد نمی شوند.


6. کلاه آبی:


چون رنگ آبی نشانه سردی و رنگ آسمان بالای سرماست، کلاه آبی بیانگر تنظیم و ساماندهی فرآیند برنامه ریزی برای تفکر و استفاده از کلاه های دیگر است به عبارت دیگر کلاه آبی، کلاه نظارت و کنترل پروسه است.


تکنیک مدیریتی شش کلاه تفکر


تکنیک مدیریتی شش کلاه تفکر


تکنیک ۶ کلاه بر اساس دو هدف اصلی و کلی زیر طراحی شده است:


  1. ساده کردن تفکر

  2. فراهم کردن زمینه برای به جریان انداختن تفکر (تغییر الگوهای ذهنی و جداشدن از انحصار فکری)


تکنیکی بسیار خوب برای نگاه کردن به تاثیر تصمیمات از نقطه نظرات مختلف است برنامه ها و تصمیماتی که با استفاده از روش “۶ کلاه فکری” اتخاذ می شوند بسیار منطقی تر و بهتر هستند. این تکنیک همچنین می تواند به شما کمک کند از اشتباهات متداول در تصمیم گیری ها جلوگیری به عمل آورید.


تکنیک شش کلاه تفکر چه کاربردی دارد؟


  • گسترش رهبری

  • بهره وری ، همسویی و ارتباط تیم

  • تفکر خلاق و نوآور

  • جلسه رهبری و تصمیم گیری

  • بهبود فرآیند و فرآیند و مدیریت پروژه

  • تفکر انتقادی ، تحلیلی و حل مسئله

  • تغییر / عملکرد سازمانی

حتماً بخوانید:

طرز تفکر دلفینی چیست؟!

طرز تفکر دلفینی چیست؟!

همه چیز در مورد تفکر دلفینی : دلفین ها نوعی از حیوانات دریایی هستند. این پستان‌داران آبزی باهوش، دارای روحیه همکاری هستند و در ارتباطات خود شیوه…


هرجایی که فکر کردن و عملکرد با عملکرد بالا مورد نیاز است با استفاده از روش شش کلاه تفکر ، شما و تیم شما یاد خواهید گرفت که چگونه از یک فرایند منظم برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنید:


همکاری تولیدی را به حداکثر برسانید و تعامل / رفتار ضد تولید را به حداقل برسانید . مسائل ، مشکلات ، تصمیمات و فرصت ها را به طور سیستماتیک در نظر بگیرید برای تولید ایده ها و راه حل های بهتر ، از تفکر موازی به عنوان یک گروه یا تیم استفاده کنید جلسات را بسیار کوتاه تر و پربارتر کنید. اختلاف بین اعضای تیم یا شرکت کنندگان در جلسه را کاهش دهید با ایجاد سریع ایده های بهتر و بهتر ، نوآوری را تحریک کنید جلساتی پویا و با نتیجه گیری ایجاد کنید که افراد را به مشارکت دعوت کند فراتر از موارد واضح بروید تا راه حل های موثر جایگزین را کشف کنید فرصتهایی را در جایی که دیگران فقط مشکلات را می بینند مشاهده کنید . روشن و عینی فکر کنید . مشکلات را از زوایای جدید و غیرمعمول مشاهده کنیدو ارزیابی های کاملی انجام دهید همه طرفهای یک موقعیت را ببینید و منافع و “ریسک ها و مضرات” را هم زمان ببیند.


در مدت زمان کمتری به نتایج قابل توجه و معناداری برسید، اینکه بدانیم تکنیک شش کلاه تفکر چیست، گام اول است و چطور کار می کند بسیار مفید است ، اما حتما وقعتی از آن در تصمیم گیری های فردی و سازمانی از آن استفاده کنید ، و به مرور در استفاده درست از آن تبحر پیدا کنید از میزان کارکرد عالی و معجزه آسای این تکنیک ساده متعجب خواهید شد.


ادوارد دبونو ، در زمینه پرورش مهارت های فکری یک اسطوره است و روشهای ساده و در عین حال کارهای او توانسته است به افراد و شرکت های بسیار کمک کند تصمیم های بهتری بگیرند. اگر علاقمند هستید که استفاده از شش کلاه تفکر را در زمانی کوتاه و به شکل کاربردی بیاموزید دوره آموزشی شش کلاه تفکر می تواند یک انتخاب عالی باشد . معمولا در جلسه های تصمیم گیری بر اساس شش کلاه تفکر با استفاده از ترسیم نقشه ذهنی می توانیم به نگاهی جامع و چند وجهی به مساله برسیم و این نگاه شانس ما را برای رسیدن به تصمیم های درست به شکلی قابل توجه افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید  راه های پیشگیری و درمان بدبینی + پیامدهای زیان بار بدبینی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *