نتایج بررسی عملکرد بیمه؛ 51.5 درصد ناراضی هستند.


به گزارش سلام نو، خراسان نوشت: همانطور که نتایج تحقیقات مرکز تحقیقات افکار عمومی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می دهد، وضعیت بیمه و عملکرد مطلوب نیست و باید برای بهبود آن اهتمام جدی داشت.

این پژوهش در بازه زمانی 7 تا 31 فروردین ماه سال جاری انجام شد و 1591 نفر از افراد بالای 18 سال در شهرها و روستاهای کشور به سوالات تلفنی پاسخ دادند.

51.5 درصد بیمه شدگان از بیمه ناراضی هستند

سوال مهم در این نظرسنجی در مورد میزان رضایت مردم از بیمه است که پاسخ های آن قابل توجه است: 28.7 درصد خیلی کم، 22.8 درصد کم، 14.3 درصد متوسط، 23 درصد زیاد و 8.3 درصد خیلی زیاد. بر اساس این نظرسنجی 51.5 درصد مردم از بیمه «خیلی کم» و «کم» رضایت دارند که نوعی ابراز نارضایتی است.

18 درصد بیمه ندارند

همچنین از مردم پرسیده شد: «شما تحت پوشش چه بیمه‌ای هستید؟» و پاسخ‌ها به این صورت بود: 50.7 درصد تحت پوشش بیمه اجتماعی، 9.8 درصد بیمه روستایی و عشایری، 7.8 درصد بیمه سلامت، 2.7 درصد بیمه سلامت. . 3.4 درصد بیمه نیروهای مسلح و 2.9 درصد سایر موارد (رانندگان، بانک ها، صدا و سیما و …). ذکر این نکته ضروری است که 17.6 درصد از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی اعلام کرده اند که تحت پوشش بیمه نیستند.

شاکیان زیادی از بیمه سلامت اجتماعی وجود دارد

سازمان بیمه های اجتماعی با پوشش بیش از 43 میلیون بیمه شده اصلی و کمکی، بزرگترین سازمان بیمه گر کشور است و مهم است که بدانیم نظر افراد تحت پوشش این بیمه برای پوشش بیمه سلامت آن چیست. خدمات؟ پاسخ شرکت کنندگان به این سوال این است: 28.7 درصد خیلی کم، 23.6 درصد کم، 15.2 درصد متوسط، 23.7 درصد زیاد و 6.6 درصد خیلی زیاد. با این حساب 52 درصد بیمه شدگان از خدمات درمانی این بیمه شکایت دارند و راضی نیستند.

بیشتر بخوانید  تصادف وحشتناک شتر با خودرو! / عکس -

تنها 29 درصد بیمه شدگان دارای بیمه تکمیلی هستند

در مورد بیمه تکمیلی نیز تنها 28.8 درصد از پاسخگویان گفته اند که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، در حالی که 52.1 درصد اعلام کرده اند که بیمه تکمیلی ندارند. فراموش نکنیم که 17.6 درصد مشمول هیچ بیمه پایه ای نیست چه برسد به تکمیلی.

عملکرد نسبتا خوب بیمه تکمیلی

البته میزان رضایت از بیمه تکمیلی حدود 60 درصد است: 12.4 درصد رضایت بسیار بالا، 29.1 درصد بالا، 19.3 درصد متوسط، 17.6 درصد کم و 14.7 درصد بسیار کم؛ البته در میان شاکیان گروه هایی مانند فرهنگیان بازنشسته هستند که گلایه های زیادی از بیمه تکمیلی وزارت آموزش و پرورش دارند.

هشدار و نگرانی جدی

سوال مهم دیگر در این نظرسنجی این بود که «آیا عضوی از خانواده دارید که دائماً به مراقبت های پزشکی نیاز دارد؟» 38.7 درصد افراد پاسخ مثبت دادند. نگران کننده است که از این 38.7 درصد، 16.8 درصد تحت پوشش بیمه نیستند و 70.5 درصد آنها فاقد بیمه تکمیلی هستند. این بدان معناست که 86 درصد خانواده های دارای بیمار از خدمات بیمه تکمیلی محروم هستند و هزینه های بالای درمان را متحمل می شوند.

این آمارها اهمیت اقدامات دولت و مجلس برای افزایش سطح بیمه در جامعه و نظارت بر کیفیت خدمات بیمه ای را دوچندان می کند. بحث تصویب قانون اولین قدمی است که انجام شده است، اما مراحل بعدی که اجرا و نظارت است را نباید فراموش کرد.

آمار تلخ ISPA;  18 درصد مردم بیمه نیستند، 51 درصد از بیمه ناراضی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید