ناصرالدین شاه چگونه از جمشید مشایی به حمید کمیلی رسید؟



طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها ، قرار است فردا اولین قسمت از سریال “قبله جهان” ساخته حامد محمدی از شبکه سینمای خانگی پخش شود. این یک مجموعه تاریخی است و بر اساس اخبار دریافت شده در فضایی سورئال و مربوط به زمان ترور ناصرالدین شاه است. ظاهراً وقایع این سریال به زمان مرگ ناصرالدین شاه برمی گردد و احتمالاً شاهد چندین فلاش بک خواهیم بود.

لحظه جالب این سریال حضور حامد کمیلی در نقش ناصرالدین شاه است. جالبتر اینکه همزمان با این مجموعه ، سریال های “همسایه ها” به کارگردانی حسن فاطی و “گوزن های گوزن من” ساخته مهرداد جعفرزاده در شبکه سینمای خانگی ساخته شده و بر زندگی و زمان چهارمین شاه قاجار متمرکز بود. و هنوز در حال تولید هستند البته این دو سریال برخلاف قبله علم طنز نیست. برای ناصرالدین شاه ، که در طول تاریخ عناوینی مانند قبله علم یا سلطان صاحبقران را دریافت کرده است ، آثار قابل توجهی قبلاً ساخته شده است ، که سریال سلطان صاحبقران توسط علی خاتمی و امیرکبیر ، به کارگردانی سعید نیک پور مشهورترین و مهم. آنها اولین کسانی هستند که قبل از انقلاب آماده و پخش می شوند و دومی پس از انقلاب.

ناصرالدین شاه پس از محمد شاه و قبل از مظفرالدین شاه بود و 49 سال حکومت کرد. این طولانی ترین دوره سلطنت در دوره قاجار و یکی از طولانی ترین دوره های حکومت در تاریخ معاصر ایران است و البته این تقریباً نیم قرن سلطنت رویدادهای زیادی را در دل خود جای داده است. این وقایع و شخصیت ویژه ناصرالدین شاه و همچنین شیوه زندگی خاص وی ، این دوره را برای مورخان و هنرمندان جذاب کرد. در این فضای کوتاه ما به مهمترین ناصرالدین ، ​​پادشاهان سینما و تلویزیون و همچنین برخی عوامل جذاب حکومت او خواهیم پرداخت.

مشایخی ؛ اولین ناصرالدین شاه

سه ضلع اصلی سریال سلطان صاحبکران ناپدید شده است. علی خاتمی به عنوان نویسنده و کارگردان ، ناصر ملک مطیعی در نقش امیرکبیر و جمشید مشایی به عنوان اولین ناصرالدین شاه در تاریخ سینما و تلویزیون در این اثر حضور دارند. این سریال به سفارش و تولید تلویزیون ملی ایران در سال 1954 ساخته شده است و برای دولت پهلوی که مخالف قاجار است مهم و راهبردی است. احتمالاً قسمت هایی از این سریال و دیالوگ معروف امیرکبیر قبل از مرگش را در فضای مجازی شنیده اید ؛ جایی که علیحان و همراهانش برای اجرای فرمان شاه و کشتن امیرکبیر به حمام های فینکاشان رفتند و امیرکبیر قبل از اجرای حکم به آنها گفت: «… مرگ درست است ، اما برای شما بسیار سخت است! “اما میل به ترک شما مرگ را آسان تر می کند.” علی خاتمی که تجربه خاصی در نگارش دیالوگ داشت ، به دلیل علاقه ای که به دوره قاجار داشت ، این سریال را به پایان رساند و بعداً در مصاحبه ای درباره تولید این سریال و احساساتش نسبت به این دوره تاریخی گفت: “کار من بسیار مناسب تر است برای زندگی. در دوره قاجار نسبت به امروز … “

بیشتر بخوانید  حکم شرعی خواندن داستان های تحریک کننده جنسی

از دیگر بازیگران این سریال می توان به سعید نیک پور در نقش میررززا کرمانی ، جهانگیر فروهر در نقش میرزا آقاخان نوری و زری هوشکام در نقش عزت الدوله ، خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیرکبیر اشاره کرد. این سریال قرار بود در دو نسخه سینمایی در دهه 80 به نمایش درآید که با مخالفت خانواده فقید خاتمی مواجه شد. »

از مشایی تا راد ، از میرزا کرمانی تا امیرکبیر

مردم 10 سال منتظر ماندند تا نسخه دیگری از ناصرالدین شاه و امیرکبیر را در تلویزیون ببینند. دیگر خبری از پهلوی نبود ، اما دوره قاجار هنوز مورد نفرت بود. بعد از روی کار آمدن قاجار انقلاب و دولت دوم رخ داد. سعید نیک پور که گفتیم در سریال “سلطان صاحبکران” نقش میرزرزای کرمانی را بازی می کرد ، هم کارگردان سریال “امیرکبیر” شد و هم بازیگر این نقش و ناصرالدین شاه را به ایرج راد واگذار کرد. وضعیت ناصرالدین شاه در امیرکبیر کمی بهتر از قبل بود ، اما او همچنان ترسو ، بی اثر و دمدمی مزاج بود. در این نقش ایرج راد در برابر تماشاگران ظاهر شد و تا سالها بعد به ناصرالدین شاه معروف شد. اگرچه این سریال به دلیل نام خود باید بر روی امیرکبیر تمرکز می کرد ، اما تصویر نسبتاً دقیقی از زندگی و دوران ناصرالدین شاه ارائه می دهد. تصویری که مطابق کتاب های تاریخ و عدالت است و البته نیم نگاهی به سلطان صاحبکران. نکته جالب در این سریال این بود که ابتدا قرار بود مرحوم فردین نقش امیرکبیر را بازی کند اما خود او این نقش را نپذیرفت. سعید نیک پور درباره حضور خود به عنوان امیرکبیر در سریال و مخالفت محمدعلی فردین با ایفای نقش به برنا گفته بود: «من مرحوم فردین را از نزدیک می شناختم و از وضعیت روحی او مطلع بودم. “من با مرحوم هوشنگ بهشتی نزد او رفتم و نقش را برای او توضیح دادم ، اما ابتدا مطمئن نبود که مدیران تلویزیون به او اجازه کار می دهند ، در حالی که من قبلاً برای او مجوز کار گرفته بودم.” دوباره فردن را دنبال کردم ، اما او یک جمله به من گفت: “بگذار برای مردم فردین بمانم.” و خودش این پیشنهاد را نپذیرفت. “دو ماه از نمایش می گذرد و ما هنوز کسی را برای این نقش پیدا نکرده ایم ، بنابراین مجبور شدم خودم آن را بپذیرم.” امیرکبیر و نیکپور را یکی از بهترین نقش های تاریخی می دانم. این سریال در زمان جنگ و زیر شلیک موشک ساخته شد ، اما هنوز تماشایی است و تکرار مکرر و البته ممیزی شده آن هنوز مخاطبان زیادی دارد. از نظر هزینه ، مبالغ اندکی برای تولید این مجموعه هزینه شده است و قابل مقایسه با آثار بعداً تلویزیونی نیست. اما بیشتر مردم هنوز ناصرالدین شاه را ایرج راد می شناسند.

بیشتر بخوانید  چگونه BMI بدن را اندازه بگیریم؟

دوباره حاتمی ، این بار در سینما

ناصرالدین شاه علاوه بر مجموعه های تلویزیونی در سال 1962 در سینماها دیده شد. این بار توسط علی خاتمی در فیلم “کمال الملک”. خاتمی مدت ها بود که بزرگی را برای نقش کمال الملک انتخاب کرده بود و باید ناصرالدین را در نظر می گرفت. عزت الله انتصامی پس از انقلاب اولین ناصرالدین شاه در تاریخ سینما شد. دیالوگ های این فیلم هنوز گاه به گاه مورد استفاده قرار می گیرد و برخی از آنها ضرب المثل شده است. نمونه ای از این گفتگوها را در نظر بگیرید وقتی کمال الملک به ناصرالدین شاه گفت: “یکی از ستاره های آسمان به ستاره ای درخشان تبدیل می شود ، دیگران سوسو می زنند.” ناصرالدین شاه در کمال الملک به دلیل این تفاوت دیدگاه کارگردانان ، از ناصرالدین شاه “امیرکبیر” با وقارتر و البته هنرمندتر است. ناصرالدین شاه با نظم و انضباط بالغ تر شده بود و شاید شورتر. ناصرالدین شاه شش سال قبل از مرگ لقب کمال الملک را به محمد جعفری داد و یکی از دلایل بلوغ این نقش ممکن است سن و سال ناصرالدین شاه باشد.

به جای خاتمی نیروی انتظامی جایگزین محمالباب نشد

عجیب ترین فیلم محسن محمبالباف در عنوان آن ناصرالدین شاه نام دارد؛ “ناصرالدین شاه ، بازیگر سینما” ، فیلمی کمدی و فانتزی که می خواست با تاریخ سینما شوخی کرده و کنایه های خود را بسازد. محمبالباف در سال 1370 و پس از مشکلات دو فیلم «شب های زاینده رود» و «نوبت عشق» به سراغ یک اثر تاریخی رفت. شایعه شده بود که محملبب با ساختن این فیلم می خواهد به سیاست و سانسور اعتراض کند. بیانیه ای که البته هرگز تأیید یا تکذیب نشد. انتصامی در این فیلم نقش ناصرالدین شاه را بازی می کند و تفاوت چندانی با ناصرالدین شاه قبلی ندارد. تنها تفاوت این بود که او سهم بیشتری از فیلم داشت. در این اثر انتصامی سعی کرد بازی خود را با کمال الملک متمایز کند و به دلیل فضای کمدی اثر در آن موفق شد. طنز تاریخی ، استفاده از سکانس های فیلم های قبل از انقلاب و واکنش ها نسبت به فیلم در آن زمان از جمله حواشی ناصرالدین شاه ، بازیگر فیلم بود. تا دهه 1970 سهم ناصرالدین شاه از سینما و تلویزیون ایران کمتر از انگشتان یک دست بود.

ناصرالدین شاه ، پادشاه هنرمند؟

شاعر ، عکاس ، هنرمند ، خوشنویس. اینها هنرهایی هستند که ناصرالدین شاه در آنها فعالیت می کرد. داستان از این قرار است که ناصرالدین شاه بیشتر اشعار مذهبی خود را وقف امام حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا کرد. دیگر شعرهای آیینی او در توصیف امام علی (ع) و امام رضا (ع) و یک شعر ترکی درباره فاجعه کربلا است. مورخان او را اولین عکاس ایرانی می دانند و در نقاشی او شاگرد کمال الملک بوده و طرح های مختلفی را برجای گذاشته است. میرزا کلهر ، میرزا گلرضا اصفهانی و محمد حسین شیرازی از مشهورترین خوشنویسان ایرانی دوره قاجار هستند و با حمایت ناصرالدین شاه رشد کردند. خوشنویسی یکی از هنرهای مورد علاقه شاهان قاجار و زنان حرمسرا است. چند نمونه از خوشنویسی ناصرالدین شاه به خط نستالیک و خط شکسته نستالیک بر جای مانده است. شاید این ویژگی های شخصی همراه با تصمیمات عجیب دولت ، دوره او را برای کارگردانان و فیلمنامه نویسان جذاب کرده باشد. دوره ریاست جمهوری ، اصلاحات ، ترور وحشیانه نخست وزیرش ، امیرکبیر ، تاریخ داخلی و حرمسرا ، رقابت بین اطرافیانش و اعضای دربار ناصری ، رقابت مداوم روس و انگلیس برای نفوذ در ایران در آن زمان ، سه هیجان انگیز او سفر به اروپا ، از دست دادن بخشی از کشور. به طور خاص ، هرات و داستان عشق او به همسایگان از جمله رویدادهایی است که در زمان ناصرالدین شاه و توسط وی رخ داد. قلمرو احساسی و لذت طلبانه که شاید از نظر ذهنی آمادگی لازم را نداشته یا مستحق این موقعیت نبوده است. بسیاری از نهادها مانند قوه قضائیه یا موزه ها در زمان او ظهور کردند و شیوه حکومت وی ​​همچنان ادامه داشت ، اما اوضاع کشور در دوره قاجار بسیار بد و تأسف بار بود. حدود 50 سال سلطنت برای ایجاد سریال های مختلف و طولانی مناسب است ، اما توجه ناگهانی کارگردانان و سکوها به دوره ناصرالدین شاه جالب و عجیب است. توجهی که احتمالاً باید مخاطب را برای دیدن و سردرگمی این سریال ها و ناصرالدین شاه آماده کند.

بیشتر بخوانید  امیرعلی بی همگان دوباره با ظاهری دخترانه پیداش شد

وقتی ایرا راد درباره وارثسی تکرار کرد

کسانی که از این که بهرام رادان در سریال «جیران» ناصرالدین شاه شد تعجب می کنند ، کافی است بدانید که سعید شیخ زاده در سریال «سالهای مشروطه» ساخته محمدرضا ورزی ، نقش ناصر آل را بازی می کند. جوانان دین شاه. سریالی که باعث شد ایرج راد 24 سال بعد نقش ناصرالدین شاه را بازی کند. البته سال های مشروطه ضعیف تر از دیگر سریال های تاریخی بود و عجیب اینکه ایرا راد نمی تواند نقش معروف خود را تکرار کند. پس از ناصرالدین شاه ، بازیگر سینما ، خبری از این پادشاه قاجار در سینما و تلویزیون ایران نبود و بازگشت وی نیز مورد استقبال قرار نگرفت. ایرج راد قدیمی است ، اما دوره نمایش داده شده در سریال از لحاظ تاریخی با دوران ناصرالدین شاه مطابقت ندارد و انتخاب هوشمندانه و مناسبی نبود. در نهایت ، این سریال موفق نبود و نتوانست رضایت مخاطب را جلب کند.

۵۸۲۵۹

دیدگاهتان را بنویسید