به گزارش سلام نو؛ مدیرعامل بانک ایران زمین از راهاندازی اولین نئوبانک واقعی در کشور که میتواند زمینهساز تحولی بزرگ در صنعت بانکداری اسلامی باشد، خبر داد.
طی سالهای گذشته بانک مرکزی مجوز بانکهای مجازی را صادر کرد تا در حقیقت تسهیلگر پیادهسازی بانکداری دیجیتالی در کشور باشد، ولی این کار به تنهایی فقط یک پیشران است و باید مدل کسب وکار و قیمت تمام شده پول در این نوع از بانکداری با بانکداری شعبه محور متفاوت باشد.
به نظر میرسد، بانک مرکزی باید حمایتها را به نحوی انجام دهد که سیستم بانکی به سمت بانکداری دیجیتال سوق پیدا کند و هزینههای بانکداری بیشعبه با بانکداری با شعبه تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی یکی از این راه هاست که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
بانکهای سنتی در مواجهه با چالشهای جدید، به تغییر ساختار روی آوردند که این نوع بانکها دو مشکل بارز دارند یکی پیچیدگی در روندها و بعدی ساختار بزرگ و فربه که این دو موجب کندی بیش از حد این بانکها بوده است.
از این رو شرکتهای چابک و جوان، با هدف بهبود کارایی و استفاده از متدهای دانش بنیان توسعه یافتند که میتوانند خدمات سریع، ارزان، دقیق و در عین حال آسان را به کاربران عرضه نماید.
این بستر جدید، نظام بانکداری را با چالش و در نتیجهی آن تحول بنیادین مواجه کرده است، زیرا جذابیت بهره برداری از شعبههای بانکی بر پایه نرمافزارهای موبایل، به دلیل ارائه یکپارچه نقاط قوت و حذف نقاط ضعف، به مراتب بیش از مراجعه به شعبههای سنتی خواهد بود.
کاربران در مواجهه با این پدیده تازه، فرآیندی مطبوع را تجربه خواهند کردکه این امر باعث گسترش روزافزون خدمات بانکداری دیجیتالی خواهد شد.
بانکهای سنتی با توجه به سابقه طولانی خود خواهند توانست با این رقبای تازه وارد و ارزان قیمت رقابت نمایند، ولی شرایط رقابت برای آنها سختتر خواهد شد.
آنها به دلیل پیچیدگی و ساختار بزرگ به سختی میتوانند خود را با تغییرات هماهنگ نمایند، در حالیکه کسب و کارهای مبتنی بر نرم افزارهای کاربردی با انجام برخی تغییرات فنی کوچک به نتایج مورد نظر دست پیدا میکنند.
نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات بانکی بر روی تلفنهای همراه شاید برای همه مناسب نباشد. برخی افراد به میزان کافی به تواناییهای دیجیتالی خود اعتماد نداشته و لذا از این ابزارهای جدید استفاده نمیکنند.
اما برای افرادی که با دنیای دیجیتال آشنا هستند و از موبایل خود برای امور روزمره زندگی استفاده میکنند، ابزاری بسیار عالی و کارآمد است
“عبدالمجید پورسعید” مدیرعامل بانک ایران زمین شرایط رقابتی ایجاد شده بین بنگاههای اقتصادی را عاملی برای تقویت و و توسعه زیرساخت بانکهای نوین بیان کرد و گفت: قدم اول بانک ایران زمین ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز است که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.
قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده میکنند، براساس نوع رفتار آنها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آنها طراحی و ارائه شود.
پورسعید در خصوص نئوبانک ایران زمین گفت: راه اندازی اولین نئو بانک واقعی در کشور، تحول بزرگ بانک ایران زمین در صنعت بانکداری خواهد بود.
این قرارداد با شرکت بزرگ “های وب” منعقد شده و قطعاً در آینده نزیک تعداد قراردادها و کسب و کارهایی که میتوانند در این بستر فعالیت کنند بیشتر خواهد شد.
“فرهاد اینالویی” معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین پروژه بانک در این حوزه را اولین نئوبانک واقعی در کشور اعلام کرد و افزود: مدل موفق در نئوبانک این است که کسب و کارهایی که خدمات به مشتریان میدهند به سمت نئوبانک بروند و نقش بانک در این میان خدمت رسانی به این حوزه است و مهمترین بحث در این راستا نوآوری است.
نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد میشود و این موضوع باعث شده است که استارت آپها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان میشوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند.
در این میان مرکز نوآوری بانک ایران زمین با همراه شرکتهای وب میتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند که نهایتا برای هر دو مجموعه ارزش آفرین خواهد بود.
اینالویی اضافه کرد: مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیدهای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار میگیرد. ارتباط مشترک بانک و شرکتهای وب موجب ارائه سرویسهای پایه و خدمات مطلوب به مشتری خواهد شد که ارزشمند است.
گفتنی است؛ تا زمانیکه مدل کسب و کاری بانکها در حالت واسطه گری مالی یا به تعبیری دیگر دریافت سپرده از گروهی از مشتریان و پرداخت تسهیلات به گروهی دیگر از آنها باشد، پیادهسازی بانکداری دیجیتال به معنای واقعی آن امکانپذیر نخواهد بود.
موبایل بانک یا اینترنت بانک، تنها بخش کوچکی از ردپای فناوری در صنعت بانکداری است که سیستم بانکی کشور ما آن را پذیرفته و بخشی از خدمات را از طریق آن انجام میدهد.
این در حالی است که همزمان با توسعه صنعت دیجیتال، مفاهیم جدیدی در بانکداری نوین شکل گرفته که توانسته خدمات بانکی را تا سطوح بینالمللی توسعه داده وکیفیت آن را ارتقا بخشد.