می آیند و می روند و با کسی کاری ندارند


عبارت فوق که از نمونه های کم سن و سال و اخیر است در موارد رعایت اصول آرامش و بی تفاوتی در مواجهه با ناملایمات زندگی به کار می رود و می خواهد به اختصار بیان کند. سخت نگیرید، آرام باشید، این می گذرد یا به تعبیر شاعر معاصر مرحوم عباس فرات:

بگذار فصل بهار بگذرد و پاییز نامطلوب بگذرد
اگر گرفتاری به شما می رسد، فرات را رنج ندهید، بگذارید بگذرد

اما ریشه تاریخی این عبارت ضرب المثل: مرحوم محمدعلی فروغی معروف به «ذکاء الملک» تقریباً برای همه شناخته شده است. فروغی در سال 1295 هجری شمسی در سال 1295 در خانواده ای اهل علم و ادب به دنیا آمد و تحصیلات پزشکی خود را در دارالفنون به پایان رساند، اما چون عشق و علاقه او به حکمت و فلسفه بیشتر بود، تحصیل پزشکی را رها کرد. پرداخت.

فروغی در سالهای پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار به عضویت دارالترجمه سلطنتی درآمد. در زمان مظفرالدین شاه معلم مدرسه ملی و بعدها معلم علوم سیاسی شد. پس از درگذشت پدرش محمد حسین خان فروغی لقب ذک الملک را دریافت کرد و به ریاست مدرسه علوم سیاسی منصوب شد.

می آیند و می روند و با کسی کاری ندارند

در کابینه اول و دوم «صمصام السطنه» به سمت وزارت دارایی و دادگستری انتخاب شد. پس از مدتی استعفا داد و ریاست دیوان عالی کشور را پذیرفت. وی در کابینه مشیرالدوله وزیر دادگستری شد و پس از جنگ جهانی اول به عنوان عضو هیئت ایرانی به کنفرانس صلح پاریس رفت. در کابینه «مصطفی الممالیکه» همزمان با دوره چهارم مجلس، وزیر امور خارجه شد. در سال های 1304 و 1313 شمسی به نخست وزیری رسید و از آن پس تا شهریور 1320 شمسی استعفا داد و به تحصیل و تألیف و تألیف پرداخت.

بیشتر بخوانید  کافه گردی الهام پاوه نژاد با رفقا !

می آیند و می روند و با کسی کاری ندارند

فروغی در 5 شهریور 1320 که نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و شوروی از جنوب و شمال به ایران هجوم بردند، از سوی خاندان پهلوی منصوب شد و با امضای قرارداد انگلیسی ها خسارات جنگ جهانی اول را از ایران تا حدودی حذف کرد.

فروغی در یکی از پرشورترین جلسات مجلس شورای ملی که تحت فشار مخالفان و در عین حال نمایندگان متعصب بود، تهدید کرد که برای رهایی از اشغال متفقین در جنگ جهانی دوم، ایران را در اسرع وقت فرا خواهد خواند. که یک سیاستمدار در آن کار و فعالیت می کرد، در پاسخ به نمایندگان اظهار داشت:

«آنها می آیند و می روند و با کسی کاری ندارند.


دیدگاهتان را بنویسید