میگرن چیست؟


سردردهای میگرنی بسیار شایع هستند. این سردرد شدید و گاهی ناگوار است، اما خوش خیم و بی ضرر است. کافی است بدانید که مبتلا به میگرن هستید و به دنبال اطلاعات مفید و البته موثق و علمی باشید.
میگرن چیست؟

سپس به راحتی با این بیماری کنار می آیید. در این خلاصه سعی کردم در پاسخ به تعداد بیشماری از بیماران یا افراد کنجکاو یک لپ تاپ ارائه کنم.

تخمین زده می شود که از هر 100 نفر 6 نفر از میگرن رنج می برند که نوعی سردرد مزمن است و معمولا زنان بیشتر (بیش از ده درصد) میگرن دارند. میگرن اغلب نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.» و با افزایش سن، شدت و فراوانی آن به ویژه در زنان کاهش می یابد.

میگرن می تواند منجر به علائم عصبی غیر از سردرد شود، از جمله تغییر در بینایی، مشکل در صحبت کردن، ضعف یا بی حسی در یک قسمت از بدن، احساس سوزش و گزگز. بسیاری از افرادی که از میگرن رنج می برند به علائم قبل یا بعد از شروع درد عادت کرده اند و می توانند اقداماتی را برای کاهش درد قبل از شروع سردرد انجام دهند. سردردهای شدید از چند دقیقه تا چند ساعت پس از گشاد شدن رگ‌های خونی ظاهر می‌شوند.
راه های پیشگیری

هنگامی که در مورد علل میگرن سوال می شود، توجه به این نکته ضروری است که سردردهای میگرنی نتیجه تومورهای مغزی یا سایر مشکلات فیزیکی نیستند، بلکه فقط یک متخصص می تواند سردردهای میگرنی یا علل دیگر را تشخیص دهد. رژیم غذایی به طور کلی هر بیمار می تواند شخصاً تشخیص دهد که کدام غذاها با میگرن مرتبط هستند و در صورت وجود چنین رابطه ای، پرهیز از غذاهای فوق می تواند از سردردهای میگرنی پیشگیری کند.

حملات میگرن می تواند نتیجه واکنش های آلرژیک، نور شدید، صداهای بلند، استرس، تغییرات فیزیکی در الگوی خواب، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، گرسنگی، الکل، کافئین، نوسانات هورمونی (مصرف داروهای ضد التهابی) و ضد التهاب باشد. قرص … برای ایجاد .

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص بی نظیر دمنوش گیاه تاتوره

با دوری از شرایط فوق، سردردهای میگرنی کمتر و کمتر می شوند.
علائم میگرن

سردردهای میگرنی اغلب به صورت توده ای در یک طرف سر شروع می شوند و به یا در هر دو طرف سر گسترش می یابند. برخی از درد در پشت چشم و پشت سر گزارش می دهند. میگرن معمولاً سردردهای مبهم شروع می شود و در عرض چند دقیقه تا چند ساعت به درد بسیار شدید تبدیل می شود و حتی می تواند ساعت ها یا روزها ادامه یابد.

این یا علائم اولیه میگرن می تواند قبل از شروع سردرد رخ دهد و می تواند باعث تغییر در بینایی، خطوط زیگزاگ، بی اشتهایی، سرماخوردگی، لرز، حالت تهوع و افزایش ادرار، تورم صورت، خستگی و ضعف شود.

میگرن یک سردرد عروقی است که در اثر تنگ شدن شدید رگ های خونی در مغز ایجاد می شود. معمولا به آرامی رخ می دهد. درد در مرحله اوج بسیار قوی است و اغلب روی میگرن یا پشت یک گوش متمرکز می شود و اغلب از پشت سر شروع شده و به کل سر گسترش می یابد. میگرن های رایج با حالت تهوع، استفراغ، تاری یا تاری دید، سوزش و بی حسی در دست ها و پاها همراه است.

میگرن کلاسیک شبیه میگرن معمولی با علائم جدی تری است که می تواند شامل مشکلات گفتاری، ضعف و ناراحتی در چشم مانند ستاره های درخشان یا جرقه در چشم یا اشکال هندسی که از جلوی چشم عبور می کند، باشد. شایع ترین علائم میگرن کلاسیک عبارتند از: اختلال بینایی می تواند از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد و سپس ناپدید شود. میگرن می تواند برای هر فردی یک بار در هفته یا یک یا دو بار در سال اتفاق بیفتد و اغلب ارثی است.

بیشتر بخوانید  8 ماده کشنده در لوازم آرایشی

مهم ترین علت میگرن در زنان می تواند تغییر یا نوسان سطح استروژن باشد که معمولاً در چرخه قاعدگی و زمانی که مقدار آن کاهش می یابد شروع می شود. میگرن معمولا بین 20 تا 30 سالگی رخ می دهد که با گذشت زمان بهبود می یابد.

بچه ها هم میگرن می گیرند، فقط درد کانونی خاصی ندارند و گسترش می یابد. میگرن در کودکان ممکن است به صورت سردرد ظاهر نشود و ممکن است با علائمی مانند گرفتگی یا گاز، درد شکم گاه به گاه، استفراغ و سرگیجه همراه باشد.

عوامل متعددی در ایجاد میگرن در افراد مستعد دخیل هستند، از جمله: آلرژی، یبوست، استرس، اختلال عملکرد کبد، بی خوابی مفرط و خواب زیاد، تغییرات عاطفی، تغییرات هورمونی، نور شدید، نور سوسو، بی حرکتی، تغییر فشار راه هوایی، دهان. و مشکلات لثه

قند خون پایین نقش مهمی در میگرن دارد. مطالعات نشان داده اند که قند خون پایین در طول حمله میگرن، انقباض سطوح پایین است که باعث درد شدید می شود. سیگار در ایجاد سردرد ناشی از نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در دود سیگار موثر است.

انواع غذاها نیز می توانند درد را افزایش دهند، مانند شکلات، مرکبات، نوشیدنی های الکلی، باقی مانده غذاها و غذاهای شور، خیار شور و مخمر.

ملاحظات

استفاده مکرر از مسکن های موجود ممکن است خطر حملات میگرنی را افزایش دهد.

بر اساس مطالعات، 93 درصد از بیماران مبتلا به میگرن با حذف غذا از رژیم غذایی خود احساس تسکین می کنند.

درد میگرن در زنان می تواند نتیجه تغییرات هورمونی در طول دوره قاعدگی باشد و معمولاً پس از پایان قاعدگی به تدریج کاهش می یابد.

سردی دست ها و کاهش دما قبل از حمله میگرنی، هشدار دهنده انقباض عروق خونی و درد است.

افزایش دمای دست ها می تواند از سردرد جلوگیری کرده و حمله را متوقف کند. حمام آب گرم نیز می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید  آویشن، ضد آکنه و ضد فشار خون است.

موسیقی می تواند کمک موثری در کاهش دردهای میگرنی باشد.

بسیاری از افرادی که از میگرن رنج می برند احساس می کنند که باید به طور منظم از مسکن های موجود استفاده کنند. درد در ابتدا به دارو واکنش نشان می دهد اما پس از مدتی دوباره عود کرده و فرد را مجبور به مصرف بیشتر دارو می کند. هر چه دارو بیشتر باشد، درد شدیدتر است. اگر فکر می کنید سردرد شما نیاز به دارو دارد، حتما با تجویز پزشک این کار را انجام دهید. در صورت داشتن این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید زیرا سردرد شما روز به روز بیشتر می شود. شما دیگر میگرن ندارید، بلکه سردردی بدتر از میگرنی به نام «سردرد ضد درد» دارید که به درمان های مختلفی نیاز دارد.

دارویی که پزشکان معمولا تجویز می کنند آرگوتامین است که می تواند اعتیادآور باشد و نباید بیش از 2 روز در هفته مصرف شود. داروی دیگر سوماتریپ شما (IMITREN) است که برای حملات شدید میگرنی که باعث افزایش سروتونین در مغز می شود استفاده می شود. طبق مطالعات بالینی، 82 درصد از افرادی که از این دارو استفاده می کنند در عرض 2 ساعت بهبود می یابند. به صورت تزریقی هم تجویز می شود اما عوارضی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، بی قراری و اضطراب دارد که برای همه مناسب نیست زیرا باعث تنگی عروق می شود. افراد مبتلا به مشکلات قلبی از مصرف این دارو خودداری کنند و همچنین می تواند باعث فشار خون بالا شود و برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه نمی شود.

داروهای دیگری که گاهی تجویز می شوند عبارتند از آمی تریپتیلین، دیازپام و پروپرانولول که بیشتر برای پیشگیری استفاده می شوند تا درمان.

منبع: مجله پزشکی خانواده


دیدگاهتان را بنویسید