میزان درآمد نفت در دولت سیزدهم


به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بر اساس آمارهای رسمی در چهار ماهه نخست امسال درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز پاک با 500 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 66 هزار نفر رسید. سال . . یک میلیارد تومان.

علاوه بر درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 69 درصد افزایش داشته است. جالب است که با وجود افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و وصول درآمدهای مالیاتی، درآمد مورد انتظار از فروش اموال مازاد دولتی در سال 1401 کمتر از یک درصد بوده است.

بنابراین این سوال مطرح می شود که اگر تلاش دولت برای وصول درآمدهای مالیاتی تا حدودی موثر است، چرا فروش دارایی های مازاد دولتی نزدیک به میزان مورد انتظار نبوده است؟

کسری بودجه چیست؟

دیوان محاسبات یکی از نهادهای وابسته به شورای اسلامی است که گفته می شود در امور مالی و اداری مستقل است.

در واقع وظیفه اصلی این نهاد نظارت بر فرآیندهای مالی در کشور و ایفای نقش نهاد نظارتی مجلس است.

مؤسسه فوق عموماً سالانه حسابها و اسناد مربوط به مؤسسات دولتی را بررسی و گزارشی به نام گزارش توقیف بودجه تهیه می کند.

این گزارش میزان هزینه های سازمان و میزان درآمدهای ایجاد شده در بودجه سال مورد نظر را مشخص می کند. از آنجایی که بخش قابل توجهی از بودجه ایران متکی به درآمد نفتی است و این نوع درآمد با نوسانات همراه است، ممکن است میزان درآمد نفتی محقق شده با آنچه در بودجه در نظر گرفته شده متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید  توضیحاتی درباره شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی -

گزارش تخصیص بودجه چهار ماهه سال جاری دیروز توسط دیوان محاسبات منتشر شد و موارد مندرج در آن مشهود است.

رشد چشمگیر درآمدهای نفتی در 4 ماهه اول سال

بررسی گزارش تفریغ بودجه 4 ماهه امسال حکایت از افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی در سال جاری دارد. یعنی بر اساس این گزارش میزان درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 481 درصد افزایش داشته است.

آمار فروش محصولات مذکور نشان می دهد که در 4 ماهه نخست سال گذشته به حدود 11 هزار میلیارد تومان و در 4 ماهه امسال به حدود 66 هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش این درآمدها را می توان به 2 دلیل نسبت داد.

اول اینکه قیمت نفت به دلایل مختلف از جمله افزایش تقاضا برای نفت به دلیل بحران کرونا و جنگ بین روسیه و اوکراین افزایش قابل توجهی داشته است.

دلیل دیگر ادامه این انتشار است; یعنی جنگ روسیه و اوکراین و تحریم نفت روسیه باعث شد تقاضا برای نفت ایران بیشتر از قبل شود. بنابراین نسبت به سال گذشته سختگیری کمتری در فروش نفت ایران ایجاد کرد.

مروری بر اجرای بودجه سال جاری

گزارش منتشر شده از سوی دیوان محاسبات حاکی از آن است که در 4 ماهه نخست سال جاری از 67 تصمیمی که برای آنها موافقتنامه، بخشنامه، سازوکار اجرایی، ترتیبات اجرایی یا دستورالعمل اتخاذ شده است. . . تا پایان خرداد تنها 17 تصمیم اجرا شد و در 50 مورد دیگر تصمیمات اجرایی نشد.

اهمیت موضوع در این است که ابلاغ نابهنگام مقررات موجب عدم اجرای مفاد قانون بودجه، کاهش درآمد و در نهایت عدم تحقق هدف قانونی می شود.

بیشتر بخوانید  علیرضا جهانبخش به شکل باورنکردنی در فیفا ۲۳ افت کرد

همچنین این گزارش نشان می دهد که حدود 62 درصد از وام های مصوب در بازه زمانی این گزارش محقق شده است. همچنین در همین مدت میزان هزینه ها حدود 66 درصد مبلغ مصوب است و مقایسه عملکرد مجموعه وام های دولتی کشور در ماه های اول و دوم سال جاری حکایت از روند مثبت و رو به رشد دارد. . .

بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 81 درصد مبلغ مصوب این دوره زمانی بوده و کل درآمدهای مالیاتی تا تیرماه 1391 نسبت به مدت مشابه سال قبل 69 درصد افزایش داشته است. . . ، از حدود 91 هزار میلیارد تومان به حدود 154 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش دیوان محاسبات، تعداد دستگاه های فاقد ضمانت نامه در چهار ماهه نخست سال 1391 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 51 درصدی از 218 دستگاه به 107 دستگاه رسیده است.

امتناع از فروش دارایی های دولتی؟

یکی از نکات قابل توجه در گزارش مصادره بودجه 1401 افزایش درآمدهای مالیاتی و تحقق اندک درآمد حاصل از فروش اموال مازاد دولتی است.

یعنی بر اساس گزارش دیوان محاسبات، درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 81 درصد مبلغ مصوب این دوره بوده و کل درآمدهای مالیاتی تیرماه 69 درصد افزایش داشته است. در سال 1391 نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 91 هزار میلیارد تومان به حدود 154 هزار میلیارد تومان رسیده است.

یعنی با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی، 19 درصد درآمدهای پیش بینی شده مصوب نشد. همچنین در مقابل 23 هزار میلیارد تومان به نام اموال حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت فقط 58 میلیارد تومان وصول شد که کمتر از 1 درصد مبلغی است که برای 4 ماهه اول سال 96 پیش بینی شده بود. سال امسال. سالها و سالها

بیشتر بخوانید  رونمایی از پوستر استقلال تاجیکستان برای بازی با پرسپولیس / عکس -

در واقع این نشان می دهد که دولت به همان اندازه که در جمع آوری درآمدهای مالیاتی مورد انتظار جدی است، از فروش دارایی های مازاد خود نیز غفلت کرده است.

اعلامیه میزان درآمد نفت در دولت سیزدهم اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

<п>اعلامیه میزان درآمد نفت در دولت سیزدهم اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید