میزان تأمین آب خوزستان امسال 44 درصد کمتر از میزان طبیعی است



ایسنا / خوزستان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه امسال درآمد ما از آب حدود 10 میلیارد متر مکعب کمتر است ، گفت: میزان درآمدهای سدهای زنجیره ای تا به امروز 13 میلیارد و 400 متر مکعب است در حالی که سال گذشته کل درآمد 23 میلیارد و 200 متر مکعب بود. پیش بینی ما این است که امسال تأمین آب 44 درصد کمتر از حد معمول خواهد بود.

فرهاد ایزاجو امروز (28 تیر) در جلسه مشترک ستاد پیشگیری ، هماهنگی و مدیریت بحران استان و قرارگاه محرومیت زدایی استاندار گفت: بیش از 90 درصد منابع آبی خوزستان در زیر زمین است ، بنابراین استان به شدت آسیب دیده است خشکسالی و تالاب وجود دارد .

به گزارش ایسنا ، وی می افزاید: “در مجموع ، مصرف ما 31 میلیارد متر مکعب آب در سال است و منابع آبی ما حدود 29 میلیارد متر مکعب است. یعنی مصرف بیش از منابع است. امسال واردات آب ما حدود 10 میلیارد متر مکعب کمتر است. جریان جاری سدها 13 میلیارد و 400 متر مکعب است ، در حالی که سال گذشته کل جریان 23 میلیارد و 200 متر مکعب بود. پیش بینی ما این است که جریان آب امسال 44 درصد کمتر از حد نرمال باشد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بیش از 70 درصد محصولات خوزستان در پاییز و زمستان است ، گفت: اگرچه سال طبیعی نیست اما برنامه کشت پاییز و تابستان سال گذشته عادی بود و بیش از 180 هزار هکتار کاشته نشده “این در سال آبی 1399-1400 ادامه دارد. از ماه فوریه ، وضعیت زمین تشخیص داده شده و جلسات متعددی برگزار شده است. در ماه مه ، برنامه ها نهایی شد و مشخص شد که ورودی آب موجود ، که شامل حجم آب است در سدها ، حدود 5 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است. ما مجبور شدیم بخشی از آن را برای کشت پاییزه در مخزن نگه داریم. کل آب 1.6 میلیارد متر مکعب بود که 390 میلیون متر مکعب کمتر از حجم ما در سال 1997 بود 5 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب قابل برنامه ریزی بود ، ما سهمیه آب کشاورزی ، صنعت ، محیط زیست و غیره را تعیین کردیم و آب باقیمانده 818 میلیون متر مکعب بود.

بیشتر بخوانید  گریم متفاوت امیر جعفری در یک فیلم سینمایی + عکس

ایزدجو ادامه داد: تا به امروز 90 هزار هکتار با مصرف زیاد برنج برداشت شده و آب مورد نیاز این کشت حدود 3 میلیارد متر مکعب بوده است و 818 میلیون متر مکعب داشته ایم که ثبات کلی آب را ناپایدار می کند.

وی با بیان اینکه در مورد هورالعظیم ، آب رسیده مطابق برنامه تا پایان ماه مه بود ، گفت: “اما در ماه جولای ، به دلیل برداشت زیاد آب ، با مشکلی روبرو شدیم که البته مقدار آن را افزایش داد از آب وارد شده به آب. هورا 160 متر مکعب ، که دوباره به 130 رسید. “متر مکعب برمی گردد.

در پایان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به موجودی آب سدها یادآور شد: در حال حاضر موجودی سدها حدود 4 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب است و به منظور کنترل مصرف ، دو سیستم مدیریتی در خشکی و مدیریت مصرف ما همه نکات مهم را ایجاد و شناسایی کرده ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید