مکان و زمان برنامه غربالگری تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال + جزئیات


غربالگری تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال

تشویق کننده: معاون توسعه پیشگیری سازمان اجتماعی از اجرای طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله در بیش از 40 هزار پایگاه از اول آبان تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: کم بینایی و نابینایی می تواند با کمترین هزینه جلوگیری شود

مجید رضازاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم اظهار داشت: این طرح از 23 سال پیش توسط سازمان بهزیستی کشور برای پیشگیری از نابینایی، کم بینایی و تنبلی چشم اجرا شد. . او تا 6 سال در این پروژه شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین زمان طلایی برای مداخله و درمان تنبلی چشم زیر 10 سال است، گفت: با اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان تنبلی چشم شناسایی و در نهایت درمان می شوند، در حالی که کودکان 3 تا 6 سال در کسانی که دچار تنبلی شده اند. غربالگری امسال نیز باید در این طرح شرکت کنند، زیرا امسال کودک چهار ساله تنبلی چشم قابل تشخیص است در حالی که غربالگری پارسال مشکلی نداشت و در واقع هر کودک 3 تا 6 ساله باید حداقل سه شرکت کننده در پروژه در این دوره داشته باشند.

رضازاده افزود: پیشگیری و درمان تنبلی چشم بسیار ساده است، اما مستلزم شناسایی کودکان مبتلا به این بیماری، بستن چشم، استفاده از عینک و در برخی موارد عمل های ساده از فرآیندهای درمان تنبلی چشم است.

معاون توسعه پیشگیری سازمان اجتماعی ادامه داد: سال گذشته 3.5 میلیون کودک (75 درصد کودکان) در این طرح غربالگری شدند که از این تعداد حدود 18 هزار نفر مبتلا به تنبلی چشم هستند.

بیشتر بخوانید  متن آهنگ یه روز خوب میاد سروش لشکری (Ye Roz Khob Miyad

رضازاده افزود: از ابتدای اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم 42 میلیون نفر مورد معاینه قرار گرفته اند که از این تعداد 353 هزار نفر دچار تنبلی چشم هستند.

مراکز غربالگری تنبلی چشم کودکان

وی افزود: در طول سال 2000 پایگاه ثابت در مراکز مددکاری اجتماعی در طرح غربالگری چشم آماده ارائه خدمات هستند که در آبان و آذر تعداد آنها به 40000 پایگاه می رسد که در این راستا مراکز درمانی، پایگاه های سیار، موقت و مهدکودک ها . . مساجد.» و همه محله هایی که دسترسی خوبی برای مردم دارند آماده خدمت هستند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان اجتماعی کشور عنوان می کند: کودکانی که در طرح غربالگری تنبل هستند به سطوح بعدی (سطوح 2 و 3) اعزام می شوند.

هزینه غربالگری تنبلی چشم برای کودکان چقدر است؟

وی در پایان درباره قیمت این پروژه گفت: از این نظر هنوز هزینه نهایی مشخص نشده و به زودی اعلام می شود، البته در سال گذشته قیمت پروژه در مراکز دولتی و غیردولتی کمی متفاوت بود. با استفاده از نمودار 2500 تومان و با استفاده از دستگاه 5000 تومان بوده و شاید امسال هم همین ارقام بدست آید که در نهایت اعلام خواهد شد.

یارانه معاینه تنبلی چشم

رضازاده همچنین به پرداخت یارانه از سوی سازمان مددکاری اجتماعی برای افرادی که توانایی پرداخت طرح غربالگری تنبلی چشم را ندارند، اشاره کرد و گفت: در این راستا هزینه های طرح برای این خانواده ها توسط سازمان مددکاری اجتماعی پرداخت می شود.


دیدگاهتان را بنویسید