مکان های تاریخی مریوان


سلام جدید – خدمات گردشگری: قبل از اینکه در مورد مکان های تاریخی مریوان صحبت کنیم، بد نیست کمی بنویسیم تا این شهر زیبا را بیشتر بشناسیم. شهرستان مریوان یکی از مناطق مرزی کشور است که در استان کردستان واقع شده و یکی از زیباترین و تفریحی ترین نقاط کشور به شمار می رود. مریوان در نزدیکی دریاچه زریوار و منطقه اورامان قرار دارد که طبیعتی بکر و فوق العاده زیبا دارد. چشم انداز خیره کننده این منطقه که دارای آب و هوای کوهستانی و مساعد است، مریوان را به منطقه ای مناسب به عنوان یک مقصد گردشگری در غرب کشور تبدیل کرده است.

شهر مریوان از دیرباز یک منطقه طبیعی بوده و دارای اماکن تاریخی بسیاری است که زیرساخت های نادر ایران را به تصویر می کشد. از این رو قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی و آشنایی با مکان های تاریخی مریوان بپردازیم.

دریاچه زریبار (زریبار)

دریاچه زریوار یکی از زیباترین مکان های تاریخی مریوان است. دریاچه زیبای زریوار که به زریبار نیز معروف است، بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است. این دریاچه بی نظیر یکی از مهم ترین دریاچه های آب شیرین جهان به شمار می رود که سال هاست با زیبایی های خود گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

دریاچه زریوار در 3 کیلومتری غرب مریوان و در ارتفاع 2 هزار متری قرار دارد. این دریاچه در میان جنگلی انبوه با انواع درختان قرار گرفته است که مکانی باشکوه و زیبا را به این مکان آورده است. وجود دریاچه زریوار در این منطقه آن را به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری غرب کشور و استان کردستان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید  شاخص آلودگی هوا مشهد امروز | شاخص آلودگی هوای مشهد هم اکنون ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

از سوی دیگر داستان ها و افسانه های زیادی درباره پیدایش و اتفاقات دریاچه زریوار وجود دارد که از زبان مردم محلی این منطقه شنیده می شود.

از آنجایی که آب زریوار از چشمه های اطراف آن تامین می شود، این دریاچه ابتدا به زیروبار که در زبان کردی به معنی پایین آب است، معروف بوده و سپس به زریوار تغییر یافته است. ناگفته نماند که این دریاچه محل زندگی انواع آبزیان، گیاهان و پرندگان و همچنین پستاندارانی است که در کنار دریاچه یافت می شوند.

اماکن تاریخی مریوان

روستای اورامان (اورامانات تخت)، یکی از زیباترین مکان های تاریخی مریوان

اورامان تخت یا روستای اورامانات واقع در اورامانات یکی از زیباترین مکان های تاریخی مریوان است که در دل کوه های مرتفع رشته کوه زاگرس و در مجاورت رودخانه سیروان در شهرستان مریوان واقع شده است. .

زیبایی این منطقه دست نخورده و خوش آب و هوا قابل توصیف نیست. باید در این مکان باشید تا با چشمان خود خانه های زیبا و بوی مطبوع درختان سرسبز را در کنار زلالی رودخانه های سیروان و لیلا حس کنید.

روستای اورامان بهشت ​​گمشده کردستان است که با زیبایی و طبیعت ناب خود همه ساله گردشگران متعددی را از سراسر کشور و حتی جهان به سوی خود می کشاند. این منطقه میزبان مسافران بسیاری از کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا بوده است.

خانه های روستای اورامان تخت به گونه ای ساخته شده اند که حیاط هر خانه روی پشت بام خانه دیگری است. بر اساس افسانه ها و روایاتی که از ساکنان این روستا به جا مانده و هنوز هم مردم این منطقه معتقدند، اورامان شهری بزرگ بوده که دارای مرکزی خاص بوده و به همین دلیل آن را مقر یا مرکز دهستان اورامان می دانند. . .

بیشتر بخوانید  طلا و سکه بخریم؟ / پیش‌بینی قیمت طلا در هفته آینده

اماکن تاریخی مریوان

منطقه تفریحی کومچی

از مکان های تاریخی مریوان می توان به منطقه کومچی اشاره کرد. منطقه تفریحی و توریستی کومچیجا در مسیر جاده مریوان به ساکس، در کنار جویبارهای زلال، کوه های بلند و استوار، درختان سرسبز و طبیعت دلپذیر واقع شده است. در این منطقه گونه های گیاهی و جانوری زیادی مانند پیچک، قارچ، ریواس و همچنین حیوانات وحشی مانند روباه، خرس، خرگوش و گرگ وجود دارد.

آرامشی بی نظیر و وصف ناپذیر کل اقامتگاه را فرا می گیرد که با بازدیدتان تعطیلات فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد. از ویژگی های مطلوب منطقه تفریحی کامچی می توان به انواع پرندگان، انواع گیاهان خوراکی، کوه هایی مانند چاوک و امام وره اشاره کرد که برنامه سفر شما را برای طبیعت گردی و طبیعت گردی کامل می کند.

اماکن تاریخی مریوان

روستای کانی سنان یکی از خاص ترین مکان های تاریخی مریوان

روستای کانی سنان در ۷ کیلومتری غرب مریوان در دامنه کوه رو به دریاچه زریوار قرار دارد و یکی از مکان های تاریخی مریوان به شمار می رود. معماری جالب و شگفت‌انگیز خانه‌های این روستا این است که پشت سر هم ساخته شده‌اند و هیچ‌کدام جلوی دیگری نیست. در واقع نحوه چیدمان خانه ها با توجه به شیب موجود به گونه ای است که از هر خانه منظره جالبی به چشم می خورد.

بر اساس اخبار منتشر شده از دیرینه اهالی این روستا قدمتی نزدیک به 150 سال دارد و از آنجایی که اولین ساکنان آن در گذشته سه خانوار گله دار به نام های کانی سه نان بوده اند به این روستا لقب کانی سنان نیز داده شده است.

بیشتر بخوانید  روز بدون مرگ ولیعهد را در البرز رقم بزنید

اماکن تاریخی مریوان

از دیگر آثار تاریخی و تفریحی شهرستان مریوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفرجگاه ملاکوبی، دشت بیلو، بازار مرزی، غار کونا شام شام، قلعه مریوان (قلعه امام)، آبشار گیله، ارتفاع چهل چسمه و پل گران (کردلان).

قطعا بازدید از اماکن تاریخی مریوان می تواند زندگی تازه ای برای جسم و روحی باشد که مدت ها را در آب و هوای آلوده این شهر سپری کرده است.

اماکن تاریخی مریوان

<п>اعلامیه اماکن تاریخی مریوان اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید