مچ بند (اسپلینت) چیست و چه کاربردی دارد ؟



مچ بند چیست ؟


مچ بند : درد مچ دست به دلایل مختلف مانند کشیدگی تاندون یا سندرم تونل کارپال در بسیاری از افراد شایع است و یکی از روش های تسکین و درمان آن استفاده از مچ بندهای طبی موجود در بازار است که باید با مشورت پزشک تهیه شوند.


استفاده از مچ بندهای طبی می‌تواند به کاهش درد مچ هنگام شرکت در این فعالیتها کمک کند و پشتیبانی لازم را فراهم کند.


یک مچ بند خوب باید فشار ملایمی به دست وارد کند و در عین حال حرکت مچ دست را محدود نکند.


یک مچ بند خاص برای همه دردها و همه اشخاص مناسب نیست!


هنگامی که در مورد فرآیند بهبودی کسی را راهنمایی می‌کنید باید بداند، هیچ وقت یک سایز مناسب همه نیست به ویژه وقتی در مورد مچ دست باشد.


چیزی که ممکن است برای یک فرد و آسیب مچ دست او موثر باشد ممکن است در فرد دیگری با همان آسیب مچ دست یا شرایط مشابه موثر نباشد.


تحقیق در مورد مزایا و خطرات استفاده از مچ بند طبی، گام مهمی در تعیین این است که آیا این وسایل ارتوپدی کمک می‌کنند یا آسیب می‌رسانند؟


مچ بندها چگونه کار می‌کنند ؟


مچ بندها یک راه حل آسان برای مچ‌های خسته‌ای هستند که باعث بروز درد و ناراحتی شده است.


مچ بند (یا اسپلینت) به شما کمک می‌کند که مچ دست خود را سفت نگه دارید و بتوانید بدون هیچ محدودیتی آن را حرکت دهید. همچنین باعث کاهش فشار روی عصب مدیان می‌شود.


علاوه بر اینکه، مچ بندها درد را کاهش می‌دهند انجام حرکات را دشوار می‌کنند.


مچ بند یک درمان کوتاه مدت برای سندرم تونل کارپال است. استفاده طولانی مدت از مچ بندها ممکن است عضلات مچ دست را تضعیف کند.


برای جلوگیری از این مورد شما با ورزش کردن عضلات مچ دست خود را پس از استفاده از مچ بند تقویت کنید.


همیشه به یاد داشته باشید که مچ بند جایگزینی برای ارگونومیک از دست رفته در محل کار شما نیست.


یک مچ بند خوب، مچ دست شما را آرام می‌کند، مدت زمان طولانی کار می‌دهد، و به آسانی پوشیده و درآورده می‌شود و همچنین به راحتی قابل شستشو است.


باید مچ دست در موقعیت طبیعی قرار دهد و همچنین حرکات ساده مچ دست قابل انجام باشد اما حرکات پیچیده دست را محدود کند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن مزون های لباس عروس مشهد


کاربردهای مچ بند طبی


فعالیت‌های روزمره زیادی هستند که می‌توانند باعث درد مچ دست شوند.


در اینجا برخی از فعالیت‌هایی که معمولا باعث درد مچ دست می‌شوند و با استفاده از مچ بند قابل پیشگیری هستند را آورده‌ایم :


ورزش های خاصی که ممکن است باعث درد مچ دست شوند مانند تنیس و گلف.


در بعضی از ورزش ها موقعیتی که یک ورزشکار بازی می‌کند، ممکن است شانس وارد شدن آسیب به مچ دست را افزایش دهد، مانند یک مهاجم فوتبال یا دروازه بان فوتبال.


کارکنانی که در انبارداری یا حمل و نقل / خدمات کار می‌کنند ممکن است در معرض آسیب‌ یا درد مچ دست قرار بگیرند. حرکات تکراری در این وظایف شغلی اغلب می‌تواند به مچ دست فشار وارد کنند.


کسانی که در محیط دفتری کار می‌کنند ممکن است هنگام تایپ کردن یا استفاده از ماوس کامپیوتر به مچ دست‌شان آسیب وارد شود.


خبر خوب این است که بسیاری از محل‌های کار، تمارین ارگونومیک درباره وضعیت مناسب بدنی در پشت میز را به کارکنان آموزش می‌دهند و با خرید تجهیزات بهتر به سلامتی مفاصل کارمندان خود کمک می‌کنند.


با این حال، ساعت‌های طولانی نشستن پشت کامپیوتر بدون پشتیبانی مناسب مچ دست باز می‌تواند موجب بروز درد شود.



  • 4. بازی های ویدئویی


بسیاری از افراد در اوقات فراقت خود بازیهای ویدئویی انجام می‌دهند. با این حال، آنها هم ممکن است به مفصل مچ دست خود فشار زیادی وارد کنند.


این افراد هم اغلب به علت صرف مدت زمان طولانی پای کامپیوتر و استفاده از صفحه کلید، ماوس یا کنترلر، بدون وقفه اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند.



  • 5. آسیب های قبلی


اگر آسیب قبلی داشته‌اید، مانند رگ به رگ شدن مچ دست، ممکن است مچ دست شما از درد دائمی ناشی از عضلات یا رباط های ضعیف رنج ببرد.



  • 6. سایر فعالیت های مربوط به مچ دست


فعالیت هایی مانند نقاشی، نوشتن یا کار با ابزارها ممکن است باعث درد مچ دست شوند، به ویژه اگر این کارها را برای مدت زمان طولانی انجام دهید.


کدام یک از انواع بریس مچ دست برای خرید انتخاب کنید؟


بریس مچ دست را به راحتی می‌توانید از داروخانه یا فروشگاه‌های طبی _ پزشکی بدون نسخه خریداری کنید.


گاهی اوقات مچ بند برای هر فرد به صورت سفارشی ساخته می‌شود.


این به شما این امکان را می‌دهد تا مچ بند شما از مواد سبک وزن ساخته شود و مچ دست راحت‌تر حرکت کند و مچ بند دست و پا گیر نباشد.


نوع بریس مورد نیاز بستگی به ساختار آسیب دیده در مچ دست شما دارد.


مچ بندها دارای سطح حفاظت بالا، سطح حفاظت متوسط ​​و سطح حفاظت کم هستند.


با مشورت پزشک می‌توانید یکی از انواع مختلف مچ بند را با مناسب‌ترین قیمت و بیشترین کارایی برای خرید انتخاب کنید:


  • بریس با سطح حفاظت بالا از پلاستیک یا فلز ساخته شده است. آنها فوم یا یک ماده نرم در داخل آن قرار می‌دهند تا فرد احساس راحتی کند. اینها معمولا برای بیمارانی که شرایط جدی و شدیدی دارند استفاده می‌شود.

  • سطح حفاظت متوسط معمولا از نئوپرن ساخته می‌شود که به کاربر احساس راحتی و گرما می‌دهد.

  • برای کسانی که مبتلا به سندرم تونل کارپال هستند، یک اسپلینت فلزی در قسمت جلویی بریس مچ دست قرار داده می‌شود. بندهای چفت و بست به تنظیم بریس به حالت دلخواه کمک می‌کند.

  • محافظ نئوپرن یا گیره‌‌های لوله‌ای ساده برای بریس حفاظت سطح پایین استفاده می‌شود. معمولا از مچ دست تا ساعد نیست. و به مفصل مچ اجازه می‌دهد تا آزادانه حرکت کند. این بریس‌ها معمولا برای حفظ گرما و فشرده سازی برای کاهش تورم استفاده می‌شود.

  • همچنین این بریس‌ها در استانداردهای جهانی موجود هستند و یک بریس برای هر مچ دستی متناسب است. این مچ بندها برای هر دو دست چپ و راست (پشت و رو) استفاده می‌شوند. برخی از بریس‌های مچ دست به مهره‌های چوبی مجهز شده‌اند که این مهره‌ها با پوست دست تماس پیدا می‌کنند و هنگام استفاده دست را ماساژ می‌دهند.


مزایای استفاده از مچ بند


استفاده از مچ بند مزایای بسیاری برای کاربران دارد و می‌تواند به بهبودی بیماران آسیب دیده کمک می‌کند و یا کیفیت زندگی بیمارانی که دردهای مزمن مانند آرتروز دارند را بهبود می‌بخشد.


بیماران باید کاملا از این مزایا و این که چگونه این بریس ها به بهبودی آنها کمک می‌کند آگاه باشند.


  • ثبات مچ دست


  • کاهش تورم

  • بهبودی پس از جراحی

  • محدودیت‌های کمتر در فعالیت‌های روزانه


خطر استفاده از مچ بند


  • دلایل مختلفی وجود دارد که بیماران از مچ بند استفاده می‌کنند گاهی اوقات افراد برای بهبود پیدا کردن آسیبی که به مچ دست وارد شده است و گاهی هم برای کنترل بیماری مزمن مثل سندرم تونل کارپال از آن استفاده می‌کنند.

  • با این حال، برخی از خطرات هم در پوشیدن مچ بند وجود دارد که بیمار باید از آنها آگاه باشد.

  • خیلی مهم است که فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان پزشکی ورزشی، نه تنها این خطرات اغلب جزیی را درک کنند بلکه آنها را به درستی به بیماران خود منتقل کنند.

  • بسیاری از این خطرات مربوط به عادت پوشیدن است و نیاز هست که استفاده درست از بریس آموزش داده شود.

  • یکی از خطرات تجویز مچ بند برای مچ دستی است که رگ به رگ شده، آرتروز و یا هر مشکل دیگری دارد که بیمار به سادگی نمی‌تواند از محصولات حمایتی ارتوپدی استفاده کند، بنابراین مانع روند بهبودی‌اش می‌شود.

  • دلایل بسیاری وجود دارد که افراد ممکن است از مچ بند استفاده نکنند اما اغلب به دلیل ناراحتی‌هایی است که بسیاری از مردم هنگام پوشیدن آنها احساس می‌کنند.

  • ممکن است بریس انجام برخی فعالیت‌ها را دشوارتر کند و به ویژه اسپلینت‌های سفت که می‌تواند باعث ایجاد مقاومت فعال در برابر استفاده از محصولات کمکی شود.

  • یکی از راه های مقابله با این احتمال این است که مچ بند به درستی روی دست بسته شود و آن ناحیه را تحت فشار و ناراحتی قرار ندهد. این نکته همچنین برای دست و بازو هم باید رعایت شود.

  • با بیماران خود کاملا در ارتباط باشید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی در طی روز و یا هفته‌های آتی تغییر نکرده باشد. اگر ناراحتی وجود دارد، با بیمار خود کار کنید تا منشا ناراحتی را پیدا کند و کمک کنید با آن کنار بیاید.

  • می‌توانید نوع دیگری از مچ بند را امتحان کنید یا اطراف نواحی استخوانی مچ دست از بالشتک‌های اضافی استفاده کنید. مواد اولیه به کار رفته در بریس عامل مهمی در ایجاد ناراحتی برای بیمار است.

  • اگر بیمار به نئوپرن یا مواد مشابه آن حساسیت داشته باشد محصولات حمایتی هیپوآلرژنیک یا لاتکس یا بدون نئوپرن می‌تواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد.


بیشتر بخوانید :


لیست قیمت انواع مچ بند طبی در بازار


لیست قیمت انواع قوزک بند در بازار


لیست قیمت انواع زانو بند و ران بند در بازار


لیست قیمت انواع شانه و بازو بند در بازار


لیست قیمت انواع ساق بند در بازار


بیشتر بخوانید  بیوگرافی میخائیل گورباچف

دیدگاهتان را بنویسید