مولایی: بازگشت به برجام منتظر حرف آخر است



یک کارشناس امور بین الملل گفت که به نظر می رسد توافق بر سر بازگشت کشورها به شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شده و سندی نیز نوشته شده است: “من فکر می کنم اکنون کار به جایی رسیده است که با توجه به حساسیت این موضوع ، مقامات ارشد تصمیم می گیرند حرف آخر را بزنند.

یوسف مولای در گفتگو با ایسنا در مورد مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکرات هسته ای دارای شرایط بسیار پیچیده ای با جنبه های مختلف فنی ، سیاسی و حقوقی است و گنجاندن آنها در یک سند اکنون دشوار است ، هرچند به نظر می رسد کارهای زیادی انجام شده است.

وی افزود: روند مذاکرات برای احیای برجام به گونه ای بوده است که هر کشوری به ویژه ایران و ایالات متحده می خواهند از فرصت استفاده کرده و برخی از مطالبات خود را که قبلاً در آن زمان برآورده نشده اند ، به عنوان مثال در آن زمان ، دریافت کنند ، ایران “وی خواستار این بود كه ایالات متحده اطمینان حاصل كند كه دیگر از برجام خارج نخواهد شد ، به شرط آنكه این یك مسئله سیاسی جدی باشد كه باید به روش خود حل شود و احتمالاً باید توسط كنگره تصویب شود ، همه چیز در پیچیده و دشوار است.

وی افزود: ضمانت سیاسی توسط ایالات متحده اعتبار ندارد ، زیرا هر کشوری می تواند تعهدات بین المللی و دو جانبه خود را با سایر کشورها خاتمه دهد. از طرف دیگر ، ایالات متحده یک بار این کار را انجام داده و بعید است با تغییر دولت بار دیگر از برجام یا از توافق دیگری خارج شود.

بیشتر بخوانید  کیا سراتو ۲۰۲۲ را سایپا به کشور وارد می‌کند + مشخصات و قیمت

این کارشناس روابط بین الملل گفت: فکر می کنم روند کار قبلاً به جایی رسیده است که تصمیمات باید در سطوح بالا گرفته شود. با توجه به حساسیت موضوع ، مقامات ارشد پایتخت ها حرف آخر را می زنند. تا آنجا که می دانیم از لحاظ فنی منسجم و مدون است.

وی در مورد سکوت و تأخیر در روند مذاکرات طی یکی دو هفته گذشته و برخی احتمالات ، هرگونه توافق و امضای سند به آغاز دولت آقای ریسی موکول می شود ، وی گفت: “من فکر نمی کنم این تاخیر به دلیل آغاز دولت “جدید باشید. من نمی گویم این کار نمی کند ، اما فکر نمی کنم دولت و رئیس جمهور منتخب بخواهند این روند را کند کنند.

وی ادامه داد: در هر صورت ما نمی توانیم خود را جای تصمیم گیرندگان و اراده سیاسی حاکم قرار دهیم ، زیرا دانش ما در مورد مسائل و شرایط بسیار محدود است ، اما اگر ایران تاکنون تصمیم به مذاکره و تشکیل توافقنامه گرفته است ، همکاری کنید ، او باید این موضوع را مهم تلقی کرده باشد. بعلاوه ، اگر هیچ گشایشی بین المللی در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی کشور وجود نداشته باشد ، این به ضرر دولت جدید خواهد بود.

این کارشناس روابط بین الملل همچنین با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی در دولت آینده خاطرنشان کرد: برنامه یا استراتژی سیاست خارجی مدون و مطالعه شده یکی از نیازهای اصلی کشور است. وزارت امور خارجه سیاست ها را اجرا می کند و اول از همه سیاست های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تعامل با ایالات متحده آمریکا ، برقراری مناسب روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف و غیره را باید روی کاغذ بگذارید و نهایی کنید و باید ببینیم طبق برنامه ، چه کسی می تواند این کار را انجام دهد. باید اجرا شود ، زیرا دستگاه سیاست خارجی خود سیاستگذاری نمی کند.

بیشتر بخوانید  امتناع فروشگاه زنجیره ای از عرضه کالاهای اساسی

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید