موتور سیکلت چیست و چه کاربردی دارد ؟



موتور سیکلت


اولین موتور سیکلت در اشتوتگارت توسط مخترعان آلمانی گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سالِ ۱۸۸۵ طراحی و ساخته شد.


در ابتدا بیشتر به دوچرخه‌ای موتور دار شباهت داشت و مخترعانش آن را (Reitwagen) ریت‌واگن به معنای (riding car) ماشین سواری نام‌گذاری کرده بودند.


موتور سیکلت چیست ؟


موتورسیکلت طبق تعریف استاندارد ملی ایران به شماره ۷۵۵۸ عبارتست از وسیله نقلیه موتوری دو، سه یا چهار چرخ یا دارای چرخهای دوقلو.


گروه‌های موتورسیکلت


طبق تعریف استاندارد ملی ایران به شماره ۷۵۵۸ موتورسیکلت‌ها در هفت گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:


  1. گروه L1e (موتورگازی‌های دوچرخ)

  2. یا گروه L2e (وسایل نقلیه سه چرخ) که حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت نباشد، که در نوع احتراق داخلی، حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب نباشد، و در نوع الکتریکی، حداکثر توان اسمی پیوسته بیشتر از ۴ کیلو وات نباشد.

  3. گروه L3e (وسایل نقلیه دوچرخ بدون یدک‌کش کناری)

  4. و گروه L4e (وسایل نقلیه دوچرخ با یدک‌کش کناری) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندری بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.

  5. گروه L5e، موتورسیکلت‌های سه چرخ (وسایل نقلیه با سه چرخ متقارن) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آن‌ها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.

  6. گروه L6e، موتورسیکلت‌های چهار چرخ سبک که جرم بدون بار آن‌ها کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم باشد.

  7. گروه L7e، موتورسیکلت‌های چهار چرخ سنگین که جرم بدون بار آن‌ها کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم باشد.


انواع موتورسیکلت


طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها بوده، همچنین موتورسیکلت‌ها در هر کاربرد براساس حجم موتور کلاس بندی می‌گردند.


که به انواع زیر تقسیم می‌شود:


  1. اندرو

  2. کراس

  3. تریل (کراس شهری)

  4. بیابانی یا داکار



  • 2. ریس (مسابقه‌ای)



  • 3. استریت (خیابانی)



  • 4. نیکد (لخت خیابانی)


  1. اسکوتر

  2. مسافرتی، تراول (Touring) مانند گلدوینگ

  3. موتورهای تفریحی (Cruiser) مانند هارلی دیویدسون

  4. موتورهای چهارچرخ (ATV)


مزایا و کاربرد موتورسیکلت



  • 1. صرفه جویی در سوخت


این یک امر غیرقابل انکار است که موتور ها نسبت به ماشین ها به سوخت کمتری نیازمند هستند، ماشین های بزرگ به دلیل موتورهای پیچیده و وزن سنگینی که دارند به سوخت بیشتری نیاز دارند.


گرچه این امر تفاوتی در کارکرد ماشین ایجاد نمی کند و همچنان موتورسیکلت ها از سرعت بالایی بهره مند هستند ولی به علت ساختار فیزیکی که دارند از سوخت کمتر و در نتیجه هزینه کمتری برخوردار هستند که اگر این مقیاس را ماهانه یا سالانه بسنجید متوجه می شوید که هزینه زیادی را به جای سوخت کردن ماشین های بزرگ می توانید ذخیره کرد.



  • 2. دسترسی سریع به سفارشات


البته که موتورسیکلت یک وسیله همیشه ماندگار برای جا به جایی نیست زیرا توانایی حمل و نقل وسایل سنگین را ندارد.


برای حل این مشکل از وانت بار ها رو نمایی کرده اند.


اما کمکان موتورسیکلت ها بهترین گزینه برای جا به جایی وسایل کوچک هستند و همچنین نسبت به ماشین ها مشکل ماندن در ترافیک را ندارند بنابراین مشتریان با سرعت بیشتری به سفارشات خود دست پیدا می کنند که این خود رضایت مشتریان را نیز به دنبال دارد.



  • 3. آسان و کم هزینه


موتورسیکلت ها ماشین های کم هزینه تری نسبت به ماشین های سنگین تر هستند.


بنابراین حتی اگر مشکل یا خرابی به وجود بیاد به علت ظاهر ساده تری که دارند سریع تر و با هزینه کمتری تعمییر می شوند و این به خودی خود می تواند در هزینه بسیار به صرفه باشد، حتی برای مشتریان نیز در هزینه ای که برای حمل و نقل پرداخت می کنند تاثیرگذار است.


موتورسیکلت ها اگر از امنیت بالایی برخوردار باشند یعنی این که اصول و قوانین لازم از جمله رعایت پوشش کلاه مخصوص را مدنظر قرار دهند از بهترین گزینه های ممکن برای جا به جایی آسان و سریع در بازار عصر مدرن می باشند.


مسابقات جهانی با موتور سیکلت


مسابقات جهانی رسمی موتور سیکلت در حجم‌های ۱۲۵ _ ۲۵۰ _ ۵۰۰ سی سی انجام می‌گیرد که به کلاس ۵۰۰ سی سی آن موتو جی پی می‌گویند.


برخی از موتور سواران در این مسابقات مانند والنتینو روسی ایتالیایی و خورخه لورنزو اسپانیایی دستمزدی بیشتر از کریس رونالدو فوتبالیست پرتغالی دریافت می‌کنند.


برخی از این موتورها مانند هوندا ان اس ار ۲۵۰ دو زمانه به ایران وارد شده‌اند ولی مسابقات حرفه‌ای این موتورها در ایران وجود ندارد.


اجزای موتور سیکلت


موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر می‌باشد:


  1. موتور

  2. سیلندر (تا ۱۲ سیلندر مانند کاوازاکی زد ۲۳۰۰ سی سی)

  3. سر سیلندر

  4. اگزوز

  5. صفحه کلاچ

  6. زین

  7. باک بنزین

  8. رادیاتور اب یا روغن

  9. شاسی


برندهای مشهور موتورسیکلت


1. هارلی دیویدسون


از برندهای موتورسیکلت می‌توان به هوندا _ یاماها _ سوزوکی _ کاوازاکی _ کی تی ام _ ایژ، که تولید کارخانه ایژماش روسیه است _ ام زد روسیه _ هارلی دیویدسون _ دوکاتی _ بی ام و _ بنلی، ایتالیایی _ پالس و مگلی اشاره کرد.


از موتورسیکلت‌های سبک‌تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.


معروفترین موتورسواران جهان


در میان موتورسواران می‌تواند به خورخه لورنزو دارنده ۵ عنوان قهرمانی جهان از اسپانیا ‘ مارک مارکز دارنده ۴ قهرمانی جهان از اسپانیا ‘ مکث بیاجی از ایتالیا ‘ میک دوهان از استرالیا ‘ جیاکومو آگوستینی از ایتالیا اشاره کرد.


اما بدون تردید معروف‌ترین موتورسوار جهان کسی نیست جز موتورسوار نامی و پرطرفدار ایتالیایی یعنی والنتینو روسی دارنده ۹ عنوان قهرمانی جهان.


استفاده از موتور سیکلت


معمولاً شرایط تهیه و نگهداری موتور سیکلت به دلیل ارزانی نسبت به اتومبیل آسان‌تر است.


گرفتن گواهی نامه راندن موتور معمولاً آسان تر از گواهی نامه اتوموبیل رانی است.


موتورسیکلت در ایران


موتور طرح هوندا ۱۲۵ سی سی بیشترین برند مورد استفاده در ایران است. به غیر از هوندا سی دی آی ۱۲۵ امروزه موتورسیکلتهای جدیدی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد موتورهای طرح هوندا ۱۲۵ در ایران با نام‌های کارخانجات مونتاژکننده ایرانی روانه بازار می‌شوند.


موتور گازی نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت.


موتورسیکلت‌های سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده‌کنندگان ویژه خود را دارند.


از میانه‌های دهه ۶۰ خورشیدی به دلیل ترورهای انجام شده از سوی گروه های مخالف و کشته شدن شماری از افراد سرشناس با استفاده از موتورسیکلت های پرحجم که در ایران موتور سنگین نامیده می‌شوند.


کمیته منحل شده انقلاب اسلامی طی صدور بیانیه‌ای رفت و آمد با موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سی سی در درون شهرها را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد ولیکن این بیانیه امروزه همچنان پابرجاست و مأمورین انتظامی به هنگام مشاهده موتورسیکلتهای بالای ۲۵۰ سی سی مبادرت به توقیف و دستگیری راکب آن می‌نمایند.


اما در کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری و تردد با هیچ نوع وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت‌های پرحجم نشده ولی پلیس راهور در حال حاضر از شماره گذاری و ارائه اسناد مالکیت موتورسیکلتهای بیش از ۲۵۰ سی سی خودداری می‌نماید.


در ایران تعداد زیادی موتورسیکلت سنگین مثل سوزوکی ۱۰۰۰ مدل ۱۹۷۹_۱۹۸۱، هوندا cbk750 و هوندا cbr 1000 rr، سوزوکی هایابوسا، سوزوکی بیکینگ، هوندا سی بی ۱۳۰۰ و… وجود دارد که به صورت قاچاق در جاده‌ها و خیابان‌ها و هر از گاهی به گونه قانونی در معدود پیست‌های موتور سواری شماری از شهرهای ایران مورد استفاده موتورسواران قرار می‌گیرد.


یکی از معروف‌ترین موتورسیکلت‌های وارد شده به ایران موتور سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ مدل ۱۹۷۹ می‌باشد که موتورسیکلتی دارای چهار سیلندر و ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت حداکثر است.


این موتور سیکلت در سال ۱۳۵۶ توسط فردی بنام گلابچی برای اولین بار به ایران وارد شد و بخاطر شتاب بالا ظاهری زیبا و پرابهت و صدایی بسیار زیبا به یک موتور افسانه‌ای تبدیل شد.


از دیگر موتورهایی که در ایران پر طرفدار هستند می‌توان به سوزوکی ار اف ۴۰۰ ۱۹۹۴ و هوندا سی بی ۴۰۰ نام برد که تقریباً ۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ کیلومتر سرعت دارند و برای شروع موتور سواری حرفه‌ای مناسب می‌باشند.


بیمه موتور سیکلت


موتورسیکلت مانند تمام وسایل نقیله موتوری باید دارای بیمه‌نامه اجباری «مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» که به اختصار «بیمه شخص ثالث» نامیده می‌شود، باشد.


بیمه موتورسیکلت، کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این بیمه‌نامه بسیار ضروری است.


نگهداری از موتور سیکلت


موتورسیکلت هم همانند دیگر وسایل موتوری نیازمند مراقبت می باشد و برای طولانی تر شدن عمر آن می بایست راکب، در سیکل زمانی مرتب، روغن موتور، زنجیر چرخ، باد لاستیک ها و…… را چک بکند.


بیشتر بخوانید:


لیست قیمت انواع موتور سیکلت در بازار


بیشتر بخوانید  لیست تلفن و آدرس دفاتر پیشخوان دولت ایلام

دیدگاهتان را بنویسید