خانواده موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت هستند که در HMMA تولید می شوند.
موتور اول یک موتور 3 لیتری مجهز به زمان بندی متغیر سوپاپ ها و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) قابل سفارش در نسل پنجم آذری است. این موتور دارای نسبت تراکم 11: 1 است و 266 اسب بخار قدرت و 317 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. با توجه به ضریب چگالی بالا در این موتور، استفاده از سوپر بنزین اجتناب ناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI موجود است که قدرت موتور را به 247 اسب بخار و گشتاور 282 نیوتن متر کاهش داده است.
موتور بعدی یک موتور 3.3 لیتری شش سیلندر به نام G6DB است که بسته به بازار و نسخه ECU از 249 اسب بخار قدرت تا 262 اسب بخار و 312 نیوتن متر گشتاور متغیر است. این موتور اولین بار در هیوندای سوناتا 2006 معرفی شد و مجهز به 4 سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپ های ورودی زمان بندی متغیر طراحی شده است. نسخه دیگری از این موتور G6DH نام دارد که با آزرا 2012 عرضه شد.این موتور مجهز به سیستم های Dual CVVT و GDI قدرتی معادل 294 اسب بخار و 346 نیوتن متر دارد. این موتور با اندکی تغییرات در برخی بازارها در جنسیس با 262 اسب بخار و 316 نیوتن متر گشتاور و در سال 2013 سانتافه با 270 اسب بخار و 319 اسب بخار عرضه شد.
سومین موتور 3.5 لیتری G6DC اولین بار با سانتافه 2010 با 276 اسب بخار قدرت و 336 نیوتن متر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT معرفی شد. کیا سورنتو 2011 نیز مجهز به این موتور است که در کشور ما کاملا شناخته شده است.
موتور 298 اسب بخاری به لطف تغییراتی که در ECU ایجاد شده، در کیا کادنزا موجود است. هیوندای این موتور را با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه خودروی پکن 2010 ارائه کرد.
موتور بعدی DOHC 3.8 لیتری با 24 سوپاپ است که 263 اسب بخار قدرت و 348 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور با نام Lambda MPi شناخته می شود.
باید گفت که این موتورها گام بزرگی برای هیوندای هستند اما از نظر عملکرد همچنان با موتورهای بزرگی مانند تویوتا و بی ام و فاصله دارند. مقاله ای که اخیرا در مورد تعمیر بلبرینگ های آذر منتشر شده یکی از این موتورها بود. یکی از دوستانی که تجربه چندین ساله کار بر روی انواع خودروهای ژاپنی، آلمانی و کره ای را دارد، توصیه می کند که به دلیل شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین غیرواقعی بودن بسیاری از روغن های موجود در بازار کشور، روغن این موتورها 5000 یا 6000 بهتر است. کیلومتر در کل از نکات مثبت این موتورها می توان به قدرت و مصرف سوخت خوب اشاره کرد و اضلاع منفی آن قدرت کم اسب بخار در لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی است.
واژگان:
HMMA: هیوندای موتور ساخت آلاباما
————————————————- —————————
توجه: کاربر محترم؛ انتشار سایر مطالب رسانه ای توسط مجله اینترنتی تشویق، لزوماً به معنای صحت و تایید مطالب آنها و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر نمی باشد. ضمناً می توانید اخبار و مطالب مهم خود را که تاکنون در هیچ رسانه ای منتشر نشده است به ایمیل [email protected] ارسال کنید تا در صورت داشتن مولفه های لازم منتشر شود.