موارد و نحوه مصرف قرص کلونازپام



قرص کلونازپام در برخی موارد در درمان بیماری هایی نظیر حملات پانیک و ترس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


یکی از داروها که دارای ویژگی های ضد تشنج یا ضد سرع می باشد قرص کلونازپام است. قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با داروی مورد نظر بدست آورید و آن را بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای روی جعبه آن استفاده کنید.


در طول مصرف این قرص از آنجا که ممکن است افکاری مثل خودکشی به ذهن شما خطور کند بهتر است به طور مداوم تحت بررسی پزشک قرار گیرید. در ادامه مهمترین اطلاعات در مورد داروی کلونازپام را بررسی خواهیم کرد.


قرص کلونازپام


قرص کلونازپام چند روز در بدن میماند ؟


موارد مصرف قرص کلونازپام


  • درمان تشنج

  • درمان صرع

  • حملات پانیک

  • اختلالات اضطرابی


نحوه مصرف داروی کلونازپام


کلونازپام را توسط دهان و طبق تجویز پزشک روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. میزان دوز مصرفی آن به شرایط پزشکی، سن و واکنش به دارو بستگی دارد.


برای کودکان دوز مصرفی معمولا به وزن آن ها بستگی دارد. افراد بزرگسال معمولا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی آن کاسته شود. دوز خود را افزایش ندهید، به طور معمول و به مدت مشخصی که پزشک تجویز کرده است از آن استفاده کنید.


این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا مزایای آن را بدست آورید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است برخی شرایط بدتر شود.


دوز مصرفی شما ممکن است به تدریج کاهش یابد. پزشک شما ممکن است برای مدتی دوز مصرفی شما را افزایش دهد تا از کسب نتایج بهتر از این دارو مطمئن شود. این قرص را بهتر است یک دفعه و به همراه یک لیوان آب مصرف کنید.


این دارو باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد هرگز بیش از نه هفته از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.


اگر استفاده از یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک هستید از مصرف دوز فراموش شده چشم پوشی کنید برای جبران دوز از دست رفته از داروی اضافی استفاده نکنید.


اما اگر بیش از دوز معمول از آن استفاده کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده زیاد از آن می تواند کشنده باشد و علایم آن می تواند خواب آلودگی، گیجی، ضعف عضلانی و غش باشد.


احتیاط و نکات مهم در استفاده از قرص کلونازپام


اگر مبتلا به ناراحتی های کبدی هستید یا به کلونازپام یا دیگر بنزودیازپین حساسیت دارید، مثل آلپروزولام، کلرودیازپوکسید، کلورازپتا، دیازپام، لورازپام، اوکسازپام نباید از این قرص استنفاده کنید.


کلونازپام ممکن است برای نوزاد متولد نشده خطراتی به همراه داشته باشد، و همچنین ممکن است اختلالات تنفسی و تغذیه ای را در نوزاد تازه متولد شده ایجاد نماید.


اما تشنج در طول حاملگی برای مادر یا جنین ممکن است خطراتی داشته باشد. در طول حاملگی بدون تجویز پزشک از قرص کلونازپام استفاده نکنید و یا استفاده از آن را قطع ننمایید.


در هنگام استفاده از این قرص ممکن است فکر خودکشی به سر شما بزند. دکتر شما باید وضعیتتان را در ملاقات های منظم بررسی کند. تمام قرار ملاقات ها را به موقع بروید.


قرص کلونازپام


از بین بردن اثر قرص کلونازپام


موارد کاربرد قرص کلونازپام


در صورت مشاهده علایم مثل بدتر شدن یا علایم جدید مثل: تغییرات رفتار و خلق و خو، افسردگی، اضطراب، آشفتگی، تحریک پذیری، خشم، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت های زیاد بدنی یا ذهنی، یا تفکراتی مثل خودکشی یا آسیب رساندن به خود با پزشک خود تماس بگیرید.


قبل از مصرف قرص کلونازپام اگر اختلالات کلیوی یا کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی، یا سابقه افسردگی، افکار خودکشی، آسم، نفخ، اختلال مزمن انسداد ریه یا اعتیاد به داروها و الکل دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.


اگر در حال مصرف قرص کلونازپام می باشید الکل ننوشید. این دارو تاثیرات الکل را افزایش می دهد. این دارو ممکن است برخی عادت ها را ایجاد نماید بنابراین تنها باید توسط فردی استفاده شود که برای او تجویز شده است.


داروی کلونازپام را در مکانی امن جاییکه دیگران به آن دسترسی ندارند، در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگاه دارید.


عوارض جانبی قرص کلونازپام چیست ؟


قرص کلونازپام نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایعترین عوارضی که ممکن است به دنبال مصرف این دارو بروز یابند عبارتند از:


  • خواب آلودگی

  • سرگیجه

  • احساس خستگی

  • افزایش ترشح بزاق


توجه داشته باشید که هر فردی که از این دارو استفاده می کند به این عوارض دچار نمی شود. همچنین معمولا این علایم خود به خود بهبود می یابد. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده هستند یا این علایم در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را از موضوع باخبر سازید.


توجه داشته باشید که پزشک شما قرص کلونازپام را با قضاوت بر اینکه شما از مصرف آن سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید برای شما تجویز نموده است. با این وجود اگر احساس می کنید که این شما واکنش مناسبی به این دارو نمی دهید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.


حساسیت دارویی شدید به قرص کلونازپام بسیار نادر است. با این وجود در ضورت هرگونه واکنش آلرژیک به این دارو بایستی بی درنگ به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. واکنش پوستی، خارش بدن، تورم لب ها و صورت و تنگی نفس برخی از علایم آلرژیک می باشند.


تداخلات دارویی درباره قرص کلونازپام چیست ؟


تداخلات دارویی و بر هم کنش میان آن ها می تواند اثربخشی داروی شما را افزایش یا کاهش دهد.تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که اثربخشی قرص کلونازپام را افزایش می دهد. افزایش اثر آن می تواند شما را مستعد بروز عوارض آن نماید.


بنابراین پزشک شما بایستی مقدار کمتری از این دارو را برای شما تجویز نماید تا بتواند از افزایش احتمال عوارض این دارو بکاهد. عکس این موضوع نیز صادق است.


بدین معنا که اگر داروی دیگری اثر قرص کلونازپام را کاهش می دهد پزشک شما باید میزان دوز دارو را افزایش دهد. بنابراین به تمامی بیماران توصیه می گردد تا قبل از مصرف این دارو سایر داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند صحیح ترین تصمیم را در درمان آنها اتخاذ نماید.


در صورتی که شما از داروهایی استفاده می کنید که موجب خواب آلودگی شما می گردد حتما آن ها را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این داروها عبارتند از:


  • مصرف الکل

  • آنتی هیستامین ها

  • ستریزین

  • دیفن هیدرامین

  • داروهای خواب آور

  • آلپرازولام

  • دیازپام

  • لورازپام

  • زولپیدم

  • شل کننده های عضلانی

  • نارکوتیک ها و مخدرها

  • کدئین

  • مورفین


قرص کلونازپام


مصرف بیش از حد کلونازپام


توصیه‌ها در مورد مصرف کلونازپام


  1. با غذا یا شیر مصرف شود تا علائم گوارشى کاسته شود.

  2. در دماى اتاق نگهدارى شود.

  3. در صورت خشک‌شدن دهان از آب نبات، مزمزه کردن مکرر آب یا آدامس استفاده شود.

  4. در مراحل اولیه درمان، فعالیت‌هاى بیمار به کمک یک همراه صورت گیرد، چرا که ممکن است بیمار سرگیجه داشته باشد.


ارزیابى بالینی قرص کلونازپام


پاسخ به درمان : کاهش میزان صرع با توجه به نسبت آن در جدولى که در اختیار بیمار است.

وضعیت روانی : خلق، حواس، رفتار، افزایش خواب‌آلودگی، تغییرات رفتاری، در صورت بروز تغییر در وضعیت روانى مریض به پزشک اطلاع دهید.

مشکلات چشمی : قبل، حین و بعد از درمان با این دارو معاینات چشمى ضرورى است (شامل slitlamp، فوندوسکوپى و تونومترى است).

واکنش آلرژیک : راش‌هاى قرمز برجسته، که در صورت بروز این علائم، مصرف دارو را متوقف کنید.

دیسکرازی‌هاى خونی : تب، گلودرد، راش، زردی.

مسمومیت : دپرسیون مغز استخوان، تهوع، استفراغ، اتاکسی، دوبینی، بی‌خوابی، اغتشاش شعور، تعریق، کرامپ

عضلانی : کاهش رفلکس‌ها، اغماء، کلاپس قلبى عروقی.


احتیاط در مورد مصرف کلونازپام


در موارد زیر پزشک را مطلع سازید.


  • بیماری حاد تنفسی، ناراحتی های طولانی مدت کلیه یا کبد، مصرف دیگر داروها.

  • برای خانم های باردار: بی ضرر بودن این دارو برای دوران حاملگی هنوط قطعی نیست.

  • برای خانم های شیرده: این دارو در شیر مادر نفوذ می کند و ممکن است برای شیرخوار زیان آور باشد.

  • برای اطفال و کودکان: از مقدار دارو کم کنید.

  • برای سنین بالای 60: از مقدار دارو کم کنید.

  • مصرف این دارو در حین رانندگی و کارهای دشوار: خود بیماری و خواب الوده کنندگی این دارو اجازه چنین فعالیتهایی را نمی دهند.

  • الکل: از نوشیدن الکل بپرهیزید. الکل خواص تسکینی این دارو را افزایش می دهد.


استفاده بلند مدت درمان طولانی مدت از قرص کلونازپام موجب میشود تا حدودی از عوارض مفید و نیز عوارض جانبی این دارو کاسته شود. زیرا بدن به آن عادت می کند.


بیشتر بخوانید  موارد مصرف و فواید قرص درامامین

دیدگاهتان را بنویسید