مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موارد مصرف و عوارض پماد کاپسیکوم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی پماد کاپسیکوم

پماد کاپسیکوم (Capcicum) یک ضد درد موضعی حاوی عصاره فلفل برای درمان دردهایی همچون آرتریت و دردهای عضلانی است. با خاصیت تمرکز حرارت برای رفع کلیه دردهای عضلانی بکار برده می شود و در تسکین و معالجه دردهای زیر توصیه می گردد :

دردهای عضلات پشت و مفاصل شانه ، عضلات گردن و ستون فقرات همچنین کمردردهای روماتیسمی و سیاتیک و کلیه دردهای ماهیچه ای و مفصلی که ناشی از کوفتگی و سرماخوردگی باشد.

بطورکلی مصرف موضعی فلفل برای درد ناشی از زونا، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، و فیبرومیالژیا ، همچنین برای درد عصب (نوروپاتی) مرتبط با دیابت و انواع دردهای عصبی (نورالژی)، و کمر درد مفید است.

موارد مصرف پماد کاپسیکوم

تسکین دهنده :

  • دردهای مفاصل
  • عضلانی
  • ستون فقرات
  • رماتیسم
  • سیاتیک

مکانیسم اثر پماد کاپسیکوم

کاپسیکوم یک نوروپپتید فعال است که ساخت، ذخیره، انتقال و آزاد شدن ماده P را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دارو با تخلیه ماده P و ممانعت از تجمع مجدد آن در اعصاب حسی محیطی، پوست و مفاصل را نسبت به درد غیر حساس می‌نماید.

مقدار مصرف پماد کاپسیکوم

برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر از دو سال، مقدار کافی از پماد کاپسیکوم 3 – 4 بار در روز در محل مورد نظر، قرار داده شود.

موارد منع مصرف پماد کاپسیکوم

پماد کاپسیکوم روی نواحی ترک خورده یا ملتهب پوست، مگر تحت شرایط ویژه، و در نوزادان و اطفال زیر دو سال، مگر تحت نظر پزشک ، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی پماد کاپسیکوم

  • احساس سوزش و گرما در محل تجویز دارو روی پوست
  • سرفه
  • عطسه

هشدار ها در رابطه با مصرف پماد کاپسیکوم

از تماس دارو با چشم و نیز پوست زخم و آسیب دیده باید اجتناب کرد.

توصیه های دارویی در رابطه با پماد کاپسیکوم

1- از تماس دارو با چشم‌ها و نواحی ترک‌دار یا ملتهب پوست اجتناب گردد.
2- از استنشاق باقی مانده دارو خشک شده روی پوست خودداری شود.
3- در صورت بروز اشکال در تنفس یا ورم فوراً به پزشک مراجعه گردد.
4- چنانچه پس از 28 روز در درمان، وضعیت بدتر شد یا بهبود نیافت، مصرف دارو قطع و به پزشک مراجعه شود.
5- دست‌ها پس از استعمال دارو فوراً شسته شوند، مگر آن که خود آنها تحت درمان قرار گرفته باشند.
6- طی هفته‌های اول یا دوم درمان استفاده از لیدوکائین موضعی قبل از استعمال دارو ممکن است ناراحتی‌های اولیه ناشی از دارو را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  تسکین درد با موسیقی

کاپسیوم

رفع دردهای عضلانی با روش های خانگی

کیسه آب سرد

گذاشتن کیسه آب سرد روی ماهیچه های آسیب دیده باعث کاهش میزان درد و التهاب آنها می شود. سرما منجر به منقبض شدن رگ ها شده و سرعت و میزان گردش خون در نواحی آسیب دیده را کاهش می دهد. بدین منظور، ابتدا یک مشت از قالب های یخ را در یک حوله قرار داده و حوله را کاملا جمع کنید. سپس، حوله را به مدت 15 دقیقه روی ماهیچه های آسیب دیده قرار دهید. در ضمن، این روند را هر یک ساعت به مدت 24 تا 72 ساعت بعد از آسیب، تکرار کنید. در ضمن، اگر یخ نداشتید، می توانید از بسته های فریزری شده سبزیجات استفاده کنید.

شستشو با آب گرم

بعد از گذشت 24 ساعت از شروع درد، آب گرم می تواند درد را کاهش داده و ماهیچه ها را آرام تر کند. آب گرم گردش خون در رگ های نواحی آسیب دیده را افزایش داده و روند ترمیم را سرعت می بخشد. البته هرگز نباید از آب گرم در 24 ساعت اول استفاده کنید. بدین ترتیب، ابتدا وان حمام را با آب گرم و یک فنجان نمک دریا پرکنید. منیزیم موجود در نمک دریا باعث آرام تر شدن درد می شود. بنابراین، به مدت حداقل 20 دقیقه در وان دراز بکشید. در ضمن، این کار را چند بار در روز و مدت چند روز تکرار کنید تا ماهیچه هایتان بهبود یابند.

مصرف آلبالو

آلبالو قادر است جلوی دردهای عضلانی ناشی از تمرینات ورزشی را بگیرد. بر اساس تحقیقات علمی در مورد ورزش، ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب موجود در آلبالو باعث کاهش التهاب عضلات و درد می شوند. بنابراین، با مصرف یک فنجان آلبالو بعد از یک تمرین ورزشی سخت از بروز دردهای عضلانی ممانعت کنید. البته می توانید به جای آن، یک لیوان آب آلبالوی طبیعی بدون شکر بنوشید.

زردچوبه

گیاه زردچوبه یک داروی ضد التهاب و مسکن قوی می باشد. ابتدا یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید. سپس، آن را روی شعله ملایم قرار داده تا گرم شود. بعد، دوبار در روز آن را جرعه جرعه بنوشید تا سرعت روند درمان درونی بدن تان افزایش یابد. همچنین به عنوان جایگزین می توانید پمادی از مخلوط مقادیری یکسانی از زردچوبه تازه خرد شده با نمک و آب لیمو تهیه کنید. سپس، پماد حاصل را به ماهیچه های آسیب دیده زده و به مدت 30 دقیقه آن را به حال خود رها سازید. بعد، با آب گرم محل را بشویید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا از درد خلاص شوید.

بیشتر بخوانید  دولوتگراویر چیست و چرا مصرف می شود؟

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده و با بهبود گردش خون، دردهای عضلانی را تسکین می دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف مقداری زنجبیل خام و حرارت دیده دردهای عضلانی ناشی از ورزش و آسیب دیدگی را بهبود می بخشد. بنابراین 4 قاشق غذاخوری از زنجبیل تازه خرد شده در یک تکه پارچه نخی ریخته و پارچه را کاملا جمع کنید. سپس، پارچه حاوی زنجبیل رو حدود یک دقیقه در آب داغ قرار بدهید. سپس پارچه را درآورده و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن، محل آسیب دیده را با آن به مدت 15 دقیقه، کمپرس کنید. این روند را چند بار در روز و 2 تا 3 روز بعد از آسیب دیدگی، تکرار نمایید.

البته می توانید با نوشیدن روزی 3 فنجان دمنوش زنجبیل، از این چای گیاهی برای کاهش دردهای ماهیچه ای خود، استفاده کنید. برای تهیه دمنوش زنجبیل، یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل را در 2 فنجان آب جوشیده قرار داده و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و با مقداری عسل میل کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد التهاب بوده و بدن را قلیایی می کند. به همین دلیل در کاهش دردهای عضلانی موثر می باشد. ابتدا 2 فنجان سرکه سیب را در وان حمام حاوی آب ولرم بریزید. سپس، به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن دراز بکشید. این کار را روزانه به مدت چند روز پشت سر هم انجام دهید تا کاملا بدن تان بهبود یابد. یا اینکه می توانید 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و مقداری عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه یک لیوان به مدت یک هفته بنوشید.

فلفل هندی

فلفل هندی ضد درد و التهاب می باشد. برای بهبود دردهای عضلانی خود، 1 قاشق چایخوری فلفل هندی را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی محل ملتهب قرار داده و با یک باند آن را پانسمان کرده و شب تا صبح به حال خود رها سازید. این کار را به مدت 3 روز تکرار کنید. علاوه بر این می توانید 5 قاشق چایخوری فلفل هندی را با نصف فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس، مخلوط حاصل را به آرامی گرم کرده و آن را به مدت 24 ساعت کنار گذاشته تا ته نشین شود. بعد از 24 ساعت، آن را در یک شیشه دربسته قرار بدهید. روزانه مخلوط به دست آمده را 2 تا 3 بار روی عضلات ملتهب خود مالیده و این کار را به مدت چند روز تکرار کنید. در ضمن می توانید برای همین منظور، مقداری فلفل هندی را در سالاد خود ریخته و میل کنید تا دردهای عضلانی تان به مرور کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  ده کاربرد شگفت انگیز نمک

رزماری

رزماری تازه و خشک شده هردو اثرات ضد درد و التهاب دارند و می توانند درد را به سرعت تخفیف دهند. بنابراین، حدود 100 گرم رزماری خشک شده را در 8 لیوان آب بریزید. سپس، آب را به مدت 20 دقیقه حرارت دهید. بعد، رزماری را از آب خارج کرده و روی قسمت های آسیب دیده بدن خود قرار دهید. این کار را روزانه 3 بار و به مدت 2 تا 3 روز تکرار کنید. دردهای عضلانی تان بهبود می یابد.

روغن خردل

روغن خردل یک پماد طبیعی و سنتی است که با افزایش میزان گردش خون در سطح پوست به تسکین ماهیچه های آسیب دیده کمک کرده و روند بهبود آنها را تسریع می کند. بنابراین، 10 حبه سیر را خرد کنید. آن ها را با 4 قاشق غذاخوری روغن خردل حرارت داده تا حبه های سیر طلایی رنگ شوند. سپس بگذارید مخلوط سرد شود. بعد، با پماد حاصل، محل ملتهب شده را با آرامی ماساژ دهید. این درمان را روزانه چند بار و به مدت چند روز تکرار کنید.

موز

موز حاوی مقداری زیادی پتاسیم می باشد و در نتیجه برای ماهیچه ها بسیار مفید است. در واقع، فقر ماده معدنی پتاسیم منجر به ضعف ماهیچه ها، سستی و آسیب مداوم می شود. به همین دلیل، رزانه یک عدد موز میل کنید. همچنین با مصرف شیرموز می توانید علاوه بر پتاسیم، کلسیم مورد نیاز بدن خود را فراهم کرده و به این ترتیب، مواد ضروری برای سلامت ماهیچه ها را به بدن تان برسانید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید بی نظیر کرم رزماریدین دینه

از کاربردهای باورنکردنی پماد ویکس بیشتر بدانید!

همه چیز در مورد کپسول ، آمپول ، ژل پیروکسیکام


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *