موارد مصرف و عوارض قرص اریترومایسین Erythromycin



قرص اریترومایسین در چه مواردی استفاد می شود؟


اریترومایسین به عنوان جایگزین پنی سیلین ها در بیمارانی که به این دارو حساسیت مفرط دارند، مصرف می‌شود. این دارو جزو ماکرولیدها ست.با دلگرم همراه باشید.موارد استفاده و مقدار مصرف داروی اریترومایسین را در این بخش مطالعه کنید اما پیش از هر مصرف دارویی حتی اگر تمام خواص و موارد استفاده از آن را می دانید سرخود پزشک خود نباشید و حتما با مشورت دکتر دارو مصرف کنید.


موراد استفاده از دارو قرص اریترومایسین


اریترومایسین از دسته داروهای آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های دستگاه تنفس،عفونت های پوست و بافت های نرم بدن و عفونت های گلو و گوش میانی مورد استفاده قرار می گیرد.همین طور برای درمان بیماری هایی که از راه جنسی منتقل می شود مانند سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا.


مقدار مصرف دارو اریترومایسین


200 الی 400 میلی گرم است و هر 6 الی 12 ساعت باید استفاده شود.


اطلاعات مهم در مورد اریترومایسین


برخی از دارو ها اگر با اریترومایسین مصرف شوند میتوانند اثرات جانبی ناخواسته و خطرناکی داشته باشند. در صورتی که از داروهایی چون سیزاپراید ، پیموزاید ، ارگوتامین و دی هیدرو ارگوتامین استفاده میکنید؛ ممکن است پزشک معالج برنامه درمانی تان را تغییر دهد. اگر مبتلا به بیماری های کبدی ، میاستنی گراویس ، اختلال در ریتم ضربان قلب ، سابقه سندرم QT طولانی یا کمبود میزان پتاسیم و منیزیم در خون هستید؛ پیش از مصرف اریترومایسین حتما پزشک در در جریان بگذارید.


این دارو باید برای مدت زمانی که توسط پزشک تجویز شده است بطور منظم مصرف شود. با وجود از بین رفتن علایم بیماری ممکن است عفونت هنوز بطور کامل درمان نشده باشد؛ قطع مصرف دارو تحت چنین شرایطی احتمال بروز دوباره علایم بیماری و تشدید شدن عفونت توسط باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را افزایش میدهد. لازم به ذکر است که اریترومایسین در درمان بیماری های عفونی ناشی از ویروس مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بی تاثیر است.


داروهای آنتی بیوتیک میتوانند باعث بروز اسهال شوند که این خود میتواند از علایم بروز یک عفونت جدید در بدن باشد. در صورتی که مبتلا به اسهال شدید و اسهال به شکل آبکی یا خون آلود بود؛ مصرف اریترومایسین را متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید. تا زمانی که پزشک معالج برایتان داروهای پیشگیری کننده از اسهال تجویز نکرده از آنها استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید  آلرژی و حساسیت به گرد وخاک چیست و چه نشانه هایی دارد؟


پیش از مصرف اریترومایسین


اگر نسبت به اریترومایسین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.برخی از دارو ها اگر با اریترومایسین مصرف شوند میتوانند اثرات جانبی ناخواسته و خطرناکی داشته باشند.


در صورتی که از هر یک از داروهای زیر استفاده میکنید پزشک ممکن است برنامه درمانی تان را تغییر دهد:


  1. سیزاپراید

  2. پیموزاید

  3. ارگوتامین

  4. دی هیدرو ارگوتامین


برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف اریترومایسین؛ در صورت داشتن هر یک از موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:


  • بیماری های کبدی یا کلیوی

  • میاستنی گراویس

  • اختلال در ریتم ضربان قلب

  • نامیزانی الکترولیت های خون ( مانند پایین بودن سطح پتاسیم یا منیزیم در خون)

  • سابقه سندروم QT طولانی

  • مصرف داروهایی که برای درمان آریتمی قلبی بکار میروند.


مصرف در بارداری


طبق اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا مضر بودن اریترومایسین برای جنین دور از انتظار است. در صورتی که در طول مصرف اریترومایسین باردار شدید و یا تصمیم به باردار شدن دارید پزشک را در جریان بگذارید.


مصرف در دوران شیردهی


اریترومایسین میتواند وارد شیر مادر شود و به نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند آسیب برساند. در صورتی که به نوزاد خود شیر میدهید پزشک را در جریان بگذارید.


مصرف در کودکان


مصرف اریترومایسین برای کودکان تنها با دستور پزشک ممکن است.


 اریترومایسین


نحوه مصرف اریترومایسین


دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و راهنمایی های موجود داخل بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. جهت حصول نتایج بهتر در درمان بیماری ممکن است پزشک گاها میزان دوز دارو را تغییر دهد. دوز دارو را بطور خودسرانه تغییر ندهید و از مصرف آن بیشتر از دوره ی توصیه شده اجتناب کنید.


اگر کودک شما از اریترومایسین استفاده میکند و در طول مصرف این دارو تغییراتی در وزن کودک پدید آمد به پزشک معالج اطلاع دهید. میزان دوز تجویز شده برای کودکان بر اساس وزن کودک می باشد.


از خرد کردن ، شکستن و جویدن قرص یا کپسول اریترومایسین خودداری کنید و دارو را بصورت کامل ببلعید.پیش از مصرف داروی مایع میزان دوز آن را با سرنگ و یا قاشق های مخصوص اندازه گیری دوز دارو بسنجید تا دقیقا معادل با مقداری باشد که توسط پزشک تجویز شده است.


اریترومایسین میتواند نتیجه برخی از آزمایش های ادرار را با اشکال مواجه کند. در صورت قرار گرفتن تحت هرگونه درمان دیگر پزشک را از مصرف اریترومایسین مطلع سازید.دارو را در دمای اتاق و به دور از حرارت ، رطوبت و نور نگهداری کنید. داروی مایع را در یخچال نگهداری کنید و توجه داشته باشید که داروی مایع پس از مدت کوتاهی غیر قابل استفاده میشود و باید از مصرف آن اجتناب کرد.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو


اگر متوجه شدید مصرف دارو را فراموش کرده اید هر چه زود تر آنرا مصرف کنید؛ اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی باقی مانده است از مصرف داروی فراموش شده اجتناب کنید و مصرف دارو را طبق برنامه ادامه دهید. از مصرف داروی اضافی خودداری کنید.


عوارض جانبی اریترومایسین


در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک ( مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان و یا گلو ) فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید.


اگر علایم زیر برای شما اتفاق افتاد به پزشک اطلاع دهید:


  • اسهال خون آلود یا آبکی

  • سردرد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید ، طپش قلب تند و شدید

  • مشکلات شنوایی (به ندرت اتفاق می افتد)

  • مشکلات کبدی — حالت تهوع ، احساس درد در ناحیه فوقانی معده ، خارش ، احساس خستگی ، کاهش اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع به رنگ خاک رس ، زردی چشم ها و پوست.

  • واکنش شدید پوستی — تب ، گلو درد، تورم صورت و زبان ، سوزش چشم ها ، احساس درد در پوست همراه با دانه های قرمز یا بنفش رنگ که بیشتنر در بالا تنه و صورت گسترش می یابند و موجب پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست میشوند.

  • افراد سالمندی که از اریترومایسین استفاده میکنند ممکن است با اثرات جانبی جدی رو به رو شوند مانند کاهش سطح شنوایی و تندی ضربان قلب که میتواند برای سلامتی تهدید آمیز باشد.



اثرات جانبی شایع دیگر که ممکن است رخ دهد


  • اسهال خفیف

  • حالت تهوع ف استفراغ ؛ درد معده و کاهش اشتها


تداخل دارویی


داروهای بسیاری میتوانند با اریترومایسین تداخل ایجاد کنند؛ در صورتی که در طول مصرف اریترومایسین از داروی دیگری استفاده میکنید یا قصد آغاز و یا قطع مصرف دارویی خاص را دارید پزشک را در جریان بگذارید.


در لیست زیر تعدادی از مهمترین داروهایی را که میتوانند با اریترومایسین تداخل ایجاد کنند آمده است:


  1. داروهای ضد ویروس (مانند داروهایی که برای درمان ایدز یا هپاتیت تجویز میشوند)

  2. داروهای ضد قارچ

  3. آنتی بیوتیک های دیگر

  4. داروهای مرتبط با سرطان

  5. داروهای کاهنده ی کلسترول یا تری گلیسرید.

  6. داروهایی که برای درمان و پیشگیری از ابتلا به مالاریا تجویز میشوند.

  7. داروهای مرتبط با فشارخون شریانی-ریوی

  8. داروهای مرتبط با قلب و فشار خون

  9. داروهای جلوگیری کننده از پس زدن پیوند عضو

  10. داروهایی که برای درمان افسردگی و بیماری های روحی روانی تجویز میشوند


بیشتر بخوانید :


اطلاعات کامل دارویی اریترومایسین


موارد مصرف قرص آزیترومایسین (Azithromy) و عوارض جانبی این دارو


عوارض و خطرات مصرف آزیترومایسین در کودکان


بیشتر بخوانید  ۱۰ فایده اعجاب انگیز بوسیدن عزیزان تان

دیدگاهتان را بنویسید