مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موارد مصرف لیکسیسناتید چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اطلاعات دارویی آمپول لیکسیسناتید


لیکسیسناتید (Lixisenatide) مقدار انسولین تولید شده توسط بدن را افزایش می‌دهد تا سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پایین بیاورد. این دارو همچنین مقدار ماده‌ای به نام گلوکاگون را که توسط لوزالمعده تولید می‌شود را کاهش می‌دهد.


گلوکاگون کبد را به تولید قند بیشتر تشویق می‌کند، بنابراین با کاهش میزان گلوکاگون در بدن، سطح قند خون نیز کاهش می‌یابد. لیکسیسناتید در معده نیز اثر می‌کند، به طوری که غذا آهسته‌تر از معده عبور می‌کند. این بدان خاطر است که قند دریافتی از وعده‌های غذایی دیرتر به خون شما وارد شود.


لیکسیسناتید باید به صورت زیر پوستی تزریق می‌شود. این تزریق با استفاده از یک سرنگ و یا یک قلم از پیش پر شده صورت می‌گیرد. داروی لیکسیسناتید به همراه دیگر داروهای ضد قند خون استفاده می‌شود.


روش درست مصرف داروی لیکسیسناتید


قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.


دوز و مقدار داروی لیکسیسناتید از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. لیکسیسناتید را به صورت زیر پوستی تزریق کنید.


لیکسیسناتید را باید یک بار در روز (قبل از خوردن وعده صبحانه یا عصرانه) تزریق کنید. 2 هفته اول باید روزانه 10 میلی گرم از این دارو را تزریق کنید و سپس دوز دارو را به 20 میلی گرم روزانه افزایش دهید.


لیکسیسناتید را می‌توانید قبل یا بعد از غذا تزریق کنید، توجه کنید که بهتر است این دارو هر روز در یک زمان مشخص مصرف شود.


اگر فراموش کردید که دوز لیکسیسناتید روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی (کمتر از 12 ساعت بعد) یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص هلسی لیور (Healthy Liver) موارد مصرف و عوارض


موارد منع مصرف لیکسیسناتید


  • به تاریخ انقضای داروی لیکسیسناتید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز داروی لیکسیسناتید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی لیکسیسناتید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


(Lixisenatide


مصرف لیکسیسناتید در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی لیکسیسناتید در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.


تاثیر مصرف داروی لیکسیسناتید بر رانندگی


لیکسیسناتید می‌تواند باعث افت قند خون و علائمی مانند سرگیجه و ضعف در شما شود، تا زمانی که این علائم بر طرف نشدند، از رانندگی کردن بپرهیزید.


تداخلات دارویی لیکسیسناتید


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.


دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


داروهای بتا بلاکر (مثل متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از بروز تپش قلب که معمولا در مواقع افت قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می‌شود، جلوگیری ‌کند. سایر علائم افت قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی و یا عرق کردن، تحت تأثیر این داروها نیستند.


بسیاری از داروها می‌توانند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند و کنترل قند خون شما را با مشکل مواجه کنند. قبل از اینکه شما استفاده از هر نوع دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دهید، با دکتر یا داروساز خود در مورد چگونگی مصرف دارو (دارویی که بر سطح قند خون شما مؤثر است) صحبت کنید.


سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر تغییر ناگهانی در قند خون (قند خون بالا یا پایین) خود دیدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز داروی، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما را تغییر دهد.


برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.


هشدار درباره مصرف لیکسیسناتید


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لیکسیسناتید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • در صورتی که به اختلالات کلیوی دچار هستید.

  • در صورتی که مشکلات گوارشی و مشکلات معده و روده‌ای دارید.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.


اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


(Lixisenatide قرص


عوارض جانبی مصرف لیکسیسناتید


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


  • احساس خواب‌ آلودگی و خستگی

  • احساس بیماری، تهوع

  • اسهال

  • سردرد

  • قرمزی و درد در محل تزریق

  • عفونت بینی و گلو، عفونت‌های ادراری، سوء هاضمه، کمر درد


نکته مهم: داروهایی مانند لیکسیسناتید می‌توانند باعث ایجاد درد مداوم و شدید در برخی افراد شوند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است علائم التهاب پانکراس (پانکراتیت) باشد.


اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی لیکسیسناتید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد لیکسیسناتید


لیکسیسناتید را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند لرز، تعریق، ضربان قلب سریع، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری از داروی لیکسیسناتید


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

  • بهتر است سرنگ آماده تزریق لیکسیسناتید در یخچال نگهداری شود.

  • سرنگ آماده تزریق لیکسیسناتید را می‌توانید برای 14 روز در دمای کمتر از 30 درجه نگهداری کنید.


بیشتر بخوانید:


بهترین داروهای قند خون : قرص ‌های پایین ‌آورنده قند خون کدامند ؟


داروهای کنترل قند خون کدامند و چه عوارضی دارند ؟


فواید و عوارض جبران ناپذیر قرص گلوریپا برای کنترل قند خون


separator line


بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض داروی آسبوتولول
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *