موارد مصرف داروی دکوتان (DECUTAN) فواید و عوارض این دارو بر روی پوست



موارد و عوارض مصرف دکوتان (Isotretinoin)


تاثیرات مثبت مصرف قرص دکوتان


چیزی که منو کلافه کرد و به طرف مصرف دارو سوق داد داشتن جوش در حد 40 50 تا در ان واحد تو صورتم و تمسخر اطرافیانم بود. که با مصرف دارو به حداکثر 3 تا رسوندم. و اونم با مصرف شوینده چای سبز قابل کنترل هست.اما یک سری مشکلات گوارشی با من ماندگار شد.


جانشین هایی برای دکوتان


من که دستگاه گوارشم ذره ای مشکل نداشت بعد از مصرف دکوتان به شدت مشکل پیدا کردم و قطعا تنها دلیلش مصرف دکوتان نیست ولی عامل تشدید کننده میتونه باشه.من فقط 60 قرص مصرف کردم.الان آلکان فسفروز بنده همیشه بالاتر از نرمال هست. همان منی که ذره ای ازمایشاتم بالا پایین نمیشد. توصیه میکنم از محلول چای سبز اوریفلیم هم استفاده کنید و از ژل شستشویی که حاوی چای سبز هستن چون بسیار موثر هستن. برای دوستانی که ریزش مو دارن یا موهاشون نازک شده نه میتونم بگم مصرف نکنید و نه میتونم بگم ادامه بدین. ولی برای این مورد محلول خرگوشک و روغن فندق که تو عطاریها موجود هست برای قطع ریزش مو در موارد عدم مصرف دارو رو پیشنهاد میکنم.


بعد از سالها


بعد از مصرف دکوتان عوارضی مثل نفخ و حساس بودن دستگاه گوارش پابرجا موند که قبلا اثری از ان نبودو حدود دو سه ساله مشکوک به بیماری کولیت السراتیو هستم. که نوعی بیماری گوارشی مزمن هست .


نگرانی مصرف دکوتان


بعد از ۴۲ روز مصرف دکوتان ،توصیه من اینه که نگران نباشید.تا امروز که عوارض جدی نشون نداد.به گفته یک دکتر داروساز تا ۲ ماه بروز عوارض بسیار نادره.


 دکوتان


درمان آکنه با راکوتان چیست؟


همچنين در بيماراني كه دچار اختلالات رواني، سبوره شديد، اسكارهاي قابل رويت و فوليكوليت با باكتري گرم منفي هستند نيز ايزوترتينوئين كاربرد دارد.درمان بايد 6-4 ماه ادامه يابد. اگر نياز به دوره درمان طولاني شد، از دوز پايين آن در درمان آكنه شديد با ندولهاي عمقي (جوشهاي عميق) به خصوص نوع مقاوم به درمان و گرفتاري خارج صورت مثل سينه و پشت استفاده مي شود. در پايان ماه اول درمان، ممكنست ضايعات بدتر شوند ولي در پايان ماه دوم، شاهد روند بهتر درمان هستيم. جهت جلوگيري از شدت پيشرفت بيماري بهتر است قبل از تجويز ايزوترتينوئين، كومدونهاي بزرگ از بين بروند.


از عوارض جانبي ايزوترتينوئين، مي توان اثر بر سطح چربي خون، عوارض گوارشي، عضلاني – اسكلتي، اثرات رواني و عوارض چشمي و جلدي را نام برد.افسردگي و تمايل به خودكشي از ديگر عوارض اين دارو است كه البته جاي بحث دارد و اگر چه در تعداد كمي از بيماران ممكن است ديده شود اما بايد در نظر گرفته شود.يكي از عوارض آن كه بسيار مهم است خاصيت تراتوژن بودن يا ايجاد سميت براي جنين است. بنابراين خانمها بايد حتماً از 1 ماه قبل از مصرف ايزوترتينوئين و تا 6 هفته پس از قطع آن از روشهاي پيشگيري از بارداري استفاده كنند.


درمان بايد در دومين يا سومين روز عادت ماهيانه با 2 تست منفي حاملگي شروع شود و تست بارداري ماهيانه انجام شود.تستهاي آزمايشگاهي شامل بررسي سطح ليپيدهاي خون، تستهاي عملكرد كبد، آزمايش خون قبل از شروع درمان و 1 ماه و 2 ماه بعد از شروع درمان بايد درخواست شود.در موقع مصرف اين دارو بايد از مصرف تتراسايكلين، ويتامين A و آسپيرين با دوز بالا جلوگيري كرد.پس از هر درمان موفقيت آميز آكنه بايد درمان را با يك رتينوئيد موضعي يا بنزوئيل پراكسيد ادامه داد.از طرفي مواد آرايشي در درمان همه انواع آكنه نقش مهمي ايفا مي كنند اين مواد بايد غير كومدوژن باشند و داراي حداقل اثر تحريكي بوده و به اندازه كافي ضايعات را بپوشانند.

بیشتر بخوانید  تفاوت اکسیدان ها و مهمترین روش برای تثبیت رنگ مو


در بيماراني كه ايزوترتينوئين مصرف مي كنند، به علت اثرات خشك كننده دارو، نياز به يك مرطوب كننده پوست و لبها دارند.در خانمهاي حامله، اريترومايسين خوراكي يا موضعي و بنزوئيل پراكسيد قابل استفاده است و در صورت وجود ضايعات التهابي شديد، دوره كوتاه مدت درمان با كورتن خوراكي انجام مي شود.ایزوترتینوئین داروی معجزه گر آکنه. براستی دارویی است که کمتر پزشک و متخصص پوستی از فواید آن بی خبر هستند و لازم به تکرار نیست که روی تمام اتیولوژی های آکنه از قبیل التهابات، الگوی کراتینیزه شدن یا ترشحات سبوم و حتی رشد باکتری های مربوط، مؤثر می باشد. به همین دلیل داروی بسیار محبوبی از نظر متخصصین پوست می باشد.


اما با تمام اینها آیا تجویز آن در اولین یا دومین خط درمانی به صلاح بیمار است؟


ایزوترتینوئین داروی انتخابی در درمان آکنه های بسیار بدخیم ندولوکیستیک و یا تغییر شکل داده شده به سمت اسکار ، و یا خط آخر درمان در آکنه های مقاوم می باشد.


اما چرا این دارو با تمام فوایدی که دارد به خط آخر درمان منتقل شده است؟


بیش از 90% بیماران تحت درمان عوارض بالایی نشان می دهند. البته بیشتر عوارض آن مانند عوارض ویتامین آ ی خوراکی برگشت پذیر و البته وابسته به دوز می باشد . اما از آنجایی که درمان با این دارو درازمدت می باشد ، باید توجه ويژه ای نشان داد.

شایع ترین عوارض عبارتند از خشکی غشاهای مخاطی ، شکنندگی و التهاب پوست به خصوص در ناحیه ی صورت ،خشکی لب و دهان، خشکی قرنیه و مشکلات بینایی وابسته به آن ، تخریب ناخن، تغییر حالت مو، ریزش مو، نازک شدن مو که البته ممکن است برگشت ناپذیر باشد، تغییرات پیگمانتیشن پوست ، ضایعات گرانولوماتوز پوست، قرمز شدن غیر طبیعی قسمت های منتشری از پوست افزایش شدید حساسیت پوست به نور خورشید. به همین دلیل بیماری که از این دارو استفاده می کند لازم است از اسپری یا کرم های ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 و کلاه و عینک آفتابی استفاده و کرم خود را هر 2ساعت تجدید کنند. همچنین باید از مرطوب کننده های با پایه ی آبی و نرم کننده های لب استفاده کنند تا کمتر تحت تاثیر عوارض این دارو قرار گیرند. مصرف آب و مایعات و میوه و سبزی هم برای این بیماران مفید می باشد.


مشکلات بینایی از جمله papilloedema در کسانی که به صورت همزمان تتراسایکلین هم مصرف می کنند ، احتمال بیشتری دارد اما برگشت پذیر است. اما مشکلات بیماران به همین جا ختم نمی شود. رتینوئیدهای خوراکی به صورت وابسته به دوز باعث تغییرات پروفایل کلسترول و تریگلیسیرید خون می شود .همچنین احتمال بالا رفتن قند خون ، آنزیم های کبدی، پانکراتیت و هپاتومگالی نیز محتمل است.سردرد، مشکلات گوارشی ، تغییرات رفتاری ، عوارضی مانند آنافیلاکسی و تشنج از دیگر مشکلات این دارو می باشد.این عوارض باعث مواردی از منع مصرف شده است


 دکوتان


موارد منع و احتیاط مصرف دکوتان :


به علت تغییراتی که در پروفایل چربی ایجاد می کند برای بیماران با چربی خون بالا منع مصرف دارد. همچنین در بیماران با نارسایی کبدی و کلیوی. در بیماران دیابتی نیاز به پایش قند خون می باشد و در اشخاص افسرده و یا کسانی که سابقه ی افسردگی داشته اند باید علایم افسردگی به صورت دوره ای بررسی شود. اما شاید مهمترین منع مصرف آن در خانم های شیرده و باردار باشد. این دارو به شدت تراتوژن است . به طوریکه حتی تا یک یا دوماه پس از مصرف نیز نباید بارداری اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید  با انواع عینک آفتابی آشنا شوید


تداخلات دارویی دکوتان :


از جدی ترین تداخلات آن می توان تداخل با تتراسایکلین به دلیل افزایش احتمال عارضه ی چشمی و افزایش پرفشار خونی، و تداخل مطلق آن با ویتامین آ را نام برد.از آنجایی که اکثر مشکلات این دارو وابسته به دوز می باشد، تجویز دوزهای بالای آن منطقی به نظر نمی رسد. طبق منابع رسمی ایزوترتینوئین به صورت 0.5-1mg/kg/day می باشد و درمان زمانی کامل می شود که بیمار در طی دوره ی درمانی خود 120-150mg/kg دریافت کرده باشد . به دلیل طول مدت زیاد درمان و عدم تمایل بیمار برای طولانی تر شدن درمان می توان دارو را با دوز 1mg/kg به مدت 3ماه شروع کرد و بعد تا 0.5-0.2mg/kg کاهش داد و قطع کرد. دادن دوزهای بالاتر به بیمار توصیه نمی شود.بنابراین تجویز این دارو باید حتما با توجه به شرح حال گیری کامل بیمار ، انجام آزمایشات ضروری و رد درمان های دیگر انچام شود و پایش مناسب در طول درمان و حتی تا مدتی پس از آن لازم به نظر می رسد .


موارد مصرف دکوتان


معمولآ این دارو در جوش‌های نوع شدید(جوش‌های چرکی و بزرگ) و در مواردی تجویز می‌شود که داروهای معمول آکنه (مانند بنزوییل پروکساید) مؤثر واقع نشده‌اند.اما در موارد معمولی نیز قابل استفاده‌است. اما ایا دارویی با این عوارض جانبی باید برای موارد سطحی هم استفاده شود و هزینه زیاد وعوارض ان به بیمار تحمیل شود.


موارد عدم مصرف دکوتان


  • هنگام بارداری و یا شیردهی: زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی طفل برجا میگزارد.

  • حساسیت نسبت به ویتامین آ رواکوتان و داروهای مشابه آن

  • مصرف هم‌زمان با پادزیست (آنتی بیوتیک)ها بویژه تتراسیکلین

  • داشتن نارسایی کبدی ویا کلیوی

  • مبتلایان به چربی خون (گلیسرول و تری گلیسرید) بالا

  • وجود سطح بالای ویتامین آ در بدن

  • مصرف در کودکان و کهنسالان


 دکوتان


درمان


پیش از آغاز درمان


  1. این دارو باید حتمآ تحت نظر پزشک متخصص پوست استفاده شود.لذا از مصرف سر خود جدآ خودداری کنید.

  2. پزشک خود را در خصوص هرگونه سابقه حساسیت، بیماری قبلی و استفاده از داروهای دیگر آگاه کنید.

  3. یک ﺁزمایش برای تعیین سطح کلسترول خون توصیه می‌شود.


نحوه درمان و مقدار مصرف دکوتان


  • میزان مصرف دارو بستگی به نظر پزشک معالج شما دارد. مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشدکه بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلوگرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلیگرمی مصرف کند.

  • کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود.در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.


طول دورهٔ درمان


طول دورهٔ درمان نیز با نظر پزشک تعیین می‌گردد. طول درمان آکنه بوسیلهٔ رواکوتان بین ۴ تا ۸ ماه متغیر است.


تأثیر دارو


  • در هفته‌های آغازی درمان احتمالآ جوش‌های شما شدیدتر می‌شود. این به خاطر آنست که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و با تولید چربی بیشتر سعی در تعدیل شرایط دارد که افزایش ترشح چربی منجر به تولید جوش‌های بیشتر می‌گردد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان دهندهٔ آنست که دارو مؤثر واقع شده‌است.

  • پس از این (حدودآ از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت آوری کاهش می‌یابدو این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.


توصیه‌های طول درمان:


  • اگر در طول درمان حامله شدید، فورآ دارو را قطع نموده و پزشک خود را در جریان قرار دهید.توصیهٔ من اینست که در طول در از داروهای پیشگیری کننده استفاده کنید.

  • در طول درمان همواره با جلسه‌های منظم پزشک را از حال خود مطلع کنید.همچنین سطح کلسترول خون نیز باید بطور ماهیانه آزمایش شود.

  • بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید.

  • دارو را در موارد مشابه مصرف نکنید و مصرف آنرا به دیگران توصیه نکنید.

  • بدون مشورت پزشک هم‌زمان از داروهای دیگر استفاده نکنید.

  • در طول دورهٔ درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید.

  • تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.در طول درمان حساسیت پوست شما نسبت به آفتاب افزایش می‌یابد.

  • از کیسه کشیدن پوست اجتناب کنید؛ زیرا به علت حساس شدن پوست احتمال ایجاد گودال (scar) روی پوست افزایش می‌یابد.

  • از مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید؛زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد.


عوارض جانبی دکوتان


  • هر دارویی دارای یک رشته فواید و یک رشته عوارض نامطلوب است. رؤاکوتان نیز از این قاعده جدا نیست.

  • تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود ولی احتمال وقوع هر یک وجود دارد.

  • خشکی لب: بارزترین عارضهٔ این داروست که با استفاده از کرم‌های چرب کننده مثل کرم وازلین مرتفع می‌شود.

  • خشکی دهان، بینی، چشم:دراین موارد در صورت تمایل می‌توانید از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد.با توجه به خشکی چشم استفاده از لنزهای چشمی توصیه نمی‌شود.

  • خونریزی بینی:معمولآ در هفته‌های دوم یا سوم که خود به خود مرتفع می‌شود.

  • درد خفیف مفاصل و ماهیچه‌ها بویژه زانو

  • احساس خستگی و سردرد خفیف

  • حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگی

  • افزایش ریزش مو: اکثرآ زودگذر ولی در موارد بسیار نادر ممکن است دائمی‌شود.

  • این عوارض عمومآ ملایم و زودگذرند. اکثر آنها پس از اتمام دورهٔ درمان رفع می‌شوند.

  • در صورت مشاهدهٔ این عوارض فورآ دارو را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگزارید:

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • سردرد شدید و مزمن

  • تاری چشم و اختلال در بینایی

  • احساس افسردگی شدید


هر کپسول حاوی ۲۰ یا ۱۰ میلی گرم ایزوترتینوئین است و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته‌است:


روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین, گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراورده‌شده, تیتانیوم دی اکسید و…


در ترکیب رواکوتان قند، گلوتن، ترترزین و دیگر رنگهای شیمیایی بکار نرفته‌است. در مورد عوارض این دارو می‌توان به قرمزی صورت و جای جوشها اشاره کرد که تا چندین ماه بعد از قطع دارو باقی میماند در چند درصد موارد بر روی برخی افراد هیچ اثری ندارد.در ایران متاسفانه بیشتر پزشکان پوست این دارو را حتی برای موارد جزئی که با انتی بیوتیک هم قابل درمان است تجویز می‌کنند.از عوارض این دارو تمایل به خود کشی است به خصوص در افرادی با سابقه افسردگی مواجه هستند.


بیشتر بخوانید  سرم ضد ریزش و تقویت مو آقایان سینره 

دیدگاهتان را بنویسید