مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)


طلا عمدتاً برای ضرب پول و خرید اهرم ها و پشتیبانی ارز استفاده می شود، به طوری که در کشورهای سرمایه داری این رقم حدود 40000 تن است. مقدار باقیمانده طلا برای ساخت لوازم مختلف استفاده می شود که رویه آن زیورآلات تزئینی است (50%).

مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)

طلای سبز، سفید و زرد در جواهرات استفاده می شود. به دلیل نرمی آن در جواهرات، مس، نقره، نیکل یا پالادیوم به دنبال آن قرار می گیرد.

مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)

شمش های طلا
تقاضای اصلی طلا برای جواهرات، الکترونیک، دندانپزشکی، سرمایه گذاری های کوچک و غیره است. تقاضای مشتری یکی از اقلام مورد تقاضا برای طلا است که شامل مجموع سرمایه گذاری های جزئی و تقاضای طلا و جواهر می شود.

تقاضا برای طلا برای مصارف دندانپزشکی و صنعتی در طول سال تقریبا ثابت است و تغییرات زیادی را نشان نمی دهد، اما تقاضای طلا برای جواهرات در طول سال متفاوت است به طوری که در سه ماهه پایانی سال بیشترین و بیشترین تقاضا برای طلا را نشان می دهد. در همه کشورها سال نو آنهایی است که به مصرف در جواهرسازی مربوط می شود.

داده های سال 1995 نشان می دهد که کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا با خرید 1126 تن طلا رکورددار تقاضای طلا در منطقه بوده اند. این حدود 40 درصد از کل تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده است که عمدتاً به دلیل رونق اقتصادی این منطقه از جهان در سال های اخیر است. هند با متوسط ​​تقاضای 700 تا 800 تن طلا بزرگترین مصرف کننده طلا است زیرا طلا و جواهرات در هند جایگاه ویژه ای دارند.
تقاضای جهانی برای کالاهای مصرفی عمده (سه ماهه اول 2000 تا سه ماهه سوم 2002)
در مجموع کشورهای خاورمیانه از نظر تقاضای طلا در رتبه دوم قرار دارند. آمریکا با میانگین تقاضای 350 تا 450 تن در رتبه سوم قرار دارد و این بدان معناست که خود هند بیشتر از بقیه خاورمیانه و آمریکا هزینه می کند.

چین و کشورهای اروپایی در رتبه های بعدی قرار دارند. عربستان و ترکیه در رتبه های ششم و هفتم قرار دارند. از طلا بیشتر در ساخت جواهرات و زیور آلات استفاده می شود که به خواص ویژه این فلز از جمله: مقاومت در برابر اکسیداسیون و تیره شدن، جلا و رنگ زیبا و همچنین اثر آرام بخشی بر اعصاب اشاره دارد.
برای نمای ساختمان از یک لایه طلا استفاده کنید
همه انواع آلیاژهای طلا در صنعت ارزش فزاینده ای پیدا کرده اند. طلا در صنعت و همچنین در سیستم های دفاعی با تکنولوژی بسیار مدرن استفاده می شود. این فلز در بسیاری از انواع الکترونیک حالت جامد، در دستگاه های ضبط و کنترل صنعتی و تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی، در فرآیندهای شیمیایی استفاده می شود. مصرف صنعتی طلا در سال 1983 حدود یک میلیون اونس بود، اما مصرف آن در کاربردهای مستقیم حساس مانند الکترونیک و سخت افزار نظامی احتمالاً به میزان قابل توجهی کمتر است. از جمله مصارف استراتژیک و صنعتی طلا، مهمترین کاربرد آن در الکترونیک به ویژه در بردهای مدار چاپی، اتصالات کنتاکتور اصلی، خودروهای مینیاتوری و به عنوان شلوار دوتایی در برخی از نیمه هادی ها می باشد.
دستگاه‌های الکترونیکی حالت جامد مدرن، مانند رایانه‌ها، به کانکتورها، کنتاکت‌های سوئیچ، اتصالات لحیم‌شده و سایر اجزای خاص نیاز دارند که برای عمر دستگاه باید کاملاً عاری از هر گونه فیلم خسته‌کننده، تیره و لایه‌ای با مقاومت بالا باشند. از نظر شیمیایی و متالورژی پایدار بماند. در سیستم های الکترونیکی پیچیده نظامی و شهری، طلا به طور فزاینده ای برای ارائه عملیات وابسته تحت طیف وسیعی از شرایط عملی (عملیاتی) مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید  آبشار شکلات چیست و چه کاربردی دارد ؟

از طلا در تولید دیودها، ترانزیستورها و برخی قطعات الکترونیکی استفاده می شود که باید در زمان تولید دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی باشند. آلیاژهای طلا از دیرباز در برخی تجهیزات الکتریکی از جمله اجزای خاص پتانسیومترها و در مکان هایی که تولید مثل، کپی و بازخوانی از دیدگاه صنعت الکترونیک در مدت زمان طولانی ضروری است، استفاده می شده است. سیم‌های آلیاژی (طلا-پالادیوم) در ترموکوپل‌ها به‌ویژه آنهایی که برای اندازه‌گیری دمای بالا در برخی فرآیندهای صنعتی و موتورهای هواپیما استفاده می‌شوند، استفاده می‌شوند.
استفاده از طلا در تولید قطعات الکترونیکی و کامپیوتری
طلا به دلیل رسانایی الکتریکی بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون در تولید تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.موتورهای موشکی با کارایی بالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)

طلا به عنوان بازتاب دهنده اشعه مادون قرمز در دستگاه های گرمایشی و همچنین دستگاه های خشک کن و پنجره های عایق حرارتی مورد استفاده در ساختمان های بزرگ و فضاپیماها مانند شاتل های فضایی که مانند طلا به عنوان سپر و مهر و موم برای سیستم خنثی سازی عمل می کنند. فشار آیرودینامیکی حیاتی آن (پیش رانش) برای مشاهده و تکیه بر مشکلات ناشی از شکنندگی هیدروژن استفاده می شود. طلا به شکل مایعات آلی فلزی آلی برای تزئین شیشه و چینی و از ورق طلا برای تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.
عکسی از طلای کم
آلیاژهای طلا در دیسک‌های شکننده (دیسک‌ها و دیافراگم‌هایی که تحت فشار معینی می‌شکنند و قسمت کار دستگاه را متوقف می‌کنند) در تجهیزات فرآیندهای شیمیایی و در قالب‌های اکستروژن با سوراخ‌های زیاد استفاده می‌شود و برای ساخت رشته‌های فلزی، پلاستیکی و نساجی استفاده می‌شود. .
این فلز همچنین به عنوان آلیاژ با پالادیوم در ترموکوپل ها، بدنه و سایر صنایع هوافضا استفاده می شود. به عنوان مثال برای ساخت هر هواپیما بین 25 تا 30 کیلوگرم طلا استفاده می شود.
کاربرد طلا در صنعت هوانوردی
حدود 2.2 درصد از تقاضای طلا در دندانپزشکی صرف می شود زیرا علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، به همان میزان رشد مینای دندان گسترش می یابد.
تقاضا برای مصارف دندانپزشکی و صنعتی تقریباً در طول سال ثابت است و تغییر قابل توجهی نشان نمی دهد. اما تقاضای طلا و جواهر و تقاضای مشتری که متاثر از تقاضا برای جواهرات است، بیشترین ارزش را در سه ماهه پایانی سال نشان می دهد. همچنین از طلا در روبان های تزئینی و گلدوزی، پارچه های گلدوزی شده، تذهیب، چاپ کتاب و نوشتن حروف استفاده می شود. از دیگر مصارف طلا می توان به استفاده از آن در صنایع شیمیایی، پزشکی و عینک اشاره کرد.
تقاضای جهانی برای طلای مصرفی (2001-2006)
کاربرد درمانی طلا:
طلا از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. در اینجا به برخی از این بیماری ها اشاره می کنیم.
1. در حدود سال 1885، طلای کلوئیدی در ایالات متحده برای درمان دیپسمانیا، ولع مصرف الکل، مورد استفاده قرار گرفت.
2. اولین تحقیقات پزشکی مستند و مدرن در مورد استفاده از طلا در سال 1890 انجام شد. امسال دکتر رابرت کخ کشف کرد که باسیل ها نمی توانند در حضور طلا زندگی کنند.
3. در اوایل دهه 1900، پزشکان برای درمان درد مفاصل، یک قطعه طلای پنج دلاری را در زیر پوست، به عنوان مثال در مفصل زانو، کاشتند، بنابراین در بیشتر موارد درد کاهش یافته یا به طور کامل از بین می رفت.
4. از سال 1927 طلا به طور مداوم برای درمان آرتروز استفاده می شود.
5. طلا برای ناراحتی های غدد درون ریز و عصبی استفاده می شود و برای احیای فعالیت های غدد درون ریز، تحریک اعصاب و رفع استرس مفید است.
6. طلا می تواند بر مکانیسم گرمایی بدن تأثیر مثبت بگذارد. مخصوصاً برای تعریق شبانه، تشنگی و ضعف شدید و کاهش دمای بدن مؤثر است.
مصرف طلا در دندانپزشکی
7. د. Nilo.Kairo и г. آ. برینکمن مطالعه ارزشمندی به نام «مواد پزشکی» ارائه کرد که در آن طلای کلوئیدی به عنوان داروی شماره یک برای چاقی پیشنهاد شد.

بیشتر بخوانید  اکسیر جوانی آشکار شد، پیر نمی شوی!

طلا در درمان بیماری های زیر نیز مفید است:
8. اعتیاد 9. بیماری آلزایمر 10. اختلال 11. بیماری دوقطبی که یک بیماری روانی است. 12. دندان قروچه 13. تورم زانو و آرنج 14. سندرم جنگ خلیج فارس 15. سرطان 16. غلظت خون 17. بیماری کرون 18. افسردگی 19. 20 تورم. کلسترول بالا 21. کمبود خواب 22. پوکی استخوان 23. تنش عضلانی 24. آرتریت روماتوئید 25. جدا شدن دیسک 26. زخم معده یا معده: زخم روده
طلا یکی از با ارزش ترین عناصر در پزشکی مدرن است و دلیل آن این است که طلا عنصری غیر سمی و بی ضرر است و یکی از بهترین انواع فلزات رسانای الکتریسیته است که چگالی این عنصر را می توان در زیر الکترون یافت. . میکروسکوپ مشاهده کنید علاوه بر این، طلا عنصری غیر قابل تخریب و فلزی نرم است که کار با طلا را آسان می کند.

مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)

دندانی
بیشتر طلای مورد استفاده در دندانپزشکی با فلزات دیگری مانند پلاتین، پالادیوم، نقره، مس و روی آلیاژ می شود. طلا یک عنصر غیر سمی است و با فرآیندهای بیولوژیکی برای استفاده دندانپزشکی آماده می شود. برای دندانپزشکان استفاده از این فلز به دلیل استحکام بالا، سختی بالا، دوام بسیار راحت است و طلا هرگز آسیاب یا تیره نمی شود. همچنین مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی از پوسیدگی و زنگ زدگی طلا جلوگیری می کند.
فواید
1– مواد با عمر طولانی
2- انعطاف پذیر است و به راحتی به دلخواه شکل می گیرد.
3- طلا در اطراف مینای دندان سختی دارد و به خوبی دندان ها را می پوشاند.
4- طلا شکننده نیست و ترک نمی خورد.
5- طلا دوستدار محیط زیست و غیر سمی است.
کمبود
1– طلا بسیار گران است.
2- طلا رسانای بسیار مناسب حرارت است.
3- رنگ زرد طلایی می تواند تاثیر منفی بر زیبایی داشته باشد.
4- طلا به ساختار دندان نمی چسبد و در هر زمانی می تواند جدا شود.
طلا می تواند با قطب های الکتریکی بدن واکنش نشان دهد.

بیشتر بخوانید  تعطیلی ها و مناسبت های شهریور ماه ۱۳۹۸

مواد مصرفی برای طلا (کاربردهای طلا)

لیزر
یکی از امیدبخش ترین علوم پزشکی بحث لیزر یونی است که در آن سطوح داخلی با روکش طلا غلظت تابش را کنترل می کنند. در انتشار لیزر، بخار لیزر طلایی می تواند نور قرمز با چگالی بالا تولید کند که به طول موج های زیادی نیاز دارد و سلول های سرطانی را در نزدیکی سلول های سالم بدون هیچ ضایعه ای از بین می برد.
لیزر نوری جدید توسط پرسنل نظامی طراحی شده است و در محل تماس صفحات طلا استفاده می شود و برای زخم های ایجاد شده در مناطق جنگی استفاده می شود که باعث کاهش از دست دادن خون و افزایش شانس زنده ماندن در صورت زخم های جدی می شود. در بیمارستان ها، طرح جدید این امکان را فراهم می کند که شانس زنده ماندن آسیب های شدید و فوری بدون حرکت دادن بیمار باشد.

منبع: tala.ir


دیدگاهتان را بنویسید