مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مهندسی عمران (دیپلم عمران)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هدف از آموزش تکنسین های ساختمانی تربیت افراد حرفه ای است که بتوانند شکاف بین مهندسان عمران و متخصصان و کارگران ماهر در زمینه کارهای ساختمانی را پر کنند.

مهندسی عمران (دیپلم عمران)

این منطقه دارای 6 گرایش توسعه روستایی، زیرساخت های راه، کارهای ساختمانی عمومی، سازه های بتنی، سازه های آبی، نقشه برداری، فتوگرامتری و تحقیقات ژئودزی می باشد.

گرایش همکار ساخت و ساز روستایی

با توجه به مشکلات روستا و روستاییان موضوع روستا همواره در رأس برنامه های دولت قرار دارد. بنابراین هدف از این دوره تربیت افراد متخصصی است که بتوانند در توسعه روستایی مانند ساختمان سازی، راه سازی، کارهای ساختمانی، آبرسانی و مشاغل مشابه فعالیت کنند. داوطلبان این رشته علاوه بر شایستگی در رشته های ریاضی، فنی، فیزیک، مکانیک، نقشه کشی فنی و شیمی باید آمادگی لازم را داشته باشند و از شرایط جسمی و روحی لازم برای کار در مناطق روستایی برخوردار بوده و تجسم و نوآوری خوبی داشته باشند.

دروس این حوزه در طول تحصیل: دروس رایج در رشته های مختلف شامل ریاضیات عمومی و مقدماتی، آمار، فیزیک حرارتی، فیزیک مکانیک، نقشه کشی فنی، زمین شناسی و مصالح ساختمانی، محاسبات فنی، اجزای ساختمان و کارگاه، زبان فنی، قوانین و روابط کار، نگهداری، ایمنی و بهداشت، نقشه برداری. اقدامات و عملیات، مکانیک خاک، نقشه برداری ساختمان ها.

دوره های تخصصی توسعه روستایی: فناوری بتن، ماشین آلات ساختمانی و راهسازی، کارگاه تاسیسات الکتریکی، فرآوری چوب، تجهیز و مدیریت کارگاه ها، ساخت تاسیسات کوچک بتنی، ساخت تاسیسات با مصالح صنعتی، آبرسانی و بهداشت روستایی، آبفای کوچک، راه روستایی، معماری روستایی، متر و ارزیابی، کارآموزی. (بسیاری از درس ها در این راستا با یک کارگاه یا پروژه ارائه می شود.)

جهت گیری مشارکتی سازه های بتنی

گسترش روزافزون ساختمان های بتنی و محدودیت مصرف فولاد در ساختمان ها و نیاز مبرم صنعت به تکنسین هایی که بتوانند کارهای بتنی را به نحو مطلوبی انجام دهند، نشان دهنده نیاز جامعه به متخصصان حرفه ای در ساختمان های بتنی است. لازم به ذکر است داوطلبان ورود به این مجموعه قبل از ورود به مرحله آزمون و گزینش باید حداقل دوازده هفته سابقه کار یا تمرین در یکی از کارگاه های ساختمانی (ترجیحاً در سازه های بتنی) داشته باشند در غیر این صورت داوطلبان پس از شرکت در آزمون و گزینش. باید در برنامه یک دوره تشخیص کار شرکت کند که برنامه آن توسط موسسه آموزشی تعیین می شود.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن بیمارستان ارتش در شیراز

دوره های تخصصی ساختمان های بتنی : تکنولوژی بتن، اجزای ساختمان های بتنی، رفتار قطعات بتن آرمه، بتن پیش تنیده، ماشین های کارگاهی، ترسیم ساختمان های بتنی، متر و ارزیابی، مدیریت تجهیزات و کارگاه، شیمی مواد، کارآموزی. (بسیاری از درس ها در این زمینه با کارگاه ها و پروژه ها همراه است.)

جهت گیری کارگران ساختمانی عمومی

بی شک فعالیت های بسیاری در ساخت و ساز انجام می شود که بیشتر آن ها مربوط به کارهای عام المنفعه در ساختمان است. آمار و اطلاعات نیز به ما می گوید که صنعت ساختمان به شدت به تخصص همکاران فنی کارگران ساختمانی عمومی نیاز دارد. افرادی که می توانند به عنوان سم کارگاهی در تمامی کارگاه های ساختمانی و یا به عنوان دستیار مهندس برای نظارت بر کارهای ساختمانی توسط ناظر یا کارفرما عمل کنند.

دوره های تخصصی کارهای ساختمانی عمومی: اجرای نقشه کشی، ساخت ساختمان با مصالح سنتی، ساخت ساختمان های بتنی، ساخت ساختمان های فلزی، دکوراسیون، متره و ارزیابی، مدیریت تجهیزات و کارگاه، کارآموزی (کارورزی)، کارآموزی (کارورزی). (بسیاری از درس ها در این موضوع با پروژه ارائه می شود.)

جهت گیری همکاران زیرساخت راه

هدف تربیت افرادی است که با دانش و اطلاعات علمی و موارد فنی و اجرایی لازم بتوانند نقشه ها، دستورالعمل های اجرایی، حوزه های مختلف زیرسازی و خاکی راه (مسائل مربوط به لایه های آسفالت – راه سازی و …) را درک کنند و با کمک کارگران، صنعتگران و سایر عوامل فنی و امکانات لازم و یا راهنمایی کارشناسان، برای اجرای آنها. داوطلبان این رشته باید در رشته های ریاضی، فیزیک و دبیرستان فنی قوی بوده و به دلیل سختی کار از آمادگی جسمانی لازم برخوردار باشند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شرکت های دولتی، دولتی و کلیه کارگاه هایی که به نوعی با راه سازی سروکار دارند، به عنوان تکنسین زیرساخت انواع راه، راه آهن، تونل و مانند آن مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید  این رنگ چشم در مردان = عصبانیت بیشتر

دانشیار نقشه کشی

فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کاردان فنی، کارایی و مهارت های عملی لازم را برای فعالیت های نقشه کشی در مراحل مختلف جمع آوری داده ها، گردآوری، چاپ و تکثیر نقشه ها کسب می کنند تا تکنسین و نقشه نگار شوند تا برای کارهای مختلف نقشه برداری در سازمان ها و ادارات دولتی کار کنند. یا بخش خصوصی مجهز به بخش های نقشه کشی و کارتوگرافی.

آموزش ژئودتیک

مفهوم نقشه برداری جمع آوری اطلاعات فیزیکی و هندسی از سطح تا اعماق زمین و یافتن نوعی مدل یا ارتباط ریاضی بین این اطلاعات با استفاده از علم احتمال است. عینی ترین استفاده از این اطلاعات تهیه نقشه های مختلف جغرافیایی، نظامی و مهندسی برای احداث راه، سد، کانال، برق رسانی و … می باشد. هدف تکنسین ژئودتیک مهندسی عمران تربیت کارشناسانی است که دارای مهارت های لازم برای ارتباط بین مهندسان و تکنسین های زمین شناسی جهت ثبت و اجرای نقشه در مناطق مذکور باشند. داوطلبان این رشته باید دانش کافی در زمینه ریاضی، فیزیک و فنی داشته باشند و از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در ارگان های دولتی و خصوصی در رشته های فنی راهسازی، شهرسازی، معدنی، ساختمانی، سدسازی و … مشغول به کار شوند.

جهت گیری مشارکتی بدنه های آبی

هدف این گرایش تربیت افرادی است که به عنوان تکنسین فنی بتوانند شکاف بین مهندسان متخصص و کارگران ماهر در زمینه تاسیسات آبی مانند سدهای خاکی، سدهای بتنی، کانال ها و ستون ها را پر کنند. وزارت نیرو، جهادکشاورزی و سازمان آبفای از جمله مراکز جذب تکنسین های فارغ التحصیل ساختمان با گرایش مدیریت آب هستند.

بیشتر بخوانید  برنامه کلاب هاوس چیست ؟

جهت فوق العاده فتوگرامتری

فعالیت در هر برنامه توسعه ای نیاز به برنامه دارد. فتوگرامتری یکی از روش های نقشه برداری است که در مقایسه با روش های دیگر از سرعت بالا، هزینه کم و دقت بسیار بالایی برخوردار است. دانشجویان کاردانی فتوگرامتری مهارت و دانش نظری لازم را برای عکاسی هوایی و عکاسی از محیط غیرنظامی کسب می کنند و می توانند در هر سازمان دولتی یا خصوصی مجهز به دستگاه های فتوگرامتری به عنوان اپراتورهای ماهر برای انجام مثلث بندی و تبدیل عکس ها به نقشه عمل کنند.

دروس پایه: ریاضیات عمومی، ریاضی کاربردی، فیزیک امواج و ارتعاشات، برق، برنامه نویسی کامپیوتر، الکترونیک

موضوعات اصلی: بررسی ژئودتیک، کارتوگرافی، کمک های اولیه و بهداشت فردی

دروس تخصصی: مبانی فتوگرامتری، آماده سازی و تبدیل، دستگاه های فتوگرامتری و نگهداری از آنها، تئوری توجیه و ارتوفتو، هوا مثلث، زبان فنی، تمرین.

منبع: برآورد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *