مهمترین کاربردهای ورق سیاه چیست؟


اکثر ورق های فولادی از نورد سرد و گرم تولید می شوند. ورق سیاه با نورد گرم در دمای بالا برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان تولید می شود. این ورق به ورق گرم معروف است که به صورت ورق و رول در انواع ضد سایش، ساختمانی ساده و آجدار وارد بازار می شود.

اما برنامه ورق سیاه در صنعت چیست؟ ویژگی ها و ویژگی های آن چیست؟ چه انواعی وجود دارد؟ در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم و نکات مهمی را در این زمینه مطرح می کنیم; با ما بمان.

انواع برگ های سیاه چیست؟

انواع این ورق بر اساس ظاهر، نوع فولاد و کاربرد طبقه بندی می شوند. در زیر انواع آنها را شرح خواهیم داد.

انواع ملحفه مشکی بر اساس ظاهر

ورق های فولادی بر اساس شکل ظاهری به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. ورق ها به صورت رول، کلاف یا کلاف

  2. ورق فلزی یا پارچه

با توجه به این موارد ضخامت ورق های مشکی معرفی شده تعیین کننده قیمت آنها خواهد بود.

انواع ورق های فولادی با توجه به کاربرد آنها

با توجه به کاربرد آنها، این برگه را می توان به دو مورد زیر تقسیم کرد:

  1. لیست سیاه صنعتی

  2. ورق فولادی ساده

انواع ورق فولادی (مشکی) به دلیل ترکیب فولادی آنها

برای ساخت ورق سیاه از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. یکی از این مواد اولیه شمش فولاد از St33 تا St52 است. هرچه تعداد این گریدها کمتر باشد، کربن کمتری در ورق های فولادی استفاده شده است و در واقع نرم تر هستند. ویژگی های این نوع ورق ها به میزان کربن و سایر عناصر به کار رفته در آنها بستگی دارد. ورق های St37 و St52 از انواع ورق های مشکی پرکاربرد در ایران هستند.

ورق های St37 اغلب در ساخت و ساز استفاده می شود. این نوع ورق ها قابلیت جوشکاری زیادی دارند، به همین دلیل برای تولید قطعات فولادی مانند نبشی، میلگرد، تیرچه، پروفیل و گوه استفاده می شود. ورق فولادی St52 دارای عناصری مانند منگنز و سیلیکون است. همچنین این برگه دارای ویژگی هایی از جمله موارد زیر است:

  • در برابر خم شدن و خم شدن مقاوم است.

  • مقاومت و کشش بالایی در برابر وزن زیاد دارد.

  • قابلیت جوشکاری خوبی دارد.

  • کارایی خوبی دارد.

لیست سیاه چه فایده ای دارد؟

مشخصات انواع ورق

با توجه به ویژگی های ورق فلزی St52 می توان از آن در تولید قطعاتی مانند تسمه و چهارگوش، جرثقیل، ریل، شاسی ماشین آلات سنگین، قطعات صنعتی و پل سازی استفاده کرد. ملحفه های مشکی مانند A36، A283، A516 و CK45 از دیگر انواع ملحفه مشکی هستند. معمولا ورق A516 در دو نوع 70 و 60 تولید می شود و عمدتاً برای تولید مخازن اتصال و مبدل های فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود.

در ورق A283 مقدار کمی کربن استفاده شده و در 4 نوع C، B، A و D تولید می شود. همچنین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای ساخت بویلر و مخازن استفاده می شود. ورق دریایی A36 علاوه بر استحکام بالا در برابر خوردگی، نمک و آب نمک دریا و زنگ زدگی، در برابر فشار نیز مقاومت بالایی دارد و برای ساخت اسکله، پل، صنایع دریایی، سازه های نزدیک دریا و شناور کاربرد دارد. بگیر

ورق CK45 یکی از انواع ورق های آلیاژی است که استحکام کششی بالایی دارد. اما این ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی چندان مقاوم نیست. از این ورق در تولید چاقو و چکش، قطعات خودرو، مته و غلتک صنعتی استفاده می شود.

بررسی استفاده از لیست سیاه

این ورق مانند سایر قطعات فولادی است. کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، برای استفاده از لیست سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت استادیوم ورزشی

  • ساختمان ها و برج ها

  • ساخت پل

  • اتصالات تقویتی

  • در تولید بولدوزر و ماشین آلات سنگین

  • تولید تجهیزات دریایی

  • تولید مخازن تحت فشار

  • در صنعت کشاورزی

  • برنامه های نظامی

  • اسب سواری

  • تولید آثار تزئینی و مجسمه

کاربرد این ورق در ساخت و ساز

با توجه به قیمت آهن، پروفیل های فولادی در اشکال و اندازه های مختلف برای ساخت مورد نیاز است. از ورق های فولادی در تولید سازه های مختلف مانند فرودگاه ها، استادیوم ها، انبارها، ایستگاه های وسایل نقلیه و ایستگاه های راه آهن استفاده می شود.

کاربرد ورق فولادی در صنعت

از ورق های فولادی در صنایعی غیر از ساختمان سازی استفاده می شود. از جمله این صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد ورق سیاه در تولید مخازن تحت فشار

از برگ های سیاه برای ساخت مخازن تحت فشار نیز استفاده می شود. دیگ های بخار یا مخازن گاز را نیز می توان مخازن تحت فشار در نظر گرفت. با توجه به شرایط، فشار و دمایی که این مخازن در آن کار خواهند کرد، می توان از ورقه های سیاه رنگ با ساختار دانه درشت یا ریز استفاده کرد.

کاربرد در تولید تجهیزات دریایی

ورق سیاه در کشتی سازی نیز کاربرد فراوانی دارد. از ورق های فولادی برای ساخت سکوهای حامل یا سکوهای نفتی، کشتی ها و سایر تجهیزات دریایی استفاده می شود.

کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف

صنایع نظامی

صنایع نظامی معمولاً برای ساخت سازه ها و تجهیزات خود به ورق های سیاه رنگی نیاز دارند که بسیار مقاوم باشند. کارخانه های فولاد اغلب از استانداردهای خاصی از وزارت دفاع و سایر بخش ها مانند نیروی هوایی، نیروی دریایی و ارتش برای تجهیزات سفارشی خود استفاده می کنند.

از ورقه های سیاه برای ساخت تانک، کامیون، وسایل نقلیه زمینی، هلیکوپتر، جت، جیپ و سایر هواپیماها استفاده می شود. نیروی دریایی از ورقه های سیاه برای کشتی سازی و تعمیرات دریایی استفاده می کند.

صنعت خودرو

از ورق های فولادی در صنعت خودروسازی برای تولید برخی قطعات استفاده می شود. البته تابه روغن عمدتاً در بدنه خودروها استفاده می شود. تولید شاسی یا فریم خودرو، زیرانداز خودرو و سیستم تعلیق خودرو نمونه ای از کاربرد ورق مشکی در صنعت خودروسازی است. بنابراین قیمت ورق مشکی در قیمت خودرو موثر است.

کاربرد ورق سیاه در صنعت هوانوردی

در صورت عدم وجود ورق سیاه، تولید هواپیما و تجهیزات فضایی امکان پذیر نخواهد بود.

اسب سواری

در این حالت عمدتاً از ورق مشکی برای کارهای تزئینی استفاده می شود. از ورق فولاد عمدتاً در این صنعت برای ساخت ابزار قلاب اسب استفاده می شود.

لیست سیاه چه ویژگی هایی دارد؟

صنعت کشاورزی

صنعت دیگری که از کاغذ سیاه زیاد استفاده می کند، صنعت کشاورزی است. در این صنعت از ورق های فولادی برای ساخت سیستم های آبیاری و ابزارهای مختلف مانند چنگک، بیل و … استفاده می شود. همچنین باید گفت که تولید سیلو بدون ورق مشکی امکان پذیر نخواهد بود.

لیست سیاه چه ویژگی هایی دارد؟

این ورق انعطاف پذیری خوبی در دمای اتاق دارد. همچنین باید گفت که مقاومت بسیار خوبی در برابر اکسیداسیون در دمای بالا و حرارت در دمای 450-600 درجه سانتیگراد دارد. این باعث می شود آن را برای چیزهایی مانند لوله های کوچک، دودکش ها و همچنین لایه های دیگ که به شکل پذیری و مقاومت حرارتی نیاز دارند، مناسب باشد.

ورق سیاه با مقاومت بالا در مواردی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا با سطح کششی مقاوم دارد. همچنین جوش پذیری و شکل پذیری بالایی دارد. باید گفت که مقاومت بالا باعث کاهش وزن آن می شود. این ورق داغ دارای مقاومت در برابر خوردگی، جوش پذیری و شکل پذیری مناسب است. در زمان زنگ زدگی، زنگ تثبیت می شود و بعد از 2 سال پیشرفت نمی کند. این مورد برای قسمت های خارجی سازه ها بسیار مناسب است.

افزودن عناصر آلیاژی ویژه به مواد معادل SS400 مقاومت در برابر خوردگی بالایی در برابر اسیدهای سولفوریک و هیدروکلریک و همچنین اتمسفر، همراه با جوش پذیری و شکل پذیری خوب ایجاد می کند.

کاربرد اصلی ورق های فولادی مقاوم در برابر خوردگی در پیش گرمکن های هوا برای بویلرهای نفتی، زباله سوزها و دودکش ها است.

اخرین حرف

ورق فولادی یکی از پرکاربردترین مواد فلزی در صنایع مختلف است که به دو روش نورد سرد و گرم تولید می شود. آلیاژهای ورق انواع مختلفی دارند که تفاوت آنها با ورق سیاه در زمان تولید، آلیاژ، مقاومت در برابر خوردگی، ضخامت، هزینه و پایه تولید است. قیمت ورق فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تورم جهانی، نوسانات و نرخ ارز، تولید سنگ آهن، هزینه های حمل و نقل و غیره است. در این مقاله به بررسی موارد استفاده و مشخصات ورق سیاه مشکی پرداخته ایم و سعی کرده ایم شما را با این موارد کاملا آشنا کنیم.

* این مطلب یک رپورتاژ تبلیغاتی است و سایت شما وستی مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بیشتر بخوانید  بازداشت ۳ نفر در پرونده ناپدیدشدن دختر اصفهانی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید