مهمترین چالش وزیر نفت آینده چیست؟



معاون مدیرکل تحقیقات وزارت نفت گفت: تحقیقات و فناوری یکی از مهمترین حوزه های صنعت نفت و گاز است. آنها این موضوع را جدی نگرفتند. البته مقام معظم رهبری در سخنان خود به موضوع کاهش تلاش ها برای کاهش فروش نفت خام نیز می تواند نگاهی جدی به موضوع حفاظت از منابع نفتی باشد.

رضا عاشوری زاده در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: دولت ها همیشه سعی کرده اند بتوانند بیشتر مخازن را به کار گیرند و تولید نفت را افزایش دهند و چون زنجیره تأمین کامل در کشور نداریم ، می توان با چرخاندن آن نفت را به فروش رساند. با ارزش افزوده بیشتر ، بنابراین ما سعی می کنیم تا آنجا که ممکن است نفت خام صادر کنیم.

وی در توضیح اینکه چرا دولتها به فروش نفت خام روی آوردند ، گفت: “به عنوان مثال ، در دهه 1970 ، پس از جنگ ، آنها گفتند که ما برای توسعه کشور به درآمدهای نفتی ارزی نیاز داریم.” در دهه 1980 ، به دلیل قیمت بالای نفت ، دولت کنونی این را فرصتی و نعمتی برای حل مشکلات فعلی کشور دانست. از این نظر ، البته فروش مواد اولیه در حال افزایش است ، اما باید توجه داشت که فروش مواد اولیه ساده ترین راه برای دولت ها برای ایجاد درآمد ارزی است.

معاون مدیرکل تحقیقات وزارت نفت با اشاره به کم کاری در زمینه تحقیقات صنعت نفت گفت: در سال 1391 ، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت گفت که در صورت افزایش یک درصدی نسبت نفت و مخازن گاز اگر ما حدود هفتصد میلیارد دلار درآمد داشته باشیم ، درآمد ارزی خالص کشور را خواهیم داشت. آیا این اتفاق افتاده است؟ چرا اصلاً پیگیری وجود ندارد و هیچ کس مسئولیتی ندارد و چرا هیچ کس نیامده است که شخص یا افرادی را که ممکن است در این امر سهل انگاری کرده اند تحت تعقیب قرار دهد. در این گفتگو گفته شد که برای رسیدن به این هدف باید 70 میلیون دلار سرمایه گذاری کنیم. اگر در آن زمان و با بهره گیری از درآمدهای هنگفت کشور ، این سرمایه گذاری را انجام می دادیم ، اکنون با این سرمایه و درآمد هنگفت نمی توان اقدامات خوبی را برای تکمیل و توسعه زنجیره تامین نفت و فرآورده های نفتی و کاهش فروش نفت خام برای رسیدن به خواسته مقام معظم رهبری؟

بیشتر بخوانید  پیام تسلیت مجمع روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر درپی درگذشت رئیس روابط عمومی پتروشیمی نوری

عاشوری زاده ادامه داد: وزیر نفت به تازگی اعلام کرده است که اگر نرخ بازیافت را 1 درصد افزایش دهیم ، با چهل دلار نفت و 7.5 میلیارد بشکه نفت که بیش از حد تولید خواهیم داشت ، 300 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهیم داشت کارکنان به همان اهداف دست یافتند. آنها بارها گفته اند که ما در وضعیت بهتری قرار داریم.

این کارشناس نفت و انرژی گفت: “ما به یک برنامه جامع و استراتژیک برای صنعت نفت کشور نیاز داریم.” باید. در این برنامه شما باید تعداد ذخایر ما را مشخص کنید. چقدر می توان از این ذخایر استخراج کرد و به طور کلی تا چه زمانی می خواهیم به فروش نفت خام ادامه دهیم و برنامه های تامین انرژی پایدار کشور و همچنین موقعیت و هدف ما از تأمین امنیت انرژی در جهان و منطقه به طور کامل مشخص خواهد شد. ..

وی ادامه داد: این برنامه ریزی یا در حال حاضر وجود ندارد یا اگر وجود دارد ، نیاز به تجدید نظر دارد. امیدوارم دولت سیزدهم گامی جدی در این زمینه بردارد و برنامه ای استراتژیک را اعلام کند که بر اساس آن ، مقامات از وزیر تا سایر مدیران مسئول اجرای یا عدم اجرای طرح در دوره خود یا سیاست های کلان خواهند بود. وزارت نفت. فقط بر اساس نظرات و سلیقه های خود آهنگسازی نکنید.

معاون مدیرکل تحقیقات وزارت نفت ایجاد و راه اندازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را اولویت اول دولت سیزدهم در زمینه نفت و انرژی دانست و گفت: این سیستم بسیار مهم و مهم بود. ” تلاشهای زیادی در اوایل دهه 1990 برای پیاده سازی این سیستم انجام شد و در آن زمان دهها میلیارد تن اعتبار تحقیقاتی برای پیاده سازی این سیستم اختصاص داده شد. با این حال ، پیاده سازی و عملکرد سیستم پس از تغییر دولت نادیده گرفته شد.

بیشتر بخوانید  پاسخ دندان شکن خواننده معروف به حمید فرخ نژاد

عاشوری زاده ادامه داد: در این سیستم کلیه فعالیت های سازمان در سطح ستاد و صف به صورت یکپارچه پوشش داده می شود. این سیستم بر کلیه فرایندهای کاری یک سازمان در یک محیط یکپارچه نظارت می کند.

وی در پاسخ به این س whyال که چرا وزارت نفت به این سیستم نیاز دارد ، گفت: صادرات نفت و تولید و توزیع فرآورده های نفتی و همچنین پتروشیمی ها به چنین سیستم منسجم و یکپارچه ای نیاز دارد. به عنوان مثال ، فقدان چنین سیستمی باعث شده تا دقیقاً ندانیم که تولید و صادرات یک بشکه نفت برای ما چقدر هزینه دارد. این سیستم می تواند در زمینه شفافیت و البته شناسایی مشکلات در این فرآیند به ما کمک کند.

وی اولویت دوم دولت سیزدهم در زمینه نفت و انرژی را ایجاد دانش در مورد فرایندهای عملیاتی ، به عنوان مثال در زمینه صعودی از اکتشاف تا بهره برداری و در نهایت صادرات عنوان کرد و گفت: نوآوری در این صنعت که منجر به کاهش در هزینه و افزایش درآمد کشور ضروری است. بنابراین ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم فناوری های جدید را جذب کرده و صنعت نفت کشور را با مکان یابی به روز کنیم. زیرا استفاده از فناوری جدید می تواند هزینه اقدامات و فرایندهای سنتی را کاهش دهد.

معاون مدیرکل تحقیقات وزارت نفت افزود: یکی از ابعاد این اولویت توجه به نخبگان و مراکز تحقیقاتی در زمینه نفت و انرژی در کشور است. ما در حال حاضر 27 قرارداد تحقیقاتی بزرگ در زنجیره بالادستی داریم که شامل 22 قرارداد میدانی در زمینه افزایش نرخ بازیابی و پنج قرارداد تحقیقاتی و همچنین 12 قرارداد در زنجیره پایین دست است. در مجموع 1.7 تریلیون تن فولاد و 50 میلیون یورو برای اجرای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید  ایجاد 90 پایگاه برای جمع آوری نذورات قربانیان نیکوکاران کهگیلویه و بویراحمد

به گفته آشوری زاده ، انعقاد قراردادهای تحقیقاتی نیز نتیجه اصلی را در اولویت قرار می دهد ، بنابراین دولت سیزدهم باید اقدامات انجام شده در اجرای این قراردادها را با نتایج اجرای آنها و دقیقتر در دستیابی به اهداف مورد انتظار اجزای پروژه تطبیق دهد. . به نظر می رسد اجرای برنامه های فعلی وزارت نفت تحت عنوان Fast Track و کاهش بسته کاری به ویژه در منطقه بالادستی ، امکان انحراف یا تغییر اهداف قبلی را در پی خواهد داشت.

وی سومین اولویت دولت سیزدهم در صنعت نفت و گاز را توسعه اکوسیستم نوآوری وزارت نفت دانست و گفت: از فناوری کشور استفاده کنید. این اکوسیستم یک پیوند دو طرفه و تعاملی بین همه موسسات علمی و عملیاتی از جمله پارک های علم و فناوری ، شتاب دهنده ها ، م institسسات تحقیقاتی و سایر موسسات فعال در زمینه نفت و انرژی برقرار می کند و به صورت هم افزایی منجر به توسعه دستاوردهای نوآورانه و بومی سازی می شود. اولویت صنعت نفت

در پایان ، معاون مدیرکل تحقیقات وزارت نفت ابراز امیدواری کرد که مدیران وزارت نفت در دولت سیزدهم از تحقیقات بسیار م effectiveثر و کارآمد به عنوان موتور توسعه پایدار صنعت نفت و گاز حمایت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید