مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مهمترین علائم سرطان در کودکان را بشناسید / شایع ترین سرطان در کودکان چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح چگونگی بروز سرطان در کودکان گفت: یکی از مهم ترین علائم سرطان در کودکان اختلال در رشد آنهاست.

عزیز اقبالی تصریح کرد: در بزرگسالان می توان از روش های غربالگری برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد اما در کودکان اغلب روش های غربالگری توصیه نمی شود.

این فوق تخصص سرطان خون در کودکان افزود: در کودکان برخلاف بزرگسالان اغلب علائم خاصی وجود ندارد و علائم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

شادی، کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طولانی مدت (بیش از دو هفته)، درد استخوان، به ویژه کمردرد، خستگی و رنگ پریدگی شدید، علائم کبودی و خونریزی غیرطبیعی، سرمای غیر طبیعی و طول کشنده، تورم غدد لنفاوی در نواحی خاص مانند به عنوان گردن، کبد و طحال بزرگ، و همچنین توده در شکم یا هر توده در هر نقطه از بدن، از مهم ترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان است.بدون قرمزی.

وی با تشریح تفاوت پیش آگهی سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان گفت: پیش آگهی سرطان در کودکان بسیار خوب است به عنوان مثال در کودکان مبتلا به سرطان خون 90 تا 95 درصد بهبودی کامل دارد و در صورت تشخیص به موقع سرطان 95 تا 99 درصد بهبودی کامل

این متخصص هماتولوژی کودکان گفت: روش های درمانی متعددی از جمله جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و پیوند سلول های بنیادی وجود دارد و اخیراً از روش های جدیدی مانند ایمونوتراپی و سلول درمانی استفاده می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کودکان مبتلا به سرطان بیشتر از بزرگسالان می توانند از داروهای شیمی درمانی استفاده کنند و اگرچه هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تأخیر است.

بیشتر بخوانید  تأکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم آتش‌بس در غزه

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات مراقبت های نگهدارنده مانند تزریق خون و درمان آنتی بیوتیکی شانس بهبودی را افزایش می دهد و در بیمارانی که به درمان پاسخ خوبی نمی دهند از مراقبت های تسکینی مانند مسکن ها استفاده می شود.

وی افزود: عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز سرطان نقش دارند و بر خلاف بزرگسالان نقش عوامل ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی سرطان خون را شایع ترین سرطان در کودکان عنوان کرد و گفت: بعد از سرطان خون، سرطان هایی که از بافت های جنینی منشاء می گیرند مانند تومورهای مغزی، تومورها، نوروبلاستوما و سارکوم بیشتر دیده می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در توصیه به خانواده ها خاطرنشان کرد: حتما رشد و تکامل کودکان را به دقت زیر نظر داشته باشید و در صورت تغییر الگوی رشد، رشد، رفتار و حرکت سریعا با پزشک مشورت کنید.

وی خاطرنشان کرد: بزرگسالان نیز باید از استعمال دخانیات با کودکان خودداری کنند و مراقب تغذیه کودکان باشند، کمتر از غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود استفاده کنند و به فعالیت بدنی کودک خود توجه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *