مهران مدیری با دورهمی به دنبال چیست؟



یک استاد دانشگاه معتقد است که صداوسیما نشان داده است که این کار بیشتر درمورد درآمدزایی است تا فرهنگ سازی برای رویکرد اخیر برنامه دورهمی ، که با ساختاری رقابتی و تعریف ارتقا. سطح آگاهی عمومی تولید و پخش می شود. وی افزود: “در همین حال ، این اولین مشکل اقتصادی تهیه کننده ای است که برنامه را می سازد و در حال حاضر به نظر نمی رسد رادیو با اولویت برای فرهنگ سازی حرکت می کند.”

به گزارش ایسنا ، “دورهمی” یکی از برنامه های مداوم تلویزیونی است که در فصول مختلف توسط مهران مدیری پخش می شود. این مجموعه که مدتها با ساختار یک برنامه گفتگو پخش می شد ، پس از تکرار ، بر اساس تجربه مدیر ، به ساختار جدیدتری به نام مسابقه منتقل شد ؛ قالبی که امروزه در شبکه های تلویزیونی جهان نقش اصلی را ایفا می کند. با این حال ، اذعان کرد که این برنامه توسط سازنده کپی شده است ، دورهمی از همان ابتدا وارد چالش جدیدی شد. آیا کپی برداری از برنامه به قدرت آن آسیب می رساند و آیا ذاتاً صحیح است؟ و آیا همه این برنامه های سرگرمی باید جدید باشد؟ پس از آن مهران مدیری به صراحت به چنین س questionsالاتی پاسخ داد. برای احترام به مخاطب ، باید حقیقت را گفت و تأکید کرد: “ما در جهانی زندگی می کنیم که هرچه نقل می کنید ، در کمتر از دو دقیقه می توان اصل را تحقق بخشید” (مهران ، مدیر برنامه براکت باز).

سپس دیدگاه ها در مورد دورهام به دو دسته تقسیم شد. گروه اول معتقدند که کپی برداری به دلیل کمبود خلاقیت در برنامه نویسان محلی غیرمعمول شده است. اما گروه دوم معتقدند که اگر با اصول صحیح انجام شود کپی برداری منعی ندارد و ایجاد تغییرات جزئی متناسب با فرهنگ مردم به یک ضرورت در کپی برداری تبدیل شده است که این امر نیز مستلزم خلاقیت سازنده برنامه است. بنابراین ، اگر برنامه نویس آن را انکار نکند ، کپی کردن برنامه از سایر برنامه ها خطایی ندارد ، اما وقتی سازنده این واقعیت را قبول ندارد یا مطابق با فرهنگ افراد موجود در برنامه تغییرات جزئی ایجاد نمی کند ، کپی کردن این برنامه مضر می شود و به نظر نمی رسد کار درستی باشد.

بیشتر بخوانید  زیباترین مسجد صورتی ایران کجاست؟

اما در این بین دیدگاه دیگری شکل می گیرد؛ دورهمی مهران مدیری که به گفته وی با جزئیات كپی شده ، به سراغ موضوعاتی رفته است كه نگاه ویژه ای به ادبیات ، موسیقی ، سینما و به طور كلی هنر دارد و در این بین مضامین و نام های مردم برای اولین بار مطرح می شود. رسانه ملی را روی آنتن می یابد. اما باید تأکید کرد که صرف انتقال نام نویسنده ، آهنگساز یا کارگردان در یک برنامه نمی تواند تضمینی برای بالا بردن سطح سواد و اطلاعات عمومی بینندگان و شرکت کنندگان آن باشد.

امور فرهنگی و هنری؛ وعده فرهنگ بیشتر

بیتا شاه منصوری ، عضو هیئت علمی ، دانشکده علوم ارتباطات و تحقیقات رسانه ای – در پاسخ به سوال ایسنا ، آیا می توان با تولید و پخش برنامه ای مانند “دورهمی” امیدوار به افزایش دانش علمی و فرهنگی شرکت کنندگان و بینندگان شد؟ وی می گوید: پخش موسیقی و نام بردن از نویسندگان كمتر شناخته شده در تلویزیون بسیار مفید است و به فرهنگ سازی بیشتر كمك می كند.

وی با اشاره به اینکه س questionsالاتی که از شرکت کنندگان در برنامه دورهام از آنها می شود بیشتر سطحی و در حوزه دانش عمومی است ، تأکید می کند: «اگر مخاطب علاقه مند باشد ، پرسیدن این س questionsالات به دانش عمومی او کمک می کند. “زیرا این یک برنامه تخصصی نیست و نباید باشد.”

دکتر شاه منصوری با اشاره به اینکه بهتر است برنامه های تفریحی در همان قالب ادامه داشته باشند و برنامه های تخصصی که باید دانش علمی افراد را افزایش دهند در قالب خودشان انجام شوند ، گفت: “بسیار خوب است که بتوانیم دقیق داشته باشیم برنامه ریزی. آنها علاوه بر سرگرمی ، باید در دانش تخصصی نیز آموزش ببینند. “اما نکته این است که برنامه ای مانند دورهام از چنین ظرفیتی برخوردار نیست.”

بیشتر بخوانید  گشایش اعتبارات اسنادی ریالی در این بانک 211 درصد افزایش داشته است

این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره تغییراتی که مهران مدیری در فصول مختلف دورهام ایجاد کرده است ، گفت: چارچوب کلی برنامه های رادیویی تلاش برای جذب بینندگان بیشتر است. قرار دادن مخاطب در پای برنامه. “بنابراین ، ما قطعاً سعی خواهیم کرد به دلیل تغییر فصل ، برنامه را تغییر دهیم تا مخاطب سقوط نکند.”

شاه منصوری در پاسخ به س “ال “آیا انگیزه اقتصادی هدف اصلی برنامه است؟” وی گفت: برنامه های رادیویی از شرایط ویژه ای برخوردار هستند و هرکسی که ظرفیت کمی دارد اگر اسپانسر داشته باشد می تواند برنامه ای بسازد و مجوز تولید و پخش را دریافت کند. بنابراین برنامه هایی که با این ظرفیت تولید و ساخته می شوند بیشتر به دلیل بحث در مورد درآمدزایی مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند و بدین ترتیب بحث اقتصادی به اولین بحث و سپس بحث فرهنگ سازی تبدیل می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید