مهتاب ذوالنوری از طالبان دفاع می کند: نباید آنها را با داعش و القاعده یکی دانست


عضو کمیته امنیت ملی معتقد است که نمی توان از نقش طالبان در افغانستان غافل شد ، اما این گروه برای تأثیرگذاری بر سرنوشت این کشور نیز باید گامی در جهت عقلانیت بردارد.

مویتبا ذوالنوری با بیان اینکه افغانستان به عنوان همسایه شرقی از جهات مختلف برای جمهوری اسلامی ایران مهم است ، اظهار داشت: اول اینکه افغانستان یک کشور مسلمان است و روابط ما با کشورهای مسلمان با سایر کشورها متفاوت است ؛ ثانیا ، این کشور همسایه ما بوده است ، که حسن همجواری به عنوان یک اصل ارتباطی در شرع ، آداب و رسوم و سیاست های جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است و سیاست های کلان مانند سیاست های اقتصادی و مشترک مبتنی بر تعامل با همسایگان و صمیمی و سالم است روابط با آنها.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر این اساس گفت: جمهوری اسلامی همچنین همسایه عربستان سعودی ، کویت و روسیه است اما بین ما سد راه است و ما مرز زمینی نیستیم ، بنابراین افغانستان یکی است از سه کشوری که مرز مستقیم زمینی طولانی با آنها داریم.

وی افزود: افغانستان از زمان برقراری کمونیسم در این کشور محل درگیری بوده و بر امنیت ، اقدامات و واکنش های کشور ما نیز تأثیر داشته است ، حتی پس از به قدرت رسیدن ایالات متحده ، گروه هایی مانند طالبان و گروه های داعش به قدرت برسند. “، القاعده و دیگران. آنها ایجاد شده اند ، بنابراین نظارت بر وضعیت ضروری است ، زیرا هرگونه تغییر مثبت یا منفی در افغانستان از نظر سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بر امنیت مرزهای ما تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید  پاسخ قاطع سفارت ایران در صربستان به ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی

ذوالنوری افزود: در سالهای پس از انقلاب ، جمهوری اسلامی هرگز از کمک به مردم افغانستان دست برنداشته و همیشه سعی در برقراری صلح و ثبات در افغانستان داشته است ، زیرا این موضوع ارتباط مستقیمی با امنیت کشور ما دارد ، بنابراین و همیشه از یک نقش اصلاحی در افغانستان حمایت می کنند. “ما داریم.

ایران هرگز مردم افغانستان را بی خانمان نگذاشته است

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به حضور مهاجران افغان در ایران گفت: با وجود مشکلات اقتصادی ، منابع و مشکلات آب آشامیدنی ، تعداد زیادی از امکانات کشور را برای مهاجران افغان در نظر گرفته ایم تا بیشترین تعامل را داشته باشند ؛ همچنین وقتی افغانها مالیات آب جمهوری اسلامی ایران را از رودخانه های حریر و هیرمند پرداخت کردند ، به وزیر امور خارجه گفتیم حداقل یک سرانه آب آشامیدنی و آب شستشو و غیره تأمین کند. از اتباع افغانستانی آن که در ایران زندگی می کنند. با وجود همه این فراز و نشیب ها ، ما افغان ها را بی پناه نگذاشته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید طالبان را به عنوان بخشی مسلم از واقعیت افغانستان پذیرفت ، ادامه داد: “باید پذیرفت که طالبان با گروه های دیگر افغانستان اختلاف و اختلاف دارند. آنها نباید با القاعده ، النصره ، داعش و تکفیری برابر شوند.

ذوالنوری با اشاره به تأثیر طالبان در سرنوشت افغانستان گفت: نمی توان نقش این گروه را در افغانستان نادیده گرفت ، بنابراین طالبان با تصویر متفاوت خود از جنبش های تروریستی و تکفیری ، جمهوری اسلامی در مذاکرات بین افغانستان است. “

بیشتر بخوانید  هشدار AFC به تراکتور برای پرداخت مطالبات منصوریان / محرومیت از انتقال در انتظار تبریزی ها - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

سرنوشت افغانستان باید توسط ملت در گفتگوهای بین افغان تعیین شود

نماینده مردم كوم در پارلمان هرگونه دخالت خارجی در افغانستان را رد كرد و سرنوشت این كشور را تعیین كرد و گفت: ما از خروج متجاوزان آمریكایی ، انگلیسی و دیگر كشورها از این كشور حمایت می كنیم و با حضور آنها مخالفیم ، زیرا سرنوشت این این کشور باید توسط مردم افغانستان از طریق مذاکرات بین افغانستان شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی: طالبان بخشی مسلم از حقیقت در مورد افغانستان است

وی افزود: جمهوری اسلامی همچنین در تلاش است تا گروه های محترم افغانستان را برای کاهش جنگ و خونریزی و افزایش تعاملات کشور با همسایگان متحد کند و از سیاست منطق و سازش حمایت می کند تا شاهد برادر کشی های کمتری در افغانستان باشیم.

طالبان و دیگر گروه ها در افغانستان می دانند که ایران در مورد امنیت با کسی شوخی نمی کند

ذوالنوری در ادامه نگرانی مردم از طالبان را یک نگرانی واقعی خواند و گفت: “اگر طالبان می خواهند در آینده افغانستان موثر واقع شوند ، نباید با جهان و همسایگان آن مقابله کنند ، بلکه باید از موضع عقلانیت و احترام متقابل عمل کنند.” . “بنابراین ، اگرچه ما طالبان را در آینده افغانستان تأثیرگذار می دانیم ، اما این گروه و دیگر جریانات باید بدانند كه نظام اسلامی با هیچ كسی در مورد اقداماتی كه امنیت ملی ، منافع اقتصادی و حقوق ملت ما را تهدید می كند شوخی نمی كند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که اگر طالبان مرزهای ایران را نقض کنند ، طالبان به شدت مجازات می شوند ، خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی در تلاش است تا بحران افغانستان را در داخل کشور ریشه کن کند.

بیشتر بخوانید  اگر بدونی توی ناگت بیرونی ها چی میریزن دیگه نمی‌خوری! | ترفند پخت ناگت دست‌ساز +ویدئو

۲۱۶۲۱۹

دیدگاهتان را بنویسید