مهاجرت کشتی سازی و تعمیرات به کشورهای همسایه! / افزایش دانش دانش برای حل مشکلات صنعت دریایی



معاون علمی ، رئیس ستاد توسعه اطلاعات فضایی ، ضعف شرکت ها در صدور مجوز ، عدم هم افزایی بین مقامات دریایی و عدم هماهنگی با مitسسات دریایی با برنامه های توسعه فناوری این معاون را ذکر کرد. کشور. وی گفت: این امر باعث شده است که در منطقه بندر شهر مشهوری نداشته باشیم و بنادر کشور در میان 100 بندر برتر جهان قرار نداشته باشند.

دکتر شهاب خدامرادی در گفت وگو با ایسنا وی با اشاره به وضعیت صنعت دریایی با تأکید بر اینکه بحث اقتصاد دریایی ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد ، افزود: ایران دارای دو ناوگان بزرگ دریایی است ، نفتکش جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی. ایران ” دنیا با نام این دو ناوگان شناخته می شود و به دلیل اهمیت این منطقه ، متأسفانه در زمینه ساخت ، تولید ، نگهداری و تجهیزات کشتی ها و فراساحل جایگاه خوبی نداریم.

وی ادامه داد: به ویژه در سال های اخیر ، این موقعیت به شدت کاهش یافته است. ما در گذشته “مهاجرت ساخت وساز شناور” داشته ایم و اکنون بخصوص در 4 تا 5 سال اخیر با پدیده “مهاجرت تعمیر شناور” به کشورهای اطراف و خلیج فارس روبرو هستیم. در همین حال ، تعمیر قایق ها و کشتی ها می تواند مشاغل خوبی در کشور ایجاد کند.

هودامرادی ایران را یک کشور دریایی می داند که دارای دو منطقه بزرگ آبی در شمال و جنوب کشور است ، وی اظهار داشت: بنابراین ، مسائل اقتصاد دریایی نیز به امنیت دریایی مربوط می شود. به همین دلیل ما باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم و توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشیم.

مدیر واحد اطلاعات توسعه فناوری فضایی ، حمل و نقل پیشرفته حمل و نقل علمی ، نیروی کار ارزان ، انرژی ارزان و وجود نیروی دریایی بازرگانی را از جمله مزیت های مقایسه ای کشور در صنعت دریایی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ما با مشکل اصلی ” مقامات “و” مدیریت اجرایی و کارخانه ها “در کشور ، که متأسفانه صنعت دریایی را فلج می کنند.

بیشتر بخوانید  آغاز امامت حضرت ولی عصر فردا

وی افزود: در زمینه کشتی سازی و شناورها تا حدودی قطعات و سیستم ها وارد شده است اما در زمینه مدیریت اجرایی در کارخانه ها مشکلات زیادی وجود دارد که باید با ظرفیت علمی داخلی حل شود.

هودامرادی ادامه داد: رویکرد مسئولان این شرکت ها و مقامات دولتی برای تعمیر کشتی ها و تحویل تعدادی از اقلام ؛ در عین حال ، اعمال تحریم ها مانع توسعه این بخش شده است.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد مسئولان گشودن فضای بین المللی و خرید از خارج است ، خاطرنشان کرد: در زمینه تعمیرات به استخرهای خشک نیاز است که یکی از شرکت ها میلیاردها تومان سرمایه گذاری کرده است اما برای 20 سال نیمه محصول نهایی رها شده است. و علی رغم وعده های داده شده ، آنها نتوانستند کشتی های بزرگ را جذب کنند.

هودامرادی ناکارآمدی بخش دولتی در تعمیر شناورها را از دیگر چالش های این صنعت برشمرد و یادآور شد: وقتی شرکت ها نتوانند توجه مشتریان خود را به خود جلب کنند ، مشخص خواهد شد که این امر موجب عدم رضایت آنها و در نتیجه تأمین نیاز آنها خواهد شد. . آنها درست می کنند.

چالش هایی که در صنعت دریانوردی ناکام ماند

مدیر گروه اطلاعات ستاد توسعه فناوری فضایی ، حمل و نقل پیشرفته معاون علمی ، با اشاره به نقش این ستاد در این صنعت گفت: در این راستا سعی کردیم سیستم ها و مواد مصرفی حمل و نقل را در کشور “بیا بریم تو.

وی پذیرش استانداردهای بین المللی را به عنوان یکی از اصلی ترین الزامات صنعت دریایی پذیرفت و یادآور شد: “ما خدمات مناسبی را در این زمینه به شرکت ها ارائه داده ایم. اخذ استاندارد برای شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می کنند یک مزیت خواهد بود ، زیرا آنها می توانند محصولات استاندارد خود را در تمام کشورهای جهان بفروشند.

هودامرادی با بیان اینکه تاکنون کشور از نظر اخذ استاندارد نتوانسته اقدامی برای بازار داخلی ارائه دهد ، افزود: ما حتی رویکرد صادراتی به این صنعت نداریم. بنابراین ، در سال های اخیر جایگاه صنعت دریایی ایران کاهش یافته است و صنعت کشتی سازی که می تواند یک صنعت استراتژیک برای کشور باشد ، قابل توجیه است و نیاز به تلاش دارد که امیدواریم در دولت آینده به آنها توجه شود.

بیشتر بخوانید  آیا در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود؟

وی تعارض منافع بین سازمان های دریایی را یکی دیگر از چالش های صنعت ذکر کرد و افزود: “علاوه بر این ، مسئله بازیافت کشتی یکی از مهمترین موضوعات در صنعت است.” از آنجا که این امر فولاد مورد نیاز این منطقه را تأمین می کند ، ایجاد شغل ، اما تضاد منافع موجود بین سازمان حفاظت از محیط زیست دریایی و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ISOICO) و سازمان صنعت دریایی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) آنها نتوانستند آن را حل کنند ، بنابراین بازیافت کشتی ها به کشورهای همسایه واگذار شد.

این محقق دریایی با تأکید بر اینکه جذب بازیافت کشتی می تواند بازار عظیمی ایجاد کند ، گفت: در حال حاضر یارانه واردات فولاد را پرداخت می کنیم ، اما اگر کشتی ها در کشور بازیافت شوند ، هم می توانیم از فولاد استفاده کنیم و هم می توانیم. از درآمد جانبی او.

به گفته وی ، وجود اختلافات بین نهادها و عدم هم افزایی بین مقامات دریایی و همچنین نبود متولی برای حل این اختلافات باعث ایجاد این مشکلات در صنعت دریایی کشور شده است و ما تهدید زیادی داریم ، بنابراین کشور صنعت به شدت در زمینه ساخت سکوهای دریایی سقوط کرده است!

مدیر گروه اطلاعاتی ستاد توسعه فناوری فضایی ، حمل و نقل پیشرفته ، افزود: حتی هنگام سرویس دهی به سیستم عامل های دریایی ، به دلیل تحریم ها ، کشتی های خارجی از این صنعت خارج شدند ، بنابراین سرویس دهی به این صنعت برای ما دردسر ساز شد. و این عدم برنامه ریزی در این زمینه را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  2 پیشنهاد جدید برای معاون اول نخست وزیر

وی با بیان اینکه اکثر کشورهایی که دارای مناطق دریایی هستند ، بزرگترین شهرهای آنها بندر است ، افزود: در کشور ما به استثنای بندرعباس که جمعیت نسبتاً زیادی دارد ، در منطقه بندر شهرهای شناخته شده ای نداریم ، در حالی که بنادر کشور نیز هستند. آنها در میان 100 بندر برتر جهان نیستند و این نشانه سو mis مدیریت است.

هودامرادی افزود: اسناد بالادستی کشور بر توسعه دریایی تأکید دارد و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بارها بر این موضوع تأکید کرده اند ، اما صنعت دریایی در سال های اخیر فراز و نشیب های بسیاری داشته و صنعت دریایی غرق شده است.

دست کمک به کشتی در دریا غرق شد

هودامرادی با بیان اینکه در استان هرمزگان حدود 4000 کشتی وجود دارد که هر کدام باید 6 ماه تعمیر و نگهداری شوند ، گفت: گروه علمی سال گذشته و امسال مواد مصرفی مانند رنگ و پوشش شرکت های دانش بنیان را مورد نیاز قرار داد

وی گفت: بنابراین ما شرکت هایی را شناسایی کرده ایم که در این زمینه مشغول تولید پوشش های مورد نیاز صنایع دریایی هستند که تاکنون از خارج از کشور تأمین شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ما همچنین سعی کردیم بر روی بخشهای پرمصرف صنایع دریایی مانند جلیقه نجات ، رادارهای دریایی و GPS متمرکز شویم ، اظهار داشت: امیدواریم امسال در زمینه توسعه زیرساخت های بندری “هوشمند” به منظور حمل و نقل ارزان تر و “به روزرسانی کارگاه های ساخت کشتی سازی و مجتمع صنعتی دریایی ایران (ISOICO)” که به دلیل عدم تمایل شرکت در به روزرسانی کارگاه های شرکت موفق نشد.

“با بهبود زیرساخت های ایستگاه های خدمات IZOICO ، می توانیم سه پارامتر مهم شامل” زمان “،” قیمت “و” کیفیت “را برای مشتریان بهبود ببخشیم که متاسفانه این کار انجام نشده است و امیدواریم این اتفاق در دولت جدید بیفتد. او گفت. برآورده شو

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید