مهاجرت اقلیمی در ایران آغاز شده است


به گزارش سلام نوح، ایران یکی از کشورهای متاثر از تغییرات اقلیمی است که کاهش نزولات جوی و افزایش دما که از مهم ترین شاخص های تغییر اقلیم است، مهاجرت های دائمی و فصلی را در برخی نقاط کشور به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست، کمربندی که از استان خوزستان به استان فارس می رود و شامل استان های کهگیلوجه و بوجر احمد و شرق و جنوب شرق کشور می شود. بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است. این در حالی است که استان خراسان رضوی کمترین آسیب را متحمل خواهد شد.

محققان اثرات تغییرات آب و هوایی بر مهاجرت را پناهندگان آب و هوایی نامیده اند. به گفته سیده الهام عزیزی، رئیس گروه تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون تحقیقات علمی در کشور انجام نشده است که نشان دهد چه تعداد از ساکنان فلات ایران به دلیل تغییر اقلیم به طور دائم یا فصلی مهاجرت کرده اند.

وی به همشهری گفت: امروز بحث تغییر اقلیم مطرح نیست. این واقعیت فعلی است. خسارات ناشی از سیل و طوفان در سال های اخیر به ویژه در شهرهای پرجمعیت و سرمایه تکرار شده است.

به گفته وی، مراکز شهری باید با ابزار مناسب برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی آماده شوند. ایران با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی خود همواره در زمینه مسکن انسانی و ایجاد سکونتگاه های انسانی پیشرو بوده و دارای تجربیات ویژه ای در زمینه تاب آوری است. در واقع در مدل بومی و سازگار با شرایط خاص اقلیمی ایران، 4 شاخص مهم مدیریت انرژی، کاربری اراضی، حمل و نقل و آب که از موثرترین عوامل تاب آوری شهری هستند، در چیدمان و مکان، طراحی لحاظ شده است. عناصر شهری و معماری ساختمانها و اجزاء کاملاً مقاوم و پاسخگوی نیازهای اساسی مردم بوده و از نظر فرهنگی، زندگی و فناوری دارای نظمی ارگانیک بوده است.

بیشتر بخوانید  کشف ۶ خانه تیمی در بابل / ۱۶ زن و ۱۳ مرد دستگیر شدند -

رئیس گروه تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: امروزه با تقلید ناخودآگاه از الگوی توسعه بومی، بی توجهی به ویژگی های طبیعی، توسعه بی رویه و ظرفیت های اکولوژیکی و اتلاف منابع طبیعی و محیط زیست، تغییر اقلیم و تاثیر آن بر انسان. سکونتگاه ها (به ویژه شهرها) عملکرد حیاتی خود را از دست داده اند.

مهاجرت اقلیمی در ایران جدی است افزایش تعداد مهاجرت های فصلی و دائمی با افزایش گرما و کاهش بارندگی

این کارشناس محیط زیست می گوید: لازم است سیاست توسعه متناسب با شرایط خاص ایران در بخش های مختلف با تکیه بر دانش بومی با استفاده از مزیت های دستاوردهای علمی و فناوری های سازگار با اقلیم و شرایط جغرافیایی ایران تدوین شود.

عزیزی گفت: با توجه به گرمایش زمین، پدیده هایی مانند طوفان، سیل، تگرگ، خشکسالی، موج گرما و سرمای زودرس پیش بینی می شود. این پدیده ها منجر به آوارگی، بی خانمانی، مهاجرت دسته جمعی، بی تابعیتی، بیکاری، فقر و ناامنی خواهد شد. این فرآیندها وجود را مختل می کند و انگیزه حرکت از یک مکان خاص را تغییر می دهد. تغییرات آب و هوایی تا حدودی بر تمام بخش های اقتصاد تأثیر می گذارد. اما بخش کشاورزی شاید حساس ترین و آسیب پذیرترین بخش باشد. زیرا محصولات کشاورزی تا حد زیادی به عوامل اقلیمی بستگی دارد و حیات بسیاری از مناطق به این فعالیت بستگی دارد.

تغییرات اقلیمی زندگی مردم را به طرق مختلف از جمله از دست دادن زمین های کشاورزی و کمبود آب تحت تاثیر قرار داده و همچنین امنیت نقاطی از جهان را مختل کرده و درگیری ایجاد کرده است. این پدیده می تواند منجر به افزایش مهاجرت و افزایش خطر درگیری شود.

بیشتر بخوانید  مردم باید از نصب دستگاه خودپرداز فتوکپی توسط خرده فروش در فروشگاه/فیلم آگاه باشند

تغییرات دما، کاهش منابع آب، بالا آمدن سطح آب دریاها، تخریب سواحل، از بین رفتن محصولات کشاورزی و غذایی، جنگل زدایی، خشکسالی و تشدید خشکسالی و تهدید سلامت انسان از جمله اثرات نامطلوب مستقیم تغییرات آب و هوایی است. اثرات تغییر اقلیم بر سلامت انسان و محیط زیست در نقاط مختلف جهان به یک چالش بزرگ، نوعی واکنش انسان به این تغییرات تبدیل شده است. البته ایران نیز از این نظر مستثنی نیست، تأثیر تغییر اقلیم در دهه های اخیر در ایران مرکزی با اقلیم های خشک و نیمه خشک بارزتر است.

در دهه‌های اخیر، با افزایش گازهای گلخانه‌ای، تشدید گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی، بخش‌هایی از جهان به‌ویژه خاورمیانه تحت تأثیر خشکسالی‌های پی در پی، افزایش تقاضای آب و تشنج‌های بی‌رویه قرار گرفته است.

رئیس گروه تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: بر اساس روندهای فعلی تا سال 2025 تقاضای جهانی آب در بخش کشاورزی، صنعت 1.5 و آب آشامیدنی 1.8 برابر خواهد شد که بر تعداد کشورها افزوده خواهد شد. در خاور میانه و آسیای مرکزی.» یکی از بحرانی ترین مناطق جهان خواهد بود. کشور ما نیز از این بحران مستثنی نبوده و در 5 دهه اخیر افزایش میانگین دما، کاهش میانگین نزولات جوی، کاهش منابع آب تجدیدپذیر در کشور و استفاده نادرست از منابع آبی منجر به ظهور و تشدید آب شده است. بحران در کشور کشور.

مهاجرت اقلیمی و وقوع خشکسالی هواشناسی در نقاط خاصی از کشور به ویژه در نواحی شرقی و جنوب شرقی ایران که به دلیل افزایش دما و کمبود بارندگی موجب خشکسالی هیدرولوژیکی و مراحل بعدی خشکسالی کشاورزی و تغییرات اجتماعی شده است. حوضه مرکزی ایران در دهه گذشته تغییرات اقلیمی فزاینده ای را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید  هیچ فعالیت رسانه ای متوقف نشده است

این تغییرات شامل کاهش بارندگی، کاهش منابع آب جاری، کاهش و تعمیق سفره های زیرزمینی و افزایش دما می باشد. این می تواند مهاجرت آب و هوا را تحت تاثیر قرار دهد. با تمام این جزئیات، تخمین قابل اعتمادی از تعداد افرادی که در حال حاضر یا در آینده بر اثر عوامل محیطی جابجا می شوند و مهاجرت می کنند وجود ندارد. اما واقعیت این است که جهان پیش روی ما با تغییرات اقلیمی و پیامدهای تغییرات آب و هوایی مواجه است.

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاهتان را بنویسید