منطقی ترین رفتار سهامداران در ماه های آینده


به گزارش خبرنگار اقتصادی نمایندگی فارس ، بورس اوراق بهادار سال گذشته و ماه های نخست امسال به بازاری با گرایش های غیر منطقی تبدیل شده است که بیشتر سهامداران به دنبال خروج از این بازار هستند. از ژوئن 1400 ، با شروع مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ، بازار سرمایه به برنامه های نامزدها پاسخ مثبت داده و به یک روند افزایشی منطقی رسیده است. بیشتر کارشناسان معتقدند که اگر اصول بازار به طور قابل توجهی تغییر نکند ، این روند ممکن است در ماه های آینده نیز ادامه یابد.

رضاپور ، کارشناس بازار سرمایه در زمینه تجزیه و تحلیل بازار سرمایه می گوید: “برخی از اقدامات احتیاطی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد به دلیل شرایط روحی منفی و عاطفی است که در این دوره در بازار حاکم است و این شرایط هنوز پایدار است و وضعیت ماههای اخیر را درک کرده است. با کاهش شدید بازار سرمایه در ماه های اخیر ، بیشتر نمادها از قبل به مرزهای جذاب رسیده اند.

مصاحبه زیر فارس با احسان رضاپور نیکرو است:

* انتظارات برای سودآوری شرکت ها افزایش یافته است

فارس: به عنوان اولین سوال ، با توجه به وقایع سیاسی و اقتصادی که در ماه های اخیر در کشور اتفاق افتاده ، تحلیل شما از روند فعلی بازار سرمایه چیست؟

رضاپور: پس از سقوط بازار سهام در سال گذشته و تا اواخر می توان تجربه ، سهام اکثر شرکت ها به مرزهای جذابی رسیده است و در آن زمان ، همزمان با معرفی نامزدها و انتخابات ریاست جمهوری ، شاهد این بودیم که بازار در بیشتر سهام و این مشکل با سمت تقاضای فزاینده روبرو است. باعث رشد شاخص کل سهام در 2 ماه گذشته می شود. محرک مهم ، که به عنوان یک عامل مهم و مهم برای رشد بازار سهام نقش مهمی داشته است ، به گزارشات شرکت ها در مورد فروش و سودآوری آنها بازمی گردد.

فارس: آیا گزارش شرکت های ثبت شده در زمینه فروش و رشد سود را عامل کلیدی مهم برای تعادل بورس و روند صعودی آن می دانید؟

رضاپور: آره. راه اندازی گزارش های عملکرد در ماه های آوریل و مه نقش مهمی در بهبود بازار سهام داشت و این به این دلیل است که دلار در محدوده بیش از 23 هزار تن تثبیت شده است و امکان کاهش آن وجود ندارد. نرخ ارز دلار بیش از 23000 تن در بورس کالا ارائه شد ، این عواملی بود که در دو ماه گذشته بازار را به تعادل رساند. از طرف دیگر ، مجوز افزایش نرخ ها به برخی از شرکت ها در ماه های مه و ژوئن منجر به افزایش انتظارات برای رشد تولید و فروش شرکت ها در ماه ژوئن شد و سهامداران به دنبال تکرار روند شرکت ها در ابتدای سال هستند .

با انتشار گزارش عملکرد ماه ژوئن ، چیزی در بازار سرمایه وجود دارد در قالب واضح بود که گزارش ها نشان می داد که فروش شرکت ها در بسیاری از صنایع در بهار 1400 گاهی بیش از دو برابر بهار 1399 بوده است. تا حد زیادی ، این نشان داد که بازار وضعیت به طور کلی مساعدی را تجربه می کند. .

بیشتر بخوانید  بازدید مدیرکل دفتر لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از خطوط تولید گروه سام

* کاهش خطرات سیستمیک منجر به رشد بازار سهام می شود

فرس: بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسائل سیاسی مربوط به رشد و افول بازار سرمایه است. این مشکل را در شرایط فعلی خود چگونه ارزیابی می کنید؟

رضاپور: جدا از آن ، یک نکته دیگر نیز وجود دارد ، آن مسئله حل ابهامات و نگرانی های مختلفی است که در مورد مسائل سیاسی و بین المللی کشور وجود داشته است و یکی از آنها بحث انتخابات است. حوادث ژوئن نگرانی ها و ابهامات بازار را در مورد ریاست جمهوری بعدی تا حد زیادی آرام کرده و روشن و شفاف سازی این م componentلفه تأثیر خوب و آرام بخشی در بازار سرمایه خواهد داشت. به نظر می رسد امیدواریم در هفته های آینده اگر گشایش های خوب و موثری برای اقتصاد کشور ایجاد شود ، بورس به یک روند متعادل دست یابد. به عبارت دیگر ، کاهش خطرات سیستمی محیط اقتصادی کشور به طور طبیعی تأثیرات مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

فارس: برنامه های ارائه شده توسط رئیس جمهور تازه انتخاب شده برای بورس ، آینده بازار سرمایه و ترغیب سهامداران برای بازگشت به بازار چقدر می تواند مفید باشد؟

رضاپور: یکی از مهمترین رویکردهایی که وی بیان داشت بحث بود مبارزه با فساد و جستجوی رانت در مباحث اقتصادی یکی از مهمترین مباحث گفتمان آنهاست. از آنجا که منبع و منبع قسمت مهمی از این فساد و رانت بحث هایی است که مربوط به قیمت گذاری منظم کالاها و خدمات است و فرصت های تجاری را برای واسطه های فعال در بازارهای مختلف فراهم می کند ، این انتظار بسیار زیاد است. افراد اقتصادی در کشور و فضای اقتصادی کشور ، که احتمالاً می تواند با تخلیه منبع این فساد ، به تولید کنندگان کمک کند. حذف قیمت گذاری منظم محصولات.

قیمت گذاری مقررات مزایای زیادی را از جیب شرکت ها ، بنگاه ها و تولیدکنندگان ما خارج می کند و آنها را به سادگی به واسطه ها منتقل می کند بدون اینکه آنها را به کاربر نهایی منتقل کند. انتظار می رود ورود به این موضوع اتفاقی بیفتد که می تواند تأثیر مثبتی در سودآوری و شرایط اقتصادی تولید و فروش شرکت ها داشته باشد. در میان این موارد ، در ماه مه و ژوئن شاهد تعدادی از آزادسازی قیمت ها بودیم. اما با وعده های داده شده توسط آقای رییسی ، به نظر می رسد كه این موضوع به صنایع بزرگتر ما نیز سرایت خواهد كرد ، كه قطعاً می تواند تأثیرات مثبتی در سودآوری شركت های ما داشته باشد و در عین حال زیان این شركت ها نیز كاهش یابد. به آرامی

اگر با افزایش سودآوری این شرکت ها و مبارزه با فساد ، امکان توسعه و فعال سازی و بازگشت واحدهای تولیدی بیشتر در چرخه تولید وجود داشته باشد ، همه این موارد می تواند یک اتفاق مثبت برای فضای اقتصادی کشور و سرمایه ما باشد بازار.

بیشتر بخوانید  قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه 9 مرداد 1400 + جدول

سیاست های ثبات باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد

فرس: یکی از برنامه های رئیس جمهور منتخب در بازار سرمایه ، بازگرداندن اعتماد به بورس است که به دلیل سیاست های دولت دوازدهم از بین رفته است. دولت آینده در این مورد چه کاری باید انجام دهد؟

رضاپور: یکی از مهمترین عواملی که بحث اعتماد و اعتماد را ایجاد می کند ، فقدان رفتار سلیقه ای و سیاست هایی است که بتواند محیطی تحلیلی و قابل پیش بینی برای بازارها ، به ویژه بازار سرمایه فراهم کند. در واقع با جلوگیری از رفتار چشایی ، فرصت شغلی از افرادی گرفته می شود که می توانند از این فرصت ها استفاده کنند. مسلماً اگر هم افزایی های صحیح داخلی و بین المللی و سیاست های اقتصادی صورت گیرد که بتواند ثبات و آرامش و قابل پیش بینی بودن بازار سرمایه و تحلیل گران اقتصادی را فراهم کند ، این امر می تواند تا حد زیادی در دستور کار دولت آینده قرار گیرد. . البته بحث هایی که باعث آرامش خاطر سرمایه گذاران می شود می تواند کمک زیادی کند.

علاوه بر مشکلات پیش گفته ، برخورد با افرادی که از منبع و منبع آسیب رساندن به سرمایه گذاران سو abuse استفاده یا سو mis مدیریت می کنند و با بی ثبات سازی فضای سالم اقتصادی ما ، مردم و سرمایه گذاران مستعد فرصت های سرمایه ای هستند. سرمایه گذاری های غیرمولد همچنین می تواند به بازگرداندن اعتماد سهامداران کمک کند. طبیعتاً این مجموعه رفتارها مردم و سرمایه گذاران را قادر خواهد ساخت تا بیش از هر چیز دیگری از سرمایه های خود در بازار سرمایه محافظت کنند و مقامات و دولت نگران سلامت این بازار و رویه های منطقی در این بازار باشند. بازار سرمایه کند است. اگر دولت آینده بتواند این نگرانی سهامداران را برطرف کند ، مطمئناً این رفتار می تواند به نفع سرمایه گذاران و شرکت های بورسی و دولت باشد.

* بسیاری از سهامداران از فضای ملتهب بازار سهام ترس دارند

فارس: پس از یک دوره 6 ماهه صعودی ، بورس سهام در نیمه دوم سال 1999 و ماههای اول سال 1400 10 ماه سقوط کرد. به نظر شما در چه دوره ای بازار سرمایه می تواند به وضعیت متعادل برسد و دیگر سهامداران نگران نباشند در مورد سقوط بازار سهام؟

رضاپور: برخی از ضمانت هایی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد به دلیل شرایط روحی منفی و عاطفی حاکم بر این بازار در این دوره است و این شرایط هنوز پایدار است و شرایط فعلی را شکل داده است. بازار سرمایه در ماه های اخیر با افت شدیدی روبرو شده است ، اکنون بیشتر نمادها به مرزهای جذابی رسیده اند و بسیاری از سرمایه گذاران که از فضای احساسی و التهابی حاکم بر بازار سرمایه امروز می ترسند هنوز درگیر هستند. آنها وارد بورس و این سهام می شوند همین افراد بازارهای غیرمولد دیگر را ترک می کنند.

تعداد مجروحانی که با خاطرات بد صرافی را ترک کردند ، در آوریل و مه سال جاری به اوج خود رسید. نتیجه همه این حوادث ، از جمله خروج از بازارهای موازی و رسیدن به پایین ترین سطح پشتیبانی از نظر تجزیه و تحلیل فنی ، در نهایت منجر به جذابیت بیشتر بازار و بهبود شرایط بازگشت به بازار شد. به خصوص که انگیزه های اساسی کمک کرد. به طور طبیعی ، انتظارات ناشی از اصلاح تعدادی از رویه های داده شده توسط وعده های انتخاباتی در بین ساکنان و فعالان اقتصادی تأثیر عمده ای در این زمینه داشته است. انتظارات برای مدیریت بهتر فضای اقتصادی و تجاری در بدنه جامعه احتمالاً می تواند از طریق انتخاب وزرا و کابینه هایی که تولید و سودآوری را حفظ می کنند و مزیت سرمایه گذاری در تولید نسبت به سایر سرمایه گذاری ها محقق شود. این وضعیت را با تداوم همراهی کنید. با اتخاذ مواضع و جهت گیری ها و سیاست هایی که کابینه می تواند در حدی داشته باشد که منافع تولید را در مقایسه با سایر فعالیت های اقتصادی به حداکثر برساند ، انتظار می رود در ماههای آینده ، اگر این اتفاق بیفتد ، این اطمینان بیشتر شود. و البته ، وقتی یک حوزه اقتصادی مولد باشد و جذابیت و بازگشت بیشتری به سرمایه گذاران بدهد ، طبیعی است که منابع را از قطعات غیرمولد یا سرمایه گذاری هایی که می توانند تأثیر منفی بر موقعیت سرمایه گذاران داشته باشند ، منحرف کنند. و فعالیتهای تولیدی که در صورت تولید نتیجه می دهد.

بیشتر بخوانید  در حال رشد موارد جدید بیماری کرونر قلب در چین

البته برای اینکه ببینیم کابینه جدید به کجا می رود ، باید چند ماه صبر کنیم تا مواضع و رویکردهای کابینه جدید در مورد این موضوع و این وعده ها را ببینیم. البته اگر عکس این قضیه صادق باشد ، می تواند اثرات منفی بر بازار سرمایه بگذارد. نکته این است که اگر دولت جدید نتواند رشد را به روشی پایدار تبدیل کند ، می تواند پیامدهای بدی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

* ما شاهد افزایش عوامل سودآوری شرکت ها هستیم

فرس: با توجه به آنچه در ماه های اخیر اتفاق افتاده است ، روند آینده در بازار سرمایه را چگونه می بینید؟

رضاپور: در ماه های آینده قطعاً نوسانات شاخص کل بورس سهام را خواهیم داشت و نمی توان انتظار داشت بازار به صورت پایدار و جامع در همه صنایع بهبود یابد. طبیعی است که بازار در ماه های آینده به تدریج تقویت شود ، زیرا گزارش های شرکت ارائه می شود و عوامل مثبتی برای سودآوری شرکت ها در ماه های آینده ظاهر می شود. در صنایع مختلف که اخبار مثبتی برای آنها ارسال شده است ، می توانیم شاهد انتقال منابع مالی به سهامداران بین آنها باشیم.

با نوسانات کلی بازار ، اما با افزایش تدریجی پایین قیمت ، احتمالاً این منطقی ترین رفتار بازار در هفته ها و ماه های آینده خواهد بود. اخباری که هر نوع الگوی نگرانی و ریسک را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند می تواند موقتاً بازار را به چالش بکشد و نوساناتی ایجاد کند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید