منطقه شکار کاوه ده و کوه سفید



به گزارش سلام نو به نقل از سیری در ایران، منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید دو منطقه مهم شکار در اطراف تهران هستند. آنها نیاز به حمایت دارند، بنابراین شکار برای مدت محدودی، معمولاً 3 تا 5 سال ممنوع است. در صورتی که جمعیت حیوانات منطقه در این مدت بهبود یابد، می توان آن را با توجه به سایر معیارها به عنوان یکی از چهار منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران معرفی کرد. تصمیم تعیین مناطق غیر شکاری را می توان به عنوان پشتوانه حفاظت از منابع طبیعی کشور و نوعی آزمایش برای بررسی قابلیت الحاق مناطق به مناطق حفاظت شده تلقی کرد. اکنون به بررسی منطقه شکار کاوه ده و کوه سفید می پردازیم.

شکارگاه کاوه ده

این منطقه در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در 140 کیلومتری شرق استان تهران و شرق و جنوب شهرستان فیروزکوه قرار دارد. رشته کوهی است که اختلاف ارتفاع آن بین قسمت های مختلف نسبتاً کم است و از چند نقطه در سراسر منطقه قابل مشاهده است. حوضه های منطقه که بیشتر از شرق به غرب و در برخی نقاط از جنوب به شمال و برخی از شمال به جنوب هستند، در نهایت به رودخانه حبله می ریزند و هر چه از شرق به غرب حرکت می کنیم از ارتفاع کوه ها کاسته می شود. . (رودخانه هابلچ در امتداد سمت غرب منطقه و از شمال به جنوب جریان دارد).
این منطقه از شمال به امیر به شان دره، از شرق به شن دره، هواخسرو، سیفوله کندو تا ارجانه، از غرب به راه آهن سراسری، از سمت امیر تا ایستگاه کبوتر دره و از جنوب به ارنیه، مرجی سرا، امامزاده یکم. “محدود شده است. مساحت کاوه ده ها معادل 75 هزار هکتار است که گذرگاه اکولوژیکی بین منطقه گرمسار کویری و منطقه سردسیر البرز جنوبی است و دارای گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی است.
این منطقه به منطقه حفاظت شده ارتقا یافته است.

بیشتر بخوانید  اگر سرطان دارید هالوپینو بخورید

کوه سفید بدون شکارگاه

این منطقه در استان های تهران و سمنان واقع شده و شهر دماوند را در بر می گیرد. وسعت این منطقه حدود 150000 هکتار است و از حیوانات وحشی این منطقه می توان به شغال، گرگ، قوچ، کبک و کبک اشاره کرد. از مهمترین رودخانه های این منطقه می توان به دوآب و شاه بلاغی اشاره کرد. این منطقه در بخش جنوبی شهرستان دماوند، شمال گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده یاجرود و غرب شهرستان فیرزکوه واقع شده است. گونه های جانوری خاص شامل قوچ، میش، گرگ، بز، گرگ، روباه و گونه هایی مانند جوندگان منطقه است. همچنین گربه درباری که چند ماه پیش مشاهده شد و این گونه مختص ایران، افغانستان و آسیای میانه است. از طرفی پرندگانی مانند کبک، کبوتر و بسیاری از پرندگان شکاری در این منطقه مشاهده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید