مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

منطقه در غیاب ایالات متحده ؛ صحنه بازی یا ظهور بحران های جدید را تغییر دهید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مهسا مژدهی:آمریکایی ها به زودی افغانستان را ترک می کنند ، این به معنای عقب نشینی تعداد قابل توجهی از نیروهای افغان از منطقه است. 31 آگوست همان چیزی است که بایدن آن را تاریخ خروج کامل ایالات متحده از افغانستان می نامد. به نظر می رسد این عزیمت و بی تفاوتی آمریکایی ها نسبت به آنچه در آن کشور اتفاق می افتد از سیاست بایدن در قبال غرب آسیا پیروی می کند. وی معتقد است که کشورش باید توجه بیشتری به خطر چین و روسیه داشته باشد. اما پس از عقب نشینی و کاهش نیروهای نظامی در منطقه ، وضعیت چگونه خواهد بود؟

در خبرهای آنلاین ، با کاسم موهبلی ، کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشستیم:

منطقه در غیاب ایالات متحده ؛  صحنه بازی یا ظهور بحران های جدید را تغییر دهید؟

ما شاهد ترک آمریکایی ها از افغانستان تا 31 اوت خواهیم بود. در همان زمان ، آنها همچنان در مرز عراق و سوریه با نیروهای مقاومت روبرو می شوند. پس از خروج نیروها از خاورمیانه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اهداف آمریكایی ها برای خاورمیانه چندان روشن نیست. برنامه آقای بایدن در سال گذشته ، که بر استراتژی امنیتی ایالات متحده متمرکز بود ، بر تهدید چین و سپس روسیه متمرکز بود ، و آنها به طور طبیعی ممکن است علاقه مند به کاهش محدودیت ها و تعهد در خاورمیانه باشند. شرق در آسیای شرقی و روسیه فعال تر است. اما مشکلی که هم برای ایالات متحده و هم برای منطقه وجود دارد این است که پس از خروج آنها مشخص نیست که چه اتفاقی می تواند در منطقه غرب آسیا رخ دهد.

در خاورمیانه درگیری ها و بازیگران دیگری وجود دارد که مشخص نیست چه باید کرد. این اولین بار نیست که آنها قصد دارند منطقه را ترک کنند. همین تصمیم در زمان دولت بوش اتخاذ شد و هدف اصلی آن دولت چین بود.اوباما نیز چنین طرحی را در سال 2012 به دولت ایالات متحده اعلام كرد ، اما آنچه اتفاق افتاد سرعت سیاست وی را كاهش داد. این هدف ترامپ بود. اما دلیل شکست آنها به دلیل وقایع در خاورمیانه و غیرقابل پیش بینی بودن آن است. مانند 11 سپتامبر یا بهار عربی و تشکیل داعش که مانع از خروج آمریکایی ها شد. همین اتفاق هم اکنون می تواند رخ دهد.

بیشتر بخوانید  بیمه رایگان سه دهک پایین شرکت

از بسیاری جهات ، عقب نشینی آمریکا می تواند به نفع خاورمیانه باشد و از بسیاری جهات می تواند منجر به بحران ها و درگیری های جدید شود. خصوصاً بین احزاب منطقه ای یا خود کشورها ، همانطور که در افغانستان اتفاق می افتد. یا ممکن است در عراق و بین قبایل مختلف اختلافاتی وجود داشته باشد. حتی احتمال احیای داعش نیز وجود دارد. مشخص نیست که آمریکایی ها دقیقاً می خواهند برای کاهش اشتغال در خاورمیانه چه کار کنند ، یا اینکه آیا آنها می خواهند بازی را در منطقه تغییر دهند و بحران را به تنهایی مدیریت کنند.

ما اخیراً به گروههای مقاومت در عراق و سوریه حمله کرده ایم. آیا این بدان معناست که اگرچه ایالات متحده می خواهد حضور خود را کاهش دهد ، اما برای مقاومت در برابر مقاومت به این کار ادامه خواهد داد؟

طبیعتاً بحران ها در عراق و سوریه به پایان نرسیده است. در هیچ یک از مناطق بحران ها حل نشده و مشکلات هنوز هم وجود دارد. بنابراین مشخص نیست که پس از ترک آمریکایی ها چه بلایی بر سر این بحران ها خواهد آمد. آمریکایی ها نمی خواهند گروه های مقاومت در غیاب آنها نفوذ و قدرت خود را افزایش دهند.

اگرچه کشورهای منطقه از عقب نشینی آمریکایی ها استقبال می کنند و بسیاری معتقدند که مشکلات خاورمیانه باید توسط خود کشورها حل شود ، اما در شرایط فعلی ، چقدر احتمال دارد که خروج از ایالات متحده و کاهش نیرو در کشورهای همسایه تنش ها را کاهش دهید؟

حتی احتمال دارد برخی از تنش ها افزایش یابد. زیرا در این کشورها نوعی خلا قدرت وجود دارد که در افغانستان شاهد آن هستیم. البته اینکه این نتیجه چگونه خواهد بود نیز جای بحث دارد. اگر فقط نیروهای زمینی خود را برای کاهش تلفات از منطقه خارج کند ، این امر با تخلیه همه نیروها و مقرهای خود در قطر متفاوت خواهد بود. اگر آمریکایی ها قدرت خود را در منطقه از طریق هوا حفظ کنند ، می توانند در هر زمان اقدام نظامی جدیدی انجام دهند. زیرا آنها عمدتا به جنگ هوایی و نه جنگ هوایی متکی هستند. اما اگر کاملاً از بین بروند ، اوضاع متفاوت خواهد بود و امنیت و پیشگیری از بحران به کشورها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  تولید بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان حق بیمه در تجارت نو

ما دیدیم که بایدن درباره وقایع افغانستان بی تفاوت صحبت می کند. در حالی که برخی از وقایع امروز ریشه در دهه 1920 حضور آمریکایی ها در منطقه دارد. آیا این بدان معناست که ایالات متحده به این معنی است که دولت آمریکا را کاملاً جدا از بحران های خاورمیانه خواهیم دید؟

با این حال ، نقش آمریکایی ها در خاورمیانه کاملاً از بین نرفته است. آنچه ممکن است این باشد که آنها درگیری ها و عملیات نظامی خود را در منطقه کاهش می دهند. آنها به عنوان یک قدرت جهانی و بین المللی در روابط خود در خاورمیانه حضور خواهند داشت. اما آنچه مهم است این است که آنها در مورد تعارضات مستقیم خود چه تصمیمی می گیرند.

ایران و ایالات متحده به طور غیرمستقیم در وین برای احیای برجام در حال مذاکره هستند. در چنین شرایطی ، چه اتفاقی در غرب آسیا خواهد افتاد ، به ویژه با تصمیم آمریکا برای ترک هر چه سریعتر افغانستان ، و عواقب آن ، آیا گفتگوهای وین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟

البته می تواند موثر باشد. زیرا یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات صلح و امنیت خاورمیانه یکی از مهمترین موضوعات شورای امنیت سازمان ملل است. اصولاً برجام یک توافق نامه امنیتی است و شورای امنیت با مسائل امنیتی سروکار دارد و مشکلات خاورمیانه عمدتاً مسائل امنیتی است که تأثیرگذار خواهد بود. مثبت یا منفی این موضوع مربوط به روابط ایران و آمریکا است. اگر هر دو طرف بخواهند تنش ها را کاهش دهند ، هم به عقب نشینی آمریکایی ها و امنیت ملی ایران و هم به نقش خاورمیانه کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  فرهنگسرای دانش آرمان ارتباط دانشگاه و جامعه در کاشان را محقق کرد

>>> این را نیز بخوانید:
جنگجویان طالبان به مرز ایران می رسند. مذاکره کنندگان در تهران نوید صلح می دهند
خروج ایالات متحده از افغانستان به ضرر یا منافع کشورهای منطقه؟
فرصت القاعده با طالبان ؛ آیا کابل در حال سقوط است؟

312 310

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *