منتظر واکسن خارجی نباشید/ برنامه ای برای واردات واکسن وجود ندارد



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، در حالی که برخی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی همچنان بر تزریق واکسن های ویژه برای ورود مسافران خارجی، گردشگران، قهرمانان و… اصرار دارند. مسئولان وزارت بهداشت کشورمان برای ورود به کشورشان تاکید می کنند که در سال 1401 قرار است واکسن های خارجی خریداری شود. ویروس کرونا ندارد

در ایران فقط واکسن های خارجی ویروس کرونا آسترازنکا و سینوفارم مجوز تزریق دارند اما بسیاری از کشورها سینوفارم را قبول ندارند و آسترازنکا را نیز می پذیرند. سرمربی تیم ملی پاراکانو همین امروز از لغو اعزام قایقرانان ایرانی به جام جهانی کانادا به دلیل عدم صدور ویزا خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت: تنها شرط میزبان برای اعزام قایقرانان به جام جهانی است که برای ماه آینده برنامه ریزی شده است، تزریق واکسن AstraZeneca است. در حالی که واکسن تزریقی 3 ورزشکار ما سینوفارم است.

واکسنی مانند AstraZeneca نیز دارای تاییدیه بین المللی است در حالی که تاریخ انقضا آن 23 جولای امسال در ایران بود و مسئولان اعلام کردند که مردم به جای AstraZeneca به دنبال واکسن های دیگر موجود در کشور باشند. اما در این میان افرادی مانند ورزشکاران، دانشجویان، گردشگران، تجار و … هستند که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و واکسن های ایرانی در کشورهای دیگر مورد تایید و پذیرش نیست. البته بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه ای را نیز حذف کرده اند که برخی واکسن ها را ممنوع می کند (مانند سینوفارم).

واکسن های داخلی راه حل هستند

پدرام پاکاین، سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: خوشبختانه در زمینه تولید واکسن به مرحله بسیار خوبی رسیده ایم و به همین دلیل از آبان ماه گذشته تاکنون واکسنی وارد کشور نکرده ایم. سال سال (1400). البته در ماه های بعد تعداد محدودی واکسن AstraZeneca به صورت اهدایی وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید  دیدار تیم های فوتبال نساجی مازندران و استقلال تهران

پاکاین با بیان اینکه از این پس واکسن های داخلی بار اصلی تهیه واکسن در کشور را به دوش می کشد، می گوید: حتی در سال 1401 هم قصد خرید واکسن خارجی نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در این سخنان تکلیف مسافران و ورزشکارانی که قصد خروج از کشور و سفر به اروپا و … را دارند چیست؟ وی تصریح می کند: با توجه به ترکیب واکسن های موجود، 92 درصد هموطنان برای سفر به خارج از کشور مشکلی ندارند. در عین حال، بسیاری از کشورهای جهان نیازی به واکسن AstraZeneca ندارند.

وی ادامه می دهد: بر اساس رصد انجام شده از سوی اداره کل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت، درصد AstraZeneca برای سفرهای خارجی باقی مانده و اقدامات لازم برای مسافران خارجی انجام شده است و پیش بینی می شود که هیچ چالشی برای سفرهای خارجی هموطنانمان نداشته باشیم.

پاکاین درباره ورود واکسن چینی سینوفارم نیز می گوید: واکسن سینوفارم در حال حاضر در کشور موجود است و با توجه به ذخایر موجود در حال حاضر برنامه ای برای خرید واکسن های خارجی نداریم و تولید داخلی برای تامین نیازهای اولیه کافی است.

در اردیبهشت ماه امسال محسن زهرایی رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه در شرایط فعلی ذخایر واکسن ما کافی است و البته واردات واکسن ماه هاست که انجام نمی شود، گفت: آخرین واردات واکسن در آبان ماه سال 1400 بوده است و به جز موارد محدودی که واکسن AstraZeneca به صورت اهدایی وارد کشور شده است و استفاده از آن محدود به افرادی است که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، هیچ مورد دیگری وارد نکرده ایم. .

بیشتر بخوانید  جشنواره پادویش برای فروش محصولات غیر سازمانی با 25٪ تخفیف ویژه

زهرایی هفته گذشته (3 تیرماه) در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد که در حال حاضر میزان واکسن های خارجی مانند آسترازنکا رو به اتمام است و فعلا وارداتی نخواهیم داشت. مگر اینکه پس از ارزیابی برای مسافران خارجی، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تعداد محدودی واکسن وارد کنیم.

لغو قوانین محدود کننده در بسیاری از کشورهای اروپایی

اپراتور یکی از آژانس های مسافرتی هوایی نیز در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: بر اساس آخرین گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، بسیاری از کشورهای غربی از جمله سوئد، نروژ، مجارستان و لهستان تمامی موارد را لغو کرده اند. قوانین محدود کننده کرونا، برخی از کشورها مانند فرانسه سخت گیری ها را کاهش داده اند اما واکسن هایی مانند سینوفارم هنوز توسط آنها پذیرفته نمی شود، برخی از کشورها مانند کانادا نیز واکسن هایی مانند سینوفارم را تایید می کنند و باید دید کدام ایرلاین کانادایی ورزشکاران (به ملوانان) را ممنوع کرده است. . اتفاقا دولت کانادا هم سینوفارم را قبول دارد.

233233

دیدگاهتان را بنویسید