مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

منبع هفت رنگ به نام مین در سمنان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ ایر، منطقه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در رشته کوه مرکزی البرز در شمال این شهرستان قرار دارند. به دلیل آب فراوان و مراتع سرسبز، کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم است.

در گذشته اهالی منطقه سرچشمه رشته کوه هفت را زیبایی و خواص درمانی آن می دانستند. در فصل بهار هفت رنگ به رنگ های زرشکی، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، جیوه ای و قهوه ای دیده می شود.
رتبه چشمه هفت در سال 1386 به همراه فرحزاد به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.

چشمه هفت رنگ در منطقه حفاظت شده شهرستان شاهرود و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود واقع شده است. این در حالی است که این چشمه روبروی باغات منطقه گردشگری فرحزاد و در فاصله 5 کیلومتری از چهارراه اصلی قرار دارد. چشمه هفت رنگ مویان نوعی چشمه گوگردی است که در 25 کیلومتری شمال شاهرود در میان دره های دره های قله 4000 متری شاهوار قرار دارد که به دو دره کوچکتر تقسیم می شود. در یکی از این دره ها آب سفید چشمه جاری است که قابل شرب است و در دره دیگر چشمه های رنگین است.

نام فرحزاد به دلیل سرسبزی مزارع و باغ های منطقه است و نام چشمه هفت رنگ به دلیل چشمه هایی است که با عبور از معادن مختلف به رنگ های مختلف دیده می شود.

چشمه هفت رنگ در مقابل باغ فرحزاد و دامنه جنوب غربی کوه شاهوار قرار دارد و یکی از زیباترین مظاهر آفرینش است. این منطقه از نظر اقلیمی یکی از مناطق با آب و هوای سرد نیمه خشک است.
این منطقه به دلیل ویژگی های اقلیمی خاص از تنوع گیاهی زیادی برخوردار است. بنابراین در حالی که در حال پرورش مراتع در این حوزه گردشگری هستیم، شاهد رشد برخی گونه های جنگلی نیز هستیم. گونه های جانوری منطقه نیز حائز اهمیت است. علاوه بر تنوع نسبی گونه های پستانداران، پرواز پرندگان به ویژه در منطقه چشمه ها و باغات هفت رنگ و مزارع فرحزاد جلوه های ویژه ای به منطقه بخشیده است.
این چشمه به دلیل خواص درمانی بالای گوگرد، زمانی مورد توجه اهالی بوده و از آب این چشمه ها برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید  راه اندازی صندوق فناوری اطلاعات برای پشتیبانی شغلی از افراد دارای معلولیت

قبل از رسیدن به چشمه های آب معدنی بوی خاصی در اطراف به مشام می رسد. از آنجایی که بسیاری از کانی ها گاز و بخار منتشر می کنند، می توان با آزمایش های مختلف نوع آنها را شناسایی کرد و کانی های اصلی را شناسایی کرد. در این منطقه چشمه های جوشانی وجود دارد که حاوی مواد معدنی جیوه است که از آن بخار جیوه بلند می شود که به راحتی قابل تشخیص است.
آب این چشمه ها در مسیر خود با رنگ های مختلفی در هم می آمیزد و آب صابون مانند را تشکیل می دهد و با آب سفید چشمه تلاقی می کند. رنگ آب این چشمه ها حتی الامکان از محل سفید شده است به طوری که هیچ اثری از رنگ و بوی آن برای مصارف کشاورزی در منطقه گراب (گرو) دیده نمی شود.

به دلیل کمبود محتوا در حال حاضر بیشتر تیم های کوهنوردی و طبیعت گردی از آن بازدید می کنند.

دسترسی به منطقه

فواره های فرحزاد تاش و هفت رنگ مناطق معمولی در اطراف مین هستند. بنابراین دسترسی به این منطقه از طریق Main فراهم می شود. جاده شاهرود به ماین که جاده ای آسفالته است، دسترسی به منطقه را از شاهرود و سایر نقاط و شهرهای استان و خارج از استان فراهم می کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *