مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

منبع آلودگی هوای تهران عربستان سعودی است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت نامساعد جوی پایتخت از ابتدای هفته جاری، گفت: است.

چند سالی است که تعطیلی مدارس تهران با آلودگی هوا مرتبط است، حتی دانش‌آموزان نیز جلسات کارگروه آلودگی هوای تهران برای پیگیری تصمیمات استاندار تهران مبنی بر تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را دنبال می‌کنند. تصمیمات حاصل نظر و گزارش نمایندگان وزارت بهداشت، شرکت کنترل کیفیت هوا، وزارت آموزش و پرورش و … است.

از روز جمعه (15 اردیبهشت) باز هم با ورود گرد و غبار که سوغات شبه جزیره عربستان است، هوای تهران وارد شرایط نامساعدی شده و دیروز وضعیت بسیار ناسالمی را رقم زد. در اعلام تصمیم تعطیلی مدارس که در ساعات اولیه روز یکشنبه صورت گرفت، این سوال مطرح شد که سازوکار تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس چگونه بوده و چه زمانی باید چنین سوالی مطرح شود؟ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به چالش های موجود در مقابله با آلودگی ناگهانی هوا ناشی از ورود گرد و غبار می گوید: تصمیم برای تعطیلی بسته به نظر همه اعضای کارگروه اضطراری آلودگی هوا است. .

محمدمهدی میرزایی کمی تاکید کرد: تصمیم برای تعطیلی مدارس و توقف فعالیت ها با استاندار است. استاندار یا معاون استاندار طبق قانون هوای پاک کارگروهی را برای موارد اضطراری آلودگی هوا تشکیل می دهد و سپس آن را تعطیل می کند.

میرزایی کومی افزود: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره ای، منبع اصلی گرد و غبار کشور عربستان سعودی است که از روز جمعه وارد کشور شده است. مثل دیروز پایان توده به طور کامل وارد ایران شده و شاخص کیفیت هوای تهران را افزایش داده است. انتظار داریم در تهران نیز همین وضعیت وجود داشته باشد و کاهش آن در روزهای آینده به شرایط جوی و هواشناسی مانند وزش باد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  برای درمان سرفه‌های خشک کرونایی چه کار کنیم؟ / فیلم

میرزایی کومی افزود: این توده بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره ای بیشتر نقاط کشور را در برگرفت و حتی به استان های شمالی کشور نیز رسید. اما اگر سرعت باد و شرایط آب و هوایی مناسب باشد، غلظت آلاینده ها کاهش می یابد. در ماه‌های اخیر بارها چنین آلودگی‌هایی در تهران مشاهده شده و این شاخص بیشتر به دلیل منشاء خارجی گرد و غبار به سطوح خطرناکی رسیده است. این بار نیز منبع این آلودگی عربستان سعودی است، البته بخش کوچکی از آن مربوط به کانون های داخلی گرد و غبار است.

وی با اشاره به دو مشکل عمده در مدیریت گرد و غبار گفت: اول اینکه منشاء خارجی دارد و باید دیپلماسی مناسب زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در سطح ملی انجام شود زیرا این موضوع کل کشور را در بر می گیرد. . ما باید با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم و در مورد مسائل خارج از کنترل ما با آنها مشورت کنیم تا دیگر چنین چیزهایی دیده نشود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه بیان کرد: موضوع دوم اطلاع رسانی دقیق درباره موضوعاتی است که شهروندان درگیر آن هستند. مسائلی مانند تعطیلی و توقف فعالیت ها باید به صورت دقیق و آنلاین به مردم ارائه شود.

وی در خصوص مدل پیش بینی کیفیت هوا گفت: مدل های پیش بینی هوا باید با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی تهیه شود. تا زمانی که مدل پیش‌بینی خود را نداشته باشیم، نمی‌توان گرد و غبار با منشاء خارجی را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید  مهسا امینی دختر سنندجی درگذشت؟

میرزایی کومی درباره تاثیر شرکت کنترل کیفیت هوا در تعطیلات گفت: کارگروه اورژانس آلودگی هوا دارای اعضای متعددی از جمله نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان هواشناسی، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش و … است. بر اساس شرح وظایف و دیدگاه ها سازمان نظرات خود را ابلاغ می کند و در نهایت استاندار پس از جمع بندی نظر نهایی را اعلام می کند. در این راستا تحلیل شرکت کنترل کیفیت شنیده می شود و به عنوان نماینده شهرداری در نظر گرفته می شود اما تصمیم نهایی تنها بر اساس نظر شرکت نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *